Дневникът на мама

RSS поръчай книжка Регистрация за БЮЛЕТИН ИГРА търси
Какво да пият децата: вода

Какво да пият децата: вода

Д-р Светлана Тусчиева


Водата е течност, в която са разтворени соли, микроелементи, колоиди от минерален и органичен произход, газове и редица други примеси. Този сложен комплекс е жизненоважен – човек не може да преживее повече от няколко дни без прием на вода.

Водата се съдържа в клетките и в телесните течности. Тя е среда на протичане на обменните процеси (метаболизма) и е необходима за транспорта на веществата в организма, както и за изхвърлянето на отпадните продукти от обмяната чрез урината и изпражненията. Изпарението на течности през кожата (чрез потта) и през белите дробове (чрез издишания въздух) спомага за регулирането на телесната температура. С израстването на детето постепенно се увеличава количеството вода в тялото с всеки наддаден грам.

Водата е най-големият компонент в човешкия организъм. Делът й от общата телесна маса на плода към края на бременността е около 85%, при раждането намалява до 75 %, а през първата година спада допълнително до около 70 %.

Колко вода е нужно да приемат децата?

В детския организъм се съдържа повече телесна вода и телесната повърхност е относително по-голяма спрямо теглото, в сравнение със същото съотношение при възрастните. Звучи банално, но малкото дете не е умален модел на възрастен. Поради това водата много по-лесно се изпарява през кожата, което би могло по-лесно да доведе до обезводняване, ако не се възстановят водните загуби. Потребностите на децата от вода са над три пъти по-високи, в сравнение с тези на възрастните, които са 40 мл/кг ТМ (телесна маса).

През 2010 година експертите oт EFSA (European Food Safety Authority) определят какъв е адекватният дневен прием на вода за деца, съобразно възрастта:

 

възраст потребности (мл/кг ТМ)

 адекватен дневен прием (мл)

(общо вода от храна + течности)

от 0 до 6 месеца* 100-190 680 (хранени с кърма и/или с млека за кърмачета)
от 6 до 12 месеца 130  ≈ 800 - 1000
от 1 до 2 години  ≈ 1100 - 1200
от 2 до 3 години 100 ≈ 1300 за момчета и момичета
от 4 до 8 години 1600 за момчета и момичета
от 9 до 13 години 2100 (за момчета) и 1900 (за момичета)
над 14 години  40

2500 (за юноши) и 2000 (за девойки)

както при възрастните

* през този период СЗО не препоръчва допълително предлагане на вода при кърмени бебета и при бебета, хранени със заместители на кърма.

Количеството вода, което се препоръчва на децата зависи от възрастта, пола, темпа на растеж, начина на хранене, двигателната активност, здравословното състояние, температурата на въздуха и др. Посочените в таблицата стойности са предвидени за умерена физическа активност и температура на въздуха.

При здравите деца потребностите от течности се задоволяват чрез прием на:

Вода, съдържаща се в кърмата, в млеката за кърмачета, в захранващите и други детски храни;

Питейна чешмяна вода, бутилирани трапезни води, нискоминерализирани и изворни – допълнително изискване е водата за децата да не се послажда и газира;

Различни видове напитки за кърмачета след 4-6 месеца: сокове, нектари, детски плодови и билкови чайове (несъдържащи кофеин), боза, айрян и др.

Съдържание на вода в някои храни:

в пресните плодове и зеленчуци - 95%;

в прясното мляко - 87%,

в месото – между 65 и 75%,

в хляба - 35%,

в маслото – между 16 и 18%.

Приемът на напитки не бива да измества главния източник за утоляване на жаждата, а именно водата.

Адекватният прием на течности, наред с правилното хранене, е от особено важно значение за децата. Водно-солевият баланс е деликатен, поради все още несъвършените механизми на терморегулация, незрялата отделителна функция и др. Малките деца по-лесно се обезводняват. При заболявания, придружени от висока температура, повръщане и/или диария, е необходимо да се дават допълнително течности и рехидратиращи разтвори след консултация с лекар.

Подкрепете Дневникът на мама във Facebook