Меню

3 години

Какво може детето на 3 години?

 

Някои от нещата, които детето може на 3 години според стандартите и показателите за развитие и учене, са:
  1. Да се качва и слиза по стълба без помощ.
  2. Да скача напред с двата крака едновременно.
  3. Да отстоява позицията си и да се опитва да я аргументира.
  4. Да рисува крива затворена линия.
  5. Да експериментира, когато рисува, апликира, моделира, конструира.
  6. Да произнася все повече и по-сложни думи и изрази като: артист/ка, певица, група, (детски) ясли, градина, (куклен) театър, цирк, компютър, диск, телевизия, спорт, език, дума, буква.
Показатели за добро здраве

Ръст и Тегло – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000 г и увеличава ръста си с общо около 4,5 см.

Хранене – приема разнообразна храна, почти еднаква по вид и консистенция с тази на възрастните. Храни се самостоятелно, помни вида и миризмата на храните, показва вкусови предпочитания.

Безопасност – обръща внимание на инструкциите за безопасност, но повтаря забранени действия, като все още не може да предвиди евентуалните опасности.

Здраве и хигиена – опитва да мие зъбите и ръцете си самостоятелно. Облича се, съблича, обува и събува самó или с минимална помощ.

Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 31 до 36 месеца. 

За връзката между зъбите, възпитанието и емоциите

До 3 години всички 20 зъбчета следва да са поникнали. Но при някои деца поникването и падането на млечните зъби става със закъснение. Според един нов метод на лечение чрез зъбите, наречен дентософия, това има връзка с възпитанието и храненето. Ето каква е тя:

Чували ли сте за дентософията? Според дентософията има връзка между зъбите, тялото и психиката на човека. Тудно е да повярваш, че метода на дентософията не само хармонизира позицията и здравината на зъбите, но изправя деформации на гръбнака и хармонизира психиката и гръбнака на човека. Много интересна тема в периода на тръшканията, когато не знаем кой крив, кой прав – и как да подхождаме, когато детето се тръшка (т.нар тантрум). Но това е още една гледна точка. Апаратът, който се използва в дентософията, се нарича активатор. Той повлиява на дихателната функция, гълтателния рефлекс, фонетиката и дъвченето – а всички те са свързани с работата на главния мозък – или по-точно с начина, по който по невроните (неврологично) се предават импулси до неговата кора.  Основателят на метода е д-р Мишел Монто. В книгата си "Нашите зъби", на издателство Кибеа, той пише, че информация за психиката може да се вземе още от появяването на млечните и постоянните зъби. Обратно на нормалното до момента – при някои деца някои от горните зъби излизат първи, вместо първо да излязат долните – основата на "къщата". Монто намира връзка между това и фактори като образование, възпитание, хранене и начин на живот. Според него "твърде ранната интелектуализация на децата ги принуждава да влагат много енергия по-скоро в мисълта си, отколкото в тялото. Но ние знаем, че човек трябва да мине първо през ходенето, после през говоренето, за да стигне до мисленето. Детето има нужда от цялата тази енергия, за да изгради първо физическото си тяло и да стигне до ходенето. Ако мобилизиращите го сили действат по неадекватен начин, те отслабват детето и то няма физиологичното време да доведе психоемоционалната си система до зрялост. Физическите проявления ще бъдат различни болести на детето, като УНГ проблеми и нарушения при поникването на зъбите. За да уважим физиологията на детето, трябва да изчакаме появата на първите постоянни кътници, между шестата и седмата година, за да започнем интелектуалното обучение на четене и писане например." 

С други думи, не бързайте да правите детето си гений - всичко с времето си.

За късното падане на млечните зъби

Ако се върнем на причината за късното падане на млечните зъби, д-р Монто я търси във възпитанието, а като следствие – и в храненето. Той дава в книгата си следното обяснение на този феномен:

"Възпитанието и храненето задържат в детето емоционалната незрялост на "бебе" и същевременно издигат на пиетдестал интелектуалните му способности. Детето става миниатюрен възрастен. Появилите се със закъснение зъби ще бъдат и късно подменени. Този знак е един вик на тялото в отговор на преждевременната свръхинтелектуализация. Емоционалната незрялост на този етап позволява да се види в зародиш липсата на пълноценно развитие на възрастния". 

Изводът е: не бягайте от детството, за да гоните бъдещия гений. Следете какво се случва със зъбите на детето – това е ранен знак за неговото развитие. Схемата за никнене и падане на зъбите можете да намерите тук:


Схема за никнене и падане на зъбитеСхема за никнене и падане на зъбите


Повече за хронологията при поникването на зъбите, според Дентософията, в откъси от книгата "Нашите зъби".

Внимание – детето ви може да има проблем с очите без да подозирате

Замисляли ли сте се защо някои хора имат проблем със зрението? Вероятно ще кажете, че се предава с гените и ще чакате, докато се случи. За гените – няма да сгрешите, но не забравяйте, че в първите години техният ефект върху развитието на зрителната система може да се намали. Как?

Заведете детето на профилактичен очен преглед,

защото може да се окаже, че има късогледство, далекогледство, астигматизъм или кривогледство. Вероятно е детето да не се справя и представя добре, заради това, че не вижда, а вие дори да не подозирате за това. Но, ако не вземете мерки сега, тези малки проблеми с очите могат да породят и голям проблем, какъвто е мързеливото око (амблиопия).

Лекарите следят най-много за амблиопия във възрастите 1, 3 и 6 години, защото тя е причина за повечето от случаите, довели до намалено зрение във възрастта под 60 години. 3% от децата до 6 г по света имат амблиопия. 

Какво означава мързеливо око?

Намалено зрение на едното или двете очи, което се развива без да се открие аномалия в зрителната система, нарушаваща нейната анатомия и функция.

Ако забелязвате кривене на очите, ако зениците не са еднакви – например едната е бяла, или забележите, че детето не вижда добре – това са сигнали за мързеливо око. Когато разликата между зрението на двете очи е по-голяма, в мозъка постъпва информация главно от по-ясно виждащото око. Постепенно то става водещо и изгражда много повече връзки с мозъка, отколкото е нормално. Това става за сметка на другото око, което не изгражда такива връзки или изгражда твърде малко. Така то постепенно става "мързеливо", не подава достатъчно информация на мозъка и той спира да го използва. Без да се използва, това око не само че не се развива, но дори обратното – деградира.

Вероятността да имат мързеливо око е по-голяма за децата, чиито родители носят очила или имат същия проблем, както и за преждевременно родените и родените с ниско тегло.

 

Вродена катаракта (перде)

Зениците не са еднакви – вродена катаракта (перде)

Езотропия (кривене на очите навътре)

Очите кривят навътре - езотропия 


Защо е важно да вземете мерки сега?

  • Причина 1: Защото състоянието може да се подобри единствено до около 8 годишна възраст и най-добри резултати се получават при ранно начало на терапията. Затова очният преглед на 3 години е много важен – тогава детето говори и разбира, а така може да съдейства. Навременното изписване на очила или отстраняване на проблема предотвратяват или стопират процеса на развитие на мързеливо око.
  • Причина 2: Защото е важно, когато детето започне да чете и пише, то да вижда отлично. Възможно е да не се справя с четенето, писането, уроците, без да е ясно защо. Как ще се чувства? А какво ще си помислите вие? Търсенето на причината може да коства време, напрежение, ниско самочувствие у детето.


Как да откриете, че детето не вижда добре?

Очният преглед е най-сигурният начин да си отговорите на този въпрос. Прегледът на 3 г. се прави най-вече за превенция на развитие на “мързеливо око”. Което ще рече – лекарят да открие дали при вашето дете има риск да го развие и ако има такъв, да назначи лечение и следващи прегледи. А ако вече има налично “мързеливо око”, то неговото ранно диагностициране ще има за цел да спре процеса и да спомогне за повишаване на зрението на засегнатото око или очи.

Ранни сигнали за проблем можете да откриете така:

  1. Наблюдавайте на какво разстояние от телевизора сяда детето, за да вижда. Ако сяда твърде близо - опитайте се да го преместите по-далеч.  Ако то отказва, може да е защото не вижда добре.
  2. Следете дали присвива очите в опит да види нещо – честото присвиване също е знак за късогледство.
  3. Проверявайте, когато разглежда книжки, взира ли се в тях? Вземете книжката и проверете от какво разстояние му е най-лесно да я разглежда. Ако бързо се уморява, почва да търка очичките или да казва, че го боли главата - може да става дума за далекогледство.
  4. Проверявайте как вижда с едното и с другото око. По-често децата не осъзнават, че имат проблем с едното око, ако другото компенсира с добро зрение. Затова, опитайте да закриете едното, а после другото око. Ако има проблем, малките деца реагират с раздразнимост, когато се закрие здравото око. Веднага казват, че не виждат. Възможно е да има “мързеливо око” .

Дори да не откриете нищо, имайте впредвид, че понякога очните проблеми остават невидими и само преглед при специалист може да ги установи.

 

Кое е по-добро за очите – таблета или играта навън?

Родителите може да са ви предали своите гени на късогледството! Може да са ви предали и своите зрителни навици, разбира се :-) А гените, в комбинация със зрителните навици, могат да доведат до поява или прогресия на късогледство. 

Колкото повече време детето прекарва с екран или книга на разстояние по-малко от 40 см, толкова по-принудено е окото да стане късогледо, за да свикне да работи на това малко разстояние. 

Но да не бъдем крайни. Малко телевизия или таблет не вредят, стига да не се прекалява. Съветът на очните лекари е не повече от един час на ден. Проблемът не е, че детето прекарва по един час на ден пред екрана, а че не дава почивка на очите. При децата, най-добрата почивка на очите от "близките" срещи с екраните, а по-нататък и с книгите и учебниците, са игрите и разходките на открито и спортът. 

Прочетете повече по темата в статиите:

  1. Далекогледство
  2. Късогледство
  3. Астигматизъм

По текстовете работиха д-р Гергана Светославова и Елена Бачева


 


Време е и за поредното посещение за профилактичен преглед при детския лекар. Какво се очаква на тази възраст:

Прегледи на 3 години

  1. Изследване на кръв (хемоглобин, брой еритроцити, брой левкоцити, хематокрит, MCV, MCН, MCHC, хематокрит, СУЕ) - важно за установяване на желязо-дефицитна анемия.
  2. Обстоен преглед на здравословното състояние (2 пъти годишно, през 6 месеца)
  3. Измерване на ръста, теглото и обиколката на гърдите (2 пъти годишно, през 6 месеца)
  4. Оценка на психическото развитие (1 път годишно)
  5. Изследване на физическото развитие (1 път годишно)
  6. Изследване за чревни паразити (1 път годишно)

*по програма Детско здравоопазване на НЗОК, полагат се безплатно, за изследвания и преглед от специалист се дава направление от личния лекар на детето.

 

 

 

 

 

Харесай ни във Facebook