Меню

2 месеца

Бебето умело използва тялото си, гука и изразява радостта си

Ето, че още едно историческо откритие е направено – бебето най-накрая открива, че има ръце! И разбира се, започва да ги ползва, за да се забавлява! Вдига ги пред очичките си, разглежда ги с любопитство, опитва ги на вкус. Не го спирайте. Освен, че ще му трябват, за да чеше венците си, поставянето им в устата е знак, че е усвоило умението да реализира идеята си – искало е да си сложи ръчичка в устата и е успяло – бебето вече изгражда своята Карта на тялото. Тоест, научава кое къде се намира. И тъй като вече е по-стабилно във всички позиции – и по гръб, и по корем, усъвършенства откривателските си движения с всеки изминал ден! Девизът на децата е "Повторението е майка на знанието" :-) Те учат чрез повторение.

Детето е барометър за настроенията у дома и реагира спонтанно на чувствата и настроенията на околните. Ако майката е тревожна, то е неспокойно. Ако някой повиши тон – то започва да плаче. Това е така, защото вече близките лица вече се разпознават, предпочитат и емоционално се отразяват. 

С движения на тялото си детето подсказва на възрастните, че иска да бъде взето на ръце. Емоционалното изразяване на радостта има свои видими белези. Някои деца още от раждането си изглеждат щастливи, весели и неспособни на отчаяние.  Всъщност всички се раждаме с предразположение да изпитваме радост и това е свързано както със сетивните удоволствия, така и със задоволяване на основните физиологични потребности.

Добре гледаното и обичано дете е радостно. То бързо спира да плаче, когато му говорите нежно и го прегърнете.   Добре е да го назовавате по име. Изберете умалително име, което е благозвучно. Помнете, че това обръщение ще остане за целия последващ живот (или поне до пубертета). Не използвайте „бебчо“, „зайо“ или други подобни обръщения. Детето си има име и е време да се идентифицира с него.

Плачът също започва да става още по-емоционално оцветен. Може да изразява гняв, болка, скука, призив за внимание – постепенно се научавате да разбирате защо плаче по емоцията в плача. Този период е критичен за т.н. емоционален контрол. Детето открива, че когато плаче, възрастните удовлетворяват определена негова потребност. Изгражда се модел на поведение, който се подкрепя по пътя на условните рефлекси: когато плача – има резултат! Ще плача, за да постигна своето. 

Възприемането на стабилен дневен режим започва да играе важна роля в битието му. Създаденият физически и психичен комфорт по време на сън, бодърстване, хранене и разходка са предпоставка за добро настроение. И никога не го оставяйте само, когато е будно.


Крайна цел: Детето да се научи да комуникира.

Стъпки:


Плач

Задържане на погледа 

1. Социална
усмивка

2. Проследяване с поглед

Издаване на гласни звуци (о, а, ъ) - вокализация

Издаване на гърлени звуци (к, х, г) в комбинация с гласни – гукане (агу)

Бърборене - лепетна реч

Първи Думи

Изречения по 2 думи

По-сложни думи и изрази

 

Настоящи цели: Детето да проследява с поглед и да гука.

Какво е важно: 
Да го стимулираме да проследява с погледа си нас и различни предмети (играчки), за да се усмихва. Проследяването с поглед да стане осъзнато. Да му говорим, за да започне постепенно да ни имитира.

Защо е важно: 
Гърлените звуци са важен комуникативен признак. Само наличието на вокали (гласни звукове) не е достатъчно, тъй като според проучвания, всички деца вокализират (издават гласни звуци) без изключение. Наличието на гърлени звуци е подготовка за появата на членоразделни звуци в следващите периоди.

Как го стимулираме:
Тъй като в този период бебетата започват да възприемат най-вече със слуха си, дрънкалките и повече музикални играчки с нежни мелодии и тих, успокояващ звук са много подходящи за трениране на проследяването с поглед. Движете ги наляво и надясно на разстоянието, на което бебето фокусира.

Бебетата гукат, когато са спокойни в периода на бодърстване и това предизвиква умиление у възрастните. То е спонтанна реакция, но може да бъде предизвикана от нежно говорене или имитация на гукане от ваша страна. На тази крехка възраст, то още не е имитация, а по-скоро емоционална реакция, оживление от радостта. Важно е да не бъдем припряни в общуването си с децата и да им даваме достатъчно време за отговор! На бебето му е нужно време, за да възприеме, а после и да реагира на вашия стимул и думи. 

Проследяването с поглед

Спомняте ли си, че само преди месец важен сигнал за развитие на умението да комуникира беше социалната усмивка? А за нея беше важно бебето да се научи да задържа погледа си върху нещо интересно като играчка или вашето лице – за да му се усмихне :-) Вероятно вече се радвате на вашето усмихващо се бебе – а то не само задържа вниманието си върху вас или интересните неща, но успява да ги проследи и наблюдава като се извърта на 180 градуса. За това, разбира се, му помага и все по-острото зрение – на тази възраст бебетата фокусират на разстояние 30–40 см. Отначало проследяването с поглед е автоматично – до такава степен, че не може да откъсне поглед от движещия се предмет. То е рефлекс, известен под името „рефлекс на автоматичното зрително проследяване“. Двете очички се занимават с тази интересна дейност като се движат все по-координирано. Целта е постепенно проследяването с поглед да стане осъзнато, т.е. от рефлекс към осъзнато проследяване.

Гукането

Комуникацията на бебето с възрастните трае много по-дълго. То може да ви проследи с поглед и много внимателно да ви наблюдава. Издава гърлени звуци, които приличат на „г“, „к“‚ „х“ в комбинация с гласни – това е дългоочакваното гукане. Звуците стават по-определени от преди, а самата гласова изява става по-продължителна и напевна. Тези звуци не са истинските такива, които се артикулират на по-късен етап, но имат важно значение за упражняването и развитието на гласовия апарат за предстоящите по-сложни дейности. 

Гукането също води началото от вродените рефлекси – то тръгва от рефлексите за сукане и гълтане, с които бебето се ражда. В тази връзка  добрият синхрон между сукане-гълтане-дишане, освен че осигурява безпроблемното хранене на бебето, полага основата за добра синхронна работа на артикулаторните органи.

Започва оформянето на облика на вокалното поведение, включително и развитието на определен акцент, характерен за социалната група, към която принадлежи детето.

 

Автори: доц. Диана Димитрова, Елена Бачева


Има важни умения, които детето трябва да усвои. Някои деца ги постигат по-рано от други, но има крайни срокове. Тази таблица ще ви помогне да се ориентирате по-лесно дали нещо не е наред. 

Нормално развитие на слуха -
от раждането до 3-ия месец

До навършването на 3-4 месеца следете за описаните по-долу реакции при възприемане на звуци и говор. Те са характерни при нормално развитие на слуха:

  • Стряска се или се събужда от силен шум
  • Заплаква или спира да плаче при силен звук
  • Обръща главичката си по посока на звука
  • Реагира на звуци по време на сучене
  • Може да изглежда, че разпознава гласовете на родителите си.
Източник: "Нормално развитие и някои отклонения на нервно-психичното развитие в детска възраст", под редакцията на доц. д-р Стефан Цеков, дм, Книгоиздателство Зограф, Варна, 2015 г


Ако имате сериозни притеснения, обърнете се към детския лекар, специалист или център за подкрепа.

 

16 идеи как да стимулирате развитието

  1. Поставяйте подходящи предмети и играчки на близко разстояние, за да насърчавате бебето да се движи и изпробва сетивата си. Поставено по корем, вашето дете вече е още по-уверено.

  2. Поставяйте на подходящи места около креватчето на детето висящи играчки с ярки цветове и възпроизвеждащи приятни звуци. Разстоянието от очите на детето, подходящо за по-добро зрително възприемане на играчките, е около 30 см; добре е позицията им да е по-скоро над гърдите (не над очите) и тя да се променя периодично – вляво и вдясно.
  3. Подавайте на детето играчки, за да стимулирате протягането на ръцете му и хващането.
  4. Сменяйте по-често местоположението му, когато е бодро – от креватчето на дивана, оттам на друго подходящо място. Така стимулирате интереса му към всичко около него
  5. Поставяйте го и във вертикална позиция, тъй като по този начин се подпомага зрителното възприемане на средата и обектите в нея.
  1. Разнообразявайте игрите, а с това и опита на детето с предмети, които ангажират повече сетива – например зрение, слух, допир, обоняние. Внимавайте да не стигнете до свръхстимулация, която би могла да доведе до превъзбуда на детето (например прекалено много играчки, много хора в стаята, много шум и т. н.).
  2. Отстранявайте нещата наоколо, които биха могли да причиняват безпокойство (например силен шум, ярка светлина).
  3. Когато детето има нужда от утеха и успокояване, реагирайте адекватно – с прегръдка, галене, нежен говор и др. 
  4. Отзовавайте се и реагирайте навреме на неговите емоционални и физическите нужди, на неговите сигнали и послания; Важно е да различавате плача на детето, за да реагирате правилно на знаците и „съобщенията” му.
  5. Както превъзбудата, така и отсъствието на двигателна активност са сигнали, на които следва да се обръща внимание (детето лежи отпуснато, вяло, не маха с ръчички и крака и т. н.).
  6. Контактувайте чрез допир и емоция с детето – с повече усмивки, прегръдки, галене, за да усеща близост до вас и да формира чувство за сигурност и доверие.
  7. Старайте се да овладявате негативните си емоции, тъй като може да ги предадете на детето.
  8. Говорете му нежно по време на различните всекидневни дейности с него (хранене, къпане и т. н.), като го гледате в очите, за да имате възможност да наблюдавате изразите на лицата си.
  9. Обръщайте се към него по име (пълното или галеното).
  10. Повтаряйте звуковете, които понякога издава детето; В отговор на издадени от него звукове (гукане) произнасяйте отделни думи, както и кратки изречения.
  11. Разказвайте му кратки разкази и приказки, пейте му песнички и рецитирайте стихчета с рими.

Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ

Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пеневапроф. д.ф.н. Ю. Стояновад-р И. Янчевагл. ас. д-р Н. Колчевагл. ас. д-р М. Мутафчиева

 

Голямото разсейване!

Кърмене през третия месец

от Христина Янева-Хедра

Вашето бебе се е променило много в последно време – става все по-социално и усмихнато, все повече се заглежда и реагира на нещата, които се случват около него. И… започва да става все по-трудно да го нахраните през деня! Всеки шум, всяко раздвижване и глас наоколо го карат да пусне гърдата (или да се завърти по посока на звука, стиснало зърното в устата си!), да се засмее с пълна с мляко уста и напълно да забрави за храненето! Понякога положението е толкова трудно, че е възможно да успявате да нахраните детето само преди заспиване или веднага след събуждане, ако успеете да го хванете още сънено. Носенето на ръце или в слинг, полюшкване и подрусване по време на кърмене, голяма огърлица с цветни и интересни елементи за пипане и дърпане, която си слагате само за кърмене може да ви помогнат. Ако нищо друго не върши работа, напълно затъмнено помещение (напр. банята на загасена лампа) може да се окаже спасително и да позволи бебето да се успокои и съсредоточи достатъчно в храненето.

В този период голяма част от децата наваксват дневното разсейване с нощно сучене, като може да приемат до 30% от общото количество храна за денонощие през нощта. Затова е много важно да не правите опити за премахване на нощните хранения. В отделни случаи може даже да се наложи да възстановите някое хранене, което детето пропуска, ако забележите негативен ефект върху наддаването.

 

Прекъсване на кърменето?

Елена Бачева

Около половината от тримесечните бебета у нас преминават на комбинирано хранене. Най-вероятната причина е притеснението, че майчиното мляко не е достатъчно на бебето, последвано от съвет да предложите като допълнение мляко за кърмачета. Спомнете си отново за чистотата на чревната микрофлора и за връзката с имунитета (възраст новородено). Дали си струва да нарушаваме тази хармония? А и гърдите ви имат нужда от постоянна стимулация, с прекъсването на техния режим на даване на мляко, кърмата със сигурност ще намалее.

Разбираемо, понякога отказ от кърмене (изцяло или частично) се налага, но преди да вземете окончателно решение, обърнете се към Консултант по кърмене. Възможно е всичко да си дойде на мястото или пък притесненията ви да са напразни. Прочетете и статята Имам ли достатъчно кърма между първия и шестия месец. Припомнете си и тази табличка.

Ако все пак преминете към план Б (мляко за кърмачета), ето линк към препоръчителните количества.

 

Въпроси, които може би си задавате

  • Детето все още не иска вода – да настоявам ли?

Кърмените бебета обикновено отказват вода. Можете да им се доверите. А и – припомнете си - кърмата съдържа 88% вода - затова вашето бебе няма нужда от допълнителни течности през първите 6 месеца, когато е само на кърма, стига да има неограничен достъп до гърдата винаги, когато поиска. Изследвания, направени в тропически страни, показват, че децата, дори при много високи температури на въздуха, запазват нормалния баланс на течности в тялото си, ако получат достатъчно количество кърма. Не нарушавайте добрата микрофлора в червата на бебето с течности или други неща поне в началото. За това няма основания и би могло да наврени на детето*. *Гру Нюландер, “Азбука на кърменето”
 

  • Получих препоръка да започна да предлагам плодов сок, дали това е добре за моето бебе?

Стомахчето на вашето бебе все още не е готово за храна, различна от майчиното мляко. Адаптираните млека максимално наподобяват майчиното мляко, но въпреки това не са майчино мляко. Какво да кажем за плодовия сок... ако го предложите сега, стомахчето на бебето за първи път ще посрещне хранителни вещества, които не познава и за които не е готово. Заради по-голямата чревна пропускливост, те ще преминат лесно и в кръвта, което може да активизира реакция като към алерген. Бебето няма все още в пълен обем и нужните ензими, за да може да разгражда добре и да усвоява хранителни вещества от другите храни, заради което е по-вероятно и да получи проблеми с коремчето като колики или диария.
 

  • Детето ми има колики, възможно ли е да е от млякото?

Официалното определение за колики е непрестанен плач на бебето повече от 3 часа на ден, поне три дни в седмицата. Счита се, че се дължат на незрялост на храносмилателната система на бебето, при което то не е в състояние да отделя достатъчно ензими, за да разгражда приетата от него храна. Прочетете повече.

*Гру Нюландер, “Азбука на кърменето”

Комуникацията "на масата" започва сега...

Храненето през този период е немалка част от времето, в което сме в непосредствена близост с нашето бебе, затова е необходимо да обърнем специално внимание на тези моменти. Независимо дали бебето е на кърма или е хранено с шише, контактът между майката и детето е толкова тесен, че няма как да не отбележим неговата значимост. Както вече беше споменато, допирът и обонянието са водещи стимули в тази крехка възраст, затова храненето, освен задоволяване на физиологична нужда, е не по-малко момент на комуникация с невръстното човече. Добре е когато храним бебето да сме изцяло отдадени на този акт. Освен че ни усеща и мирише, бебето ни гледа и чува. Уместно е да му се усмихваме, да му говорим нежно. Препоръчително е независимо, че бебето е хранено с шише, то да бъде въртяно и на другата страна, както при кърмене. Това му позволява да възприеме образа на майката и от двете и страни.

Автор: Гергана Димова, логопед

Менюто на кърмачката е важно за здравето на бебето

 

Повече за...
Стимулирайте растежа на полезните бактерии в червата

Един час след раждането милиони бактерии вече покриват лигавицата и мембраните. Най-много от тях се намират в червата. Затова всичко, което попада там, може да стимулира растежа на полезните бактерии, да му попречи или да ги унищожи. Кърмата съдържа фактори, които стимулират – олигозахариди, които са неусвоими за бебето и ролята им е да хранят полезните бактерии в червата. Но също така в кърмата се съдържа собствен микробиом с над 700 различни вида бактерии.

Препятствия: При раждане секцио, тъй като бебето не преминава през родовите пътища, то не получава бактериалната микрофлора, намираща се по родовите пътища; При разделяне на майката и бебето след раждането – бебето се заселва с болнична флора, вместо с майчината; даване на антибиотици и при майката, не само при детето, унищожават полезните бактерии; проблеми с чревната флора и храносмилателната система при майката (тъй като тя е източникът на бактериите, които бебето ще наследи – ако нейният собствен микробиом не е достатъчно богат и развит, бебето също тръгва с не дотам добър старт).

Приемайте достатъчно продукти, богати на калций

Растящият организъм на бебето има нужда от калций – за костите и зъбните зародиши, за сърдечната дейност, за нервната система (за предаването на нервни импулси). Ако кърмите, нужно е в диетата ви да са включени богати на калций храни: мляко и млечни продукти, сирене, соя, сьомга, орехи, слънчогледово семе, зрял фасул, броколи, магданоз, спанак, зеле, сьомга, сардина, раци, скариди, смокини, стафиди, бадеми, сусам (може да слагате в хляба, киселото мляко, в сладкиши). Ако детето е на адаптирано мляко, в него се съдържа постоянно количество калций. Това би било наречено предимство, ако не знаехме, че детето получава едно и също количество съставки от формулата, докато кърмата променя състава си според нуждите на растящото бебе. Променя и вкуса си спрямо това с какво се храни майката, което пък възпитава вкусовете на детето.

 

Рахит

Рахитът е омекване и отслабване на костите, свързано с недостига на витамин Д. А при недостиг на витамин Д има и недостиг на Калций - нужен за костите. Някои витамини и елементи помагат за усволяването на други. Като например витамин Д, който помага да се усвои калцият от храната. Тоест, ако не детето не приема достатъчно витамин Д, не приема и достатъчно Калций. Затова витамин Д е важно да се приема (най-вече чрез слънцето) за превенцията на рахит.  

Алергия към храна от менюто на кърмещата майка

Ако кърмите, някои от храните, които вие приемате, може да се окажат неподходящи за вас и с преминаването си в кърмата да предизвикат болки в коремчето и плач. Ако вие или някой от семейството ви има или е предразположен към хранителни алергии, имайте едно наум, че същото може да се отнася и за детето. Вижте кои са най-честите храни, които предизвикват алергии тук. Най-често бебетата са чувствителни към кравето мляко. Дори и към това, което приемате вие, ако кърмите. Спрете за три седмици приема на прясно мляко и всякакви млечни продукти (когато това е причината, ефект обичайно настъпва още в рамките на първата седмица). Ако няма ефект, опитайте като спрете друга подозрителна храна. 

 

Прегледи и имунизации на 2 месеца

  1. Измерване на ръста и теглото
  2. Оценка на психическото развитие
  3. Измерване на обиколката на главата и гърдите
  4. Имунизация против дифтерия, тетанус, коклюш, хепатит Б, полиомиелит, хемофилус инфлуенце тип Б 
  5. Имунизация против пневмококи

 

по темата работи Елена Бачева; консултант: Христина Янева-Хедра

Харесай ни във Facebook