за периода между навършването на 2 и 3 месеца или т.нар. трети месец
Детето – барометър на семейното настроение
Ето, че още едно историческо откритие е направено – бебето открива, че има ръце! И разбира се, започва да ги ползва, за да се забавлява: вдига ги пред очичките си, разглежда ги с любопитство, опитва ги на вкус. Не го спирайте. Освен, че ще му трябват, за да чеше венците си, поставянето им в устата е знак, че е усвоило умението да постига каквото си е наумило! Тъй като вече е по-стабилно във всички позиции – и по гръб, и по корем, то усъвършенства откривателските си движения с всеки изминал ден!
Променя се и периметъра на зрение - вижда предмети на разстояние 30–40 см по срединната линия, при това надясно и наляво от нея, проследява предмети на повече от 180º и ги наблюдава с интерес. Отначало проследяването е автоматично. Детето не може само׳ да откъсне поглед от движещия се предмет и това е известно като „рефлекс на автоматичното зрително проследяване“. Движенията на очите му са координирани, а цветът им вече е определен.
Комуникацията с възрастните трае много по-дълго. То следи заобикалящите го с поглед и много внимателно ги наблюдава. Наслаждава се на собствения си глас, а плачът му започва да изразява емоцията му – на гняв, болка, скука, призив за внимание...
Детето е барометър за настроенията у дома и реагира спонтанно на чувствата и настроенията на околните. Ако майката е тревожна, то е неспокойно. Ако някой повиши тон – то започва да плаче. Това е така, защото близките лица вече се разпознават, предпочитат и емоционално се отразяват. С движения на тялото си детето подсказва на възрастните, че иска да бъде взето на ръце. Емоционалното изразяване на радостта има свои видими белези. Някои деца още от раждането си изглеждат щастливи, весели и неспособни на отчаяние. Всъщност всички се раждаме с предразположение да изпитваме радост и това е свързано както със сетивните удоволствия, така и със задоволяване на основните физиологични потребности. Добре гледаното и обичано дете е радостно. То бързо спира да плаче, когато му говорите нежно и го прегърнете. Добре е да го назовавате по име. Изберете умалително име, което е благозвучно. Помнете, че това обръщение ще остане за целия последващ живот (или поне до пубертета). Не използвайте „бебчо“, „зайо“ или други подобни обръщения. Детето си има име и е време да се идентифицира с него.
Третият месец е критичен за т.н. емоционален контрол. Детето открива, че когато плаче, възрастните удовлетворяват определена негова потребност. Изгражда се модел на поведение, който се подкрепя по пътя на условните рефлекси: когато плача – има резултат! Ще плача, за да постигна своето. Първата част от сагата „манипулирай родителя“ е започнала!
Възприемането на стабилен дневен режим започва да играе важна роля в битието му. Създаденият физически и психичен комфорт по време на сън, бодърстване, хранене и разходка са предпоставка за добро настроение. И никога не го оставяйте само, когато е будно. Моторните му умения се усъвършенстват с всеки изминал час и движенията стават все по-умели и бързи.
Автор: доц. Диана Димитрова
за периода между навършването на 2 и 3 месеца или т.нар. трети месец
Месецът на гукането
През третия месец се появява истинското гукане. Звуците, които издава бебето стават по-определени, а гласова му изява – по-продължителна и напевна. Гърлените звуци наподобяващи к,г,и х, не са истинските такива, които се артикулират на по-късен етап, но имат важно значение за упражняването и развитието на гласовия апарат за предстоящите по-сложни дейности.
Появата на гукането може да се обясни като причинно-следствена връзка, основаваща се отново на безусловните корови рефлекси сукане и гълтане. В тази връзка, добрият синхрон между сукане-гълтане-дишане, освен че осигурява безпроблемното хранене на бебето, полага основата за добра синхронна работа на артикулаторните органи.
Бебетата гукат, когато са спокойни в периода на бодърстване и това предизвиква умиление у възрастните. То е спонтанна реакция, но може да бъде предизвикана от нежно говорене или имитация на гукане от страна на възрастните. На тази крехка възраст, то още не е имитация, а по-скоро емоционална реакция, част от комплекса на оживление.
Важно е да не бъдем припряни в общуването си с децата и да им даваме достатъчно време за отговор! Възприемането на някакъв стимул и проявата на предизвиканата от него експресивна реакция изисква време.
Тъй като около третия месец тактилното възприятие вече няма толкова силно въздействие върху бебето и отстъпва място на слуховото, добре е да предложим различни дрънкалки и повече музикални играчки. Добре е те да бъдат с нежни мелодии и тих, успокояващ звук.
Храненето през този период е немалка часто от времето, в което сме в непосредствена близост с бебето, затова е необходимо да обърнем специално внимание на тези моменти. Независимо дали то е на кърма или е хранено с шише, контатктът между майката и детето е толкова тесен, че няма как да не отбележим неговата значимост. Както вече беше споменато, допирът и обонянието са водещи стимули в тази крехка възраст, затова храненето, освен задоволяване на физиологична нужда, е не по-малко момент на комуникация с невръстното човече. Добре е когато храним бебето да сме изцяло отдадени на този акт. Освен че ни усеща и мирише, бебето ни гледа и чува. Уместно е да му се усмихваме, да му говорим нежно. Препоръчително е независимо, че бебето е хранено с шише, то да бъде въртяно и на другата страна, както при кърмене. Това му позволява да възприеме образа на майката и от двете и страни.
В периода 0-3 месеца е необходимо да обърнем и внимание на това как се развивиат хранителните механизми при бебетата, тъй като връзката между храненето и говоренето е неoспорима, не само поради факта, че двете дейности се обезпечават от синхронното движение на едни и същи органи, а и че развитието на моторната страна на речта е следствие на наличието на безусловните рефлекси, обезпечаващи хранителните нужди на бебето в този период – сукане и гълтане.
Като родители, вие сте най-добрите наблюдатели на вашето бебе. По време на ежедневните грижи, игри и "разговори" с бебето, наблюдавайте постигнатите умения и поведението на вашето бебе. За постиженията си има краен срок. Някои деца ги постигат по-рано, други – малко по-късно. Важното е да е навреме. По поведението на бебето също можете да разпознаете дали всичко е наред. Най-важните неща, за които да наблюдавате, сме отбелязали като сигнални флагчета в развитието. За тях ще можете да следите тук.
Нормално развитие на слуха -
|
---|
|
|
|
|
|
Източник: "Нормално развитие и някои отклонения на нервно-психичното развитие в детска възраст", под редакцията на доц. д-р Стефан Цеков, дм, Книгоиздателство Зограф, Варна, 2015 г |
Ако имате сериозни притеснения, че в поставения срок бебето не постига една или повече от тези реакции, обърнете се към детския лекар, към специалист или към център за подкрепа.