Меню

4 месеца

Логопедът обяснява

От 4 до 5 месеца

периода между навършването на 4 и 5 месеца или т.нар. пети месец

През петия месец детето вече е натрупало някакъв социален опит. На база грижите и контакта с най-близките, то започва да проявява различна, по-сдържана реакция към непознатите хора. Наличието на този показател има диагностична стойност, защото изразява емоционалната свързаност на детето с неговите близки. Това е и периодът, в който то различава гласа и тона, с който му се говори. Може да различи познат от непознат глас, както и нежен и строг тон. Това е свързано с развитието на слуховата диференциация, която, както вече споменахме, е важна предпоставка за развитието на говора.

Относно „говорните“ изяви, през този период не настъпват някакви съществени промени, а по-скоро усъвършенстване на натрупаните до момента умения. Бебето продължава да експериментира с гласа си, като разширява гласовите си изяви с радостно пищене и бръмчене.

Натрупало е достатъчно опит, за да не се плаши от движещите се музикални играчки и те биха предизвикали истинско удоволствие у него. Но нервната му система е все още много незряла и прекалената стимулация би имала обратен ефект. Затова е добре да не избираме играчка, която комбинира в себе си звук, светлина и движение.

До 6-ти  месец основно се развива невербалната част на речта. До този период са активни безусловните рефлекси, които постепенно се надграждат и така сукането от рефлекс преминава в съзнателен акт около периода между 2-3 навършени месеца. Дотогава обезпечава хранителните нужди на бебето и полага основите за развитието на подвижните артикулаторни органи, каквито са долната челюст, устните, езикът и мекото небце, за да може в периода между 10-ия и 12-ия месец да бъде надграден в смукателен условен рефлекс, благодарение на който бебето се учи да пие от сламка.

Гергана Димова, логопед

22 идеи как да стимулирате развитието

1. Осигурявайте удобно място и широко пространство на детето, за да усъвършенства своите движения.

2. Поставяйте го по гръб и по корем, докато започне самò да се обръща и да заема едната и другата позиция.

3. Стимулирайте и помагайте на детето да се обръща по корем чрез едновременно държане на единия крак и срещуположната ръка и повдигане на ръката нагоре до главата му.

4. Стимулирайте детето да пълзи, като го поставите да легне по корем и с длан подпрете стъпалата му, а краката му са свити в коленете и тазобедрените стави. Пред него поставете играчка в ярки цветове, за да се привлече вниманието му, и изчакайте самò да се опита да пропълзи към нея. Добре е да знаете, че не всички деца се научават да пълзят.

(Припомнете си статията за поставянето по корем и връзката му с пълзенето и ходенето тук.)

5. Премествайте детето на различни места в стаята, в дома, градината, парка и пр., за да се стимулира зрителното възприятие и координацията между зрителния, двигателния и слуховия анализатор.

6. Привличайте вниманието на детето към играчки, издаващи приятен звук, като стимулирате интереса му и опитите да се протяга и хваща с ръка.

7. Поставяйте детето по корем (в тази поза е по-лесно то да контролира движенията си), като в пространството около него разполагате играчки, леки и удобни за хващане с двете ръце (с кръгла, овална и пр. форма), за да посяга към тях, да ги придърпва към себе си и да ги хваща.

8. Подавайте играчка на детето за стимулиране протягането на ръцете му към предмет и хващането. Ако то по някаква причина не реагира, с играчката докосвайте пръстите на ръката му, а след 2-3 неуспешни опита може да я поставите в дланта му или да я приближи дотолкова, че самò да може да я хване без никакво усилие.

9. Предложете му барабанче или малки гумени топки, по които да удря с ръце. 

10. Стимулирайте интереса на детето към всичко, което го заобикаля — предмети, хора, животни и пр.

11. Осигурявайте му игра с разнообразни играчки, но не много на брой, желателно от една категория: например животни (птичка, риба, куче), дрънкалки, музикални играчки и т.н. Добавяйте нови и интересни играчки, предмети от бита с различни цветове, форми и материали (като се съобразявате с техниките за безопасност).

12. Организирайте игри, които са подходящи за възрастта му, например „Боц“, игра на криеница „Къде е бебето“, „Хей ръчички, хей ги две“ и т.н.

13. Разказвайте му кратки приказки и разкази, рецитирайте му стихчета и пейте песнички.

(Повече за четенето в тази възраст прочетете тук.)

14. Насочвайте вниманието му към прости причинно-следствени закономерности от всекидневието, например „Виж, играчката падна“.

15. Окуражавайте детето с похвални думи и позитивно емоционално отношение, особено в присъствие на непознати възрастни, което му създава чувство за сигурност.

16. Осигурявайте възможности за общуване на детето с познати и заслужаващи доверие възрастни.

17. Успокоявайте детет с позитивно поведение и думи, ако проявява безпокойство дори и при кратка раздяла с майката (грижещият се).

18. Във взаимодействието с детето е необходимо да има редуване, синхрон и повторяемост – реакцията или отговорът на майката (грижещия се) да следва движенията, изразите и вокализациите му, а след това отново да се изчаква неговата реакция, и т.н.

19. Активно поддържайте общуването, като заставате лице в лице срещу детето и му говорите с нежна интонация, бавно и отчетливо.

20. Предразполагайте го с игра и закачки към позитивни емоции — радост, смях, да гука, да прави повече движения.

21. При всекидневните грижи за детето, например при преобличане, придружавайте действията си с говор и обяснения.

22. Отговаряйте на звуците, които детето произнася (лепет), с кратки думи, подобни на детските срички и включвайте детето в „разговор“ – сякаш детските безсмислени звуци и срички значат нещо и са „реплики“ в диалога  ви с него.


Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ

Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пеневапроф. д.ф.н. Ю. Стояновад-р И. Янчевагл. ас. д-р Н. Колчевагл. ас. д-р М. Мутафчиева

Подготовка за повишаването на температурата

За момента, в който откриете, че детето е с температура, по-долните редове могат да са ви полезни:

  1. Температурата лекува. Вдигането на температура означава мобилизация на организма да се справи с болестта. Основна част от нашата имунна система са фагоцитите – температурата означава, че те увеличават броя си, за да се справят с вируса или бактерията. Затова при леко повишена температура (до 38.3) не се препоръчва предлагането на медикаменти, които само ще попречат това да се случи достатъчно бързо. Изключение прави възрастта до 3 месеца – ако бебе до 3 месеца вдигне температура над 38° С, консултирайте се с лекар.

Температурата е повишена, когато е между 38.4 и 39.7° С
Температурата се счита за висока, когато е над 39.8° С

  1. По какво ще познаете дете с температура? По топлото чело, липсата на апетит, неспокойния сън, отпадналостта. При най-малко съмнение, измерете температурата.
  2. Готови ли сте за измерване? Най-подходящ е електронният термометър и измерването под мишницата или ректално. За ректално измерване ще ви е нужен и вазелин, с който да намажете термометъра. Ректалната температура е най-точна. За измерване под мишницата трябва да държите ръчичката към тялото. Температурата под мишницата е с половин градус по-ниска от ректалната.
  3. Дали да понижавате температурата? Някои бебета се чувстват добре дори при 39 градуса, тоест, ако повишената температура не създава дискомфорт, не пречи на съня, по-добре е да оставите организмът да се справи с нея сам.
  4. Как да помогнете за свалянето на температурата? Високата температура често се случва вечер, когато вие самите сте изморени и даването на лекарство (на основата на ибупрофен, парацетамол..) звучи като бързо и удобно решение. По-добре все пак е да помогнете на организма да се пребори сам с вируса като поддържате температурата в границите до около 38.3 - 39 в зависимост от това как я понася детето. Това означава да не го навличате и завивате с дебели одеяла, да давате повече течности (вода, кърма, формула) и да слагате кърпи с вода (и оцет, ако го понася) на челото, под мишниците, на цялото тяло, или да го сложите във ваничка с температура на водата 37° С и постепенно доливате хладка вода. Можете да използвате и хомеопатия – хомеопатичните медикаменти помагат за задействането на защитните сили на организма. 

Ако обаче, детето видимо не понася добре температурата, отпуснато и вяло е или е раздразнително, действайте с медикаментите. Нещо важно: Не давайте аспирин на деца под 14 г. поради риск от развитие на синдром на Рей, живото-застрашаващо състояние при децата, причиняващо увреждане на черния дроб. 

Прочетете за вашата първа реакция и даването на лекарства.

  1. След като сте минали през всичко по-горе, логично е ще е да си зададете и въпроса каква е причината за температурата. Най-често това са вирусите или бактериите. За лечението и възстановяването е особено важно да се определи вируси или бактерии причиняват инфекцията, тъй като вирусните инфекции не се лекуват с антибиотици. Даването на антибиотик при вирусна инфекция само ще доведе до нарушаване на добрата чревна флора, което означава намален имунитет. Също така, когато наистина ви потрябва антибиотик, той може да не действа, ако често давате антибиотици.

Прочетете за основните причини за повишаване на температурата. 

 

Прегледи и имунизации на 4 месеца

  1. Измерване на ръста и теглото
  2. Оценка на психическото развитие
  3. Измерване на обиколката на главата и гърдите
  4. Изследване за луксация на тазобедрените стави
  5. Имунизация против дифтерия, тетанус, коклюш, хепатит Б, полиомиелит, хемофилус инфлуенце тип Б 
  6. Имунизация против пневмококи

Бебето започва да спи неспокойно

от Христина Янева-Хедра

Обръщането е новото умение, което вашето бебе ще научи (или може дори да е овладяло вече). Усилената мозъчна работа над усвояването на нови умения има своя естествен ефект – бебето започва да спи неспокойно и да се буди нощем. Дори децата, които преди това щастливо са проспивали по 7-8 часа нощем, може да започнат да се будят и да искат хранене няколко пъти нощем. Началото на зъбоникненето също има сериозен ефект – при голяма част от децата някъде в този период се появява първото зъбче. А дори пробиването на зъбчето все още да е далеч, дискомфортът от зъбоникнене може да е видим седмици и дори месеци преди появата на първите резци.

Обикновено първо се показват долните зъбчета (схема). Ако кърмите, това рядко е причина да хапят, тъй като по време на кърмене те са покрити от езика. Въпреки това някои бебета може да ви изненадат и към края на храненето, когато вече се забавляват и не са гладни, може да ви гризнат игриво… и доста болезнено. Правилната реакция в този случай може да ви спаси от повторение – усетите ли ухапване, бързо притиснете лицето на бебето към гърдата (а не го махайте, както е инстинктивната ви реакция). Освен че кара детето веднага да отвори уста и да пусне, за да може да диша, запушването на носа е достатъчно неприятно, така че бебето да не иска да повтаря преживяването.

Една част от децата започват да проявяват видим интерес към храненето на възрастните и съсредоточено да ви наблюдават, докато ядете нещо. Въпреки това детето все още не проявява повечето признаци за готовност – не може да седи, все още усъвършенства хващането и поднасянето на предмети към устата (особено в полу-седеж) и рефлексът да избутва с езиче всичко, което се опитвате да сложите в устата му, все още е добре проявен.


Според СЗО и международните експерти по хранене, захранването може да започне най-рано след навършване на 4 месеца (120 дни след термина) – ранно захранване и най-добре след навършване на 6 месеца (180 дни след термина) – нормална възраст за захранване.
При кърмени деца: до 4 месеца най-доброто за бебето е да получава само кърма. Според световните организации, най-добре е това да продължи до навършването на 6 месеца. Ако все пак кърмата не достига или искате да се върнете на работа, с цел да продължите да произвеждате мляко, захранването сега е по-добрият вариант от въвеждането на адаптирани млека (Грю Нюландер). След всяко хранене, предлагайте на бебето гърдата или изцедена кърма. Преди всичко обаче уверете се, че детето е готово – прочетете.
Други причини за ранно захранване са: намаляла кърма и ниско наддаване; хранене с мляко за кърмачета; проблеми от страна на бебето (например рефлукс). При всички случаи е необходима консултация с лекаря на детето. 
Ако вашето бебе е недоносено, прочетете.

Превенция

При децата с повишен риск от алергия към фъстъците ранното им въвеждане (около 6 г фъстъков протеин седмично, при деца между 4 и 11 м) намалява риска от развитие на алергия към фъстъците с до 70-80%. Прочети за изследването LEAP. 

Отложеното захранване след 4 или 6 месечна възраст няма да намали вероятността от развитие на астма, алергичен ринит или алергия към храни или полени, дори обратното. Прочете изследването.

Харесай ни във Facebook