Меню

6 месеца

Пътешествието започва. Какво може детето на 6 месеца?

Ако до този момент сте оставяли детето на близък човек, сега това става все по-трудно.  От тази възраст датират първите преживявания за загуба поради раздяла. Малчуганите са изградили свой ритъм на живот, обичат всекидневието им да е подредено, а познатите лица да са винаги около тях. Реагират с гневен плач, когато определена потребност не е удовлетворена и са влюбени в хората, които им даряват грижи.

„Разговорите“ със света стават по-оживени. Детето издава звуци, за да покаже радост или недоволство, комбинира гласни при гукане, изговаря съгласни звукове (м, б)  и обича да се редува с възрастните при произнасяне на звукове.  Забавлява се с другите, особено с родителите си, тъй като вече е мобилно – завърта се и в двете посоки (от корем по гръб и от гръб по корем), започва своите опити за самостоятелно придвижване в пространството чрез пълзене. Оставено по корем, детето се повдига и се опира на изпънатите си ръце. Те са успоредни една на друга с разтворени пръсти, а тежестта на тялото ляга върху ръцете и корема. Може да пази равновесие за не-повече от 2-5 секунди. Ако в този момент поставим пред детето играчка, то премества тежестта върху едната си ръка и посяга с другата да го вземе. В състояние е да премести играчката от едната си ръка в другата. Детето хваща само тогава, когато големината на предмета съответства на големината на ръката му – до 3-5 см в диаметър. Предметът се хваща като първо поставя дланта си върху него, а след това внимателно го обхваща с палеца и пръстите. Манипулирането с различни предмети е начало на сръчността. Все още не може да се твърди коя ръка ще бъде водеща – това става след 18-тия месец. Стимулирането на изследователските търсения, обаче, ще направи детето добър познавач на света около него. Любимата игра през шестия месец е „къде е бебето“ , придружена с пляскане и удряне с ръце. И тъй като чувството за подреденост на денонощието е превърнато в рутина, то добива усещане за часа на настъпване на определени събития. Може да допълзи до вратата, за да поздрави баща си, преди той да е пристигнал. Познава името си, когато го призоват и задържа вниманието си, макар и за кратко, върху пъстри картинки.

Стабилното сядане заздравява мускулите около кръста и това е най-добрата подготовка за изправен стоеж.  Ако накланяме тялото му в различни посоки, то държи главата си изправена  и можем да си позволим да го поставяме седнало, облегнато назад  на 60-70 градуса за по-дълго време. Така бебето получава нова отправна точка в изследването на околния свят - ръцете са напълно свободни и играчките могат да станат далеч по-разнообразни и достъпни.

Това е периодът, в който се въвежда нова храна. При вида й детето отваря уста и с удоволствие се храни с лъжичка. Родителите трябва да очакват и появата на първото зъбче и свързаните с него притеснения и дискомфорт.      

Автор: доц. Диана Димитрова


Според стандартите и показателите за развитие и учене на 6-месечна възраст детето може:

  1. Да опитва да пристъпва и подскача, придържано от възрастен.
  2. Да се обръща от гръб по корем и обратно. 
  3. Да повдига глава, да хваща крачета и да рита, легнало по гръб.
  4. Да хваща играчка в обсега на ръцете си, да я прехвърля от една ръка в друга,  да я поставя в устата си.
  5. Да поема храни от лъжичка при захранване...

Ръст и тегло – за периода от 4 до 6 месеца наддава на тегло с общо около 1800 г и увеличава  ръста си с общо около 6 см.;

Режим – будно е по-продължително време (няколко пъти в денонощието по 1,5-2 часа) и има добра двигателна активност – например рита, маха с ръце и др.; научава някои многократно повтарящи се действия в ежедневния му режим – при хранене, при поддържане на хигиената и др.

Безопасност – разграничава майката (грижещия се) от непознати, което е предпоставка за безопасно поведение в по-горна възраст; 

Грижи – сигнализира с неспокойство и раздразнение нуждата от смяна на пелената; проявява повишена двигателна активност (движи крака, ръце, наблюдава наоколо) по време на бодърстване и при закалителни процедури (разходки, гимнастика, въздушни бани). 

Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 4 до 6 месеца

За постигането на посочените в стандарта умения и постижения e важно осигуряването на добро здраве, подходяща среда и стимули на детето да се развива и учи. 

Как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 3 месеца прочетете.

Детето е захранено дори с месо?

Хранене в седмия месец

от Христина Янева-Хедра

Вашето бебе вече пълзи, може за кратко (или дори за дълго) да се задържа седнало без опора зад гръбчето и получава и други храни наред с кърмата. Основните нужди на бебето са от желязо – затова е важно да включите месото (или друг добър източник на желязо, за предпочитане от животински произход, тъй като се усвоява по-добре) като една от първите 2-3 храни след захранването на детето.

Другото, което е важно да се включи в храненето на вашето бебе в този период, е глутенът (съдържа се в зърнените храни). Изследванията показват, че включването на глутен след 8-ия месец увеличава риска от развитие на непоносимост също толкова, колкото и въвеждането му преди 4-месечна възраст – последното становище на ESPGHAN, което излезе по този въпрос през 2016, е че няма значение по кое време между 6 и 12 месец се включва глутена. Затова, след като бъде захранено с първата си храна,  може да му връчите изпитания от поколенията начин за въвеждане на глутенови храни – дайте му коричка хляб, която да опитва да дъвче и смуче. Това ще бъде и първата от серия забавни “храни за ядене с пръсти” (finger foods), които можете да предлагате от тук нататък.

Кърменето си остава все така важно за бебето – огромната част от храненето му следва да идва все още от кърмата, докато новите храни се включват и разнообразяват постепенно, и то, когато бебето е здраво. Макар че в този период много бебета все още отказват вода, добре е да изградите навика да предлагате. 

Не се тревожете, ако през първите седмици детето яде все още само символични количества твърди храни – това е съвсем нормално. Целта на този етап е то да свикне с новата храна, да се научи да се храни от лъжичка и да преглъща.

Ако вашето бебе е било изцяло на кърма, вероятно започвате захранването сега. Ако вече сте захранили детето с каша, зеленчук или плод, време е да въведете месото. 
Прочетете пълния текст за захранването и въвеждането на месо:

Захранване

Актуализирания текст от книжното издание "Дневникът на мама и татко".

Дневникът на мама и татко благодари на проф. д-р Стефка Петрова за подкрепата при актуализирането на раздел Хранене

"Храната следва да включва основни хранителни вещества като протеини и незаменими мазнини, които помагат на тялото на детето да расте и да има енергия, както и витамин А, който укрепва устойчивостта на детето към болести, йод, който осигурява безпроблемното развитие на мозъка на детето и желязо, което защитава умствените и психическите способности на детето."

"Времето за хранене е и време за учене, любов и общуване, които насърчават физическия, социалния и емоционалния растеж и развитие."*

 

 

Преди да започнете захранване, прочетете за начало и готовност за захранване.

Не винаги можем да върнем времето назад и да наваксаме минали липси. Детето има нужда
да получи точните хранителни вещества в точния момент. Тази наша роля се нарича "програмиране". С храната "програмираме" здравето и умствените способности: поведението, обучението, наднорменото тегло, диабета.

Недостигът на определени хранителни вещества може да отключи определени гени, които носим.

 

Подходящи първи храни

Всяка от предложените храни можете да предложите като първа. 

Група храни Какво
Зеленчуци

Тиква, морков, тиквичка, пащърнак, картоф, грах. Под формата на пюре. 

                     
Безглутенови зърнени каши, обогатени с желязо

Ориз, елда, просо, царевица, под формата на готови каши, обогатени с желязо. За предпочитане зърнени култури, които детето вече познава през кърмата и още от бременността, когато майката ги е консумирала. 

Месо

пилешко, пуешко, заешко, добавя се към зеленчуковото пюре 

Плодове

ябълка, слива, круша, банан, пъпеш, под формата на плодово пюре, плодово-зеленчуково пюре или добавени към каша (безглутенова, обогатена с желязо).



Кое да е първо? 

  1. Ако се колебаете с какво да започнете (зеленчуци, плодове или каша): зеленчуците са препоръчителна първа храна, защото съдържат повече влакнини, въглехидратите в тях са по-лесно усвоими – близки до тези в кърмата, а за обработката им са нужни по-малко ензими в сравнение със зърнените каши. 
  2. Ако се колебаете коя желязо-съдържаща храна да въведете първо (месо или каша): месото е препоръчителният избор, защото е натурален източник на желязо и цинк. 

Първата храна се въвежда в рамките на около 5 дни. Предлагат се с по 2-3 чаени лъжички повече всеки следващ ден, без да е необходимо достигането на пълна порция преди въвеждането на следващата храна. 

  • Първите захранващи храни трябва да са по-кашави и меки. За постигане на нужната консистенция и по-близък вкус с познатото се препоръчва в началото да ги приготвяте с кърма или обичайното мляко, което детето получава.
  • Предложете 2-3 лъжички от първата храна, след това дохранете с кърма или мляко за кърмачета. 
  • Ако бебето е неспокойно (поради силен глад или друга причина), е възможно да откаже лъжичката. Предложете му първо кърма (мляко за кърмачета), за да го успокоите. 

 

Според най-новите препоръки, детето свиква и усвоява новата храна по-лесно, когато я получава не еднократно за деня, а разпределена по време на няколко хранения, например: 


Захранване с първа храна

ден

Готово зеленчуково пюре от един зеленчук
+ кърма или мляко* 

Предлагане
1 2 ч.л.  1 ч.л на обяд и 1 ч.л следобяд 
2 4 ч.л.  1 ч.л на обяд и 1 ч.л следобяд 
3 6 ч.л.  на обяд и следобяд 
4 8 ч.л.  на обяд и следобяд
5 10 ч.л.  на обяд и следобяд 


* В посочения брой лъжички на ден, който е ориентировъчен, се има предвид готовото количество пюре.

1 чаена лъжичка = 5 грама

 

Ако детето приема храната и няма признаци на непоносимост (обрив, диария, запек и др.), след 5-ия ден, то е захранено с нея. 

  1. Всяка следваща храна се въвежда по-бързо – за 2-3 дни – с по няколко лъжички повече всеки ден, разпределени в едно или две хранения, до достигането на една порция (1/2 чаена чаша = 24 ч.л) храна на всяко хранене. След всяко хранене с лъжичка дохранвайте с кърма (мляко за кърмачета). При частично или изцяло кърмените деца нуждата от желязо-съдържащи храни настъпва по-рано в сравнение с хранените с мляко за кърмачета (млеката за кърмачета са обогатени с желязо). Затова: 
  • Ако детето е частично или изцяло на кърма, още след въвеждането на първите 1-2 зеленчука можете да включите месото – разпределено в 1 или 2 приема за деня, до достигане на 4 ч.л. (общо 20 г) на ден, например: 

 

Захранване с месо

Ден

Количество готово пюре за деня

Със зеленчук 1 С месо Предлагане
6

15 ч.л. месно-зеленчуково пюре 

14 ч.л 

+ 1 ч.л 

на обяд 

7

20 ч.л. месно-зеленчуково пюре 

18 ч.л 

+ 2 ч.л 

на обяд и следобяд 

8

24 ч.л. месно-зеленчуково пюре 

21 ч.л 

+ 3 ч.л 

на обяд и следобяд 

9

24 ч.л. месно-зеленчуково пюре

20 ч.л 

+ 4 ч.л 

на обяд и следобяд 


Детето е захранено с месо. Можете да започнете предлагането му като част от обедното хранене – през ден, а в деня без месо малко по-късно да въведете жълтък.

  • Ако детето е изцяло на изкуствено хранене, преди месото или кашата можете да въведете още няколко зеленчука и/или плодовете. Например: 

 

Захранване с нов зеленчук

ден

Количество готово пюре за деня 

Със зеленчук 1 

Със зеленчук 2 

Със зеленчук 3 

Предлагане
6

15 ч.л. зеленчуково пюре 

12 ч.л 

+ 3 ч.л 

 

на обяд и следобяд 

7

20 ч.л. зеленчуково пюре 

14 ч.л 

+ 6 ч.л 

 

на обяд и следобяд 

8

24 ч.л. зеленчуково пюре 

21 ч.л 

+ 3 ч.л 

на обяд и следобяд 

9

24 ч.л. зеленчуково пюре 

21 ч.л 

+ 3 ч.л 

на обяд и следобяд 


Детето е готово за захранване с първата желязосъдържаща храна - месо или каша. 

Захранването с плодове и каши е като захранването с нови зеленчуци – всеки нов плод или зърнена култура се въвеждат за около 2-3 дни. Можете да правите с тях различни комбинации – плодове с плодове, плодове със зеленчуци, плодове с каша и т.н. 

 

С какво да продължите? 

Въвеждайте нови храни през 2-3 дни и ги комбинирайте. Целта е постигането на разнообразие. Редът на въвеждане няма значение. Например след първия зеленчук, можете да добавите плод, после да захраните с месо, после – нов зеленчук и т.н. Още след захранването с месо можете да включите към менюто и риба – не по-рано от 6 навършени месеца.

 

Примерно разпределение*

на 6 месеца 

  • 9 ч или 17ч – каша или плодово пюре
  • 12ч – зеленчуково с жълтък **/месно-зеленчуково пюре

на 7 месеца 

  • 10ч – каша
  • 13:30 – зеленчуково с жълтък/месно-зеленчуково пюре
  • 17ч–плодове,плодовопюре

Можете да захраните с риба. От този период нататък, в зависимост от апетита на детето, между основните хранения можете да предлагате 1-2 допълнителни закуски с меки храни за хранене с пръсти (меки плодове, варени зеленчуци, нарязани на подходящи парченца).

на 8 месеца 

  • 10 ч каша, попара, смути, намачкан плод + преходно мляко, кисел, плодово пюре
  • 13:30 ч – зеленчуково с жълтък меснозеленчуково пюре или рибно-зеленчуково пюре
  • 17ч – каша, кекс с жълтък и преходно мляко или кисело краве мляко


Всеки ден: 1-2 допълнителни закуски с меки храни за хранене с пръсти. В някои дни: изкиснато сирене, извара или малко краве кисело мляко към зеленчуковото пюре; 30 мл бульон с месо преди зеленчуковото пюре.

на 9 месеца 

  • 10 ч – каша, попара, смути, намачкан плод + преходно мляко, кисел, плодово пюре, макарони, грис, кус кус и др. несъдържащи яйца + преходно мляко

  • 13:30 ч – зеленчуковос1/2жълтък/меснозеленчуково пюре или рибно-зеленчуково пюре.

  • 17 ч –каша, кекс с жълтък и преходно мляко или кисело краве мляко, бисквити без хидрогенирани растителни мазнини и без прясно мляко.

    Всеки ден: 1-2 допълнителни закуски с меки храни за хранене с пръсти. В някои дни: изкиснато сирене, извара или малко краве кисело мляко към зеленчуковото пюре.; 50 мл зеленчуков бульон преди зеленчуково-месното пюре; 50 мл супа с месо преди зеленчуковото пюре. Добавка – хляб, сухар.

 

на 10 – 11 месеца

Предлагат се ястия с по-едра консистенция, по възможност от общата храна, но без добавка на сол и силни подправки. Храната се намачква, месото се смила на по-едри частици или се накълцва, зеленчуците се нарязват на ситно.

 

Препоръчителни количества*

  1. За възрастта от 6 до 8 месеца: една порция твърда храна = 1/2 чаена чаша на всяко хранене при 2-3 хранения на ден и дневен прием на 550 мл мляко (кърма); 
  2. За възрастта от 9 до 11 месеца: една порция твърда храна = 1/2 чаена чаша на всяко хранене при 3-4 хранения на ден и дневен прием на 550 мл мляко (кърма); 

Препоръчаните количества храна са ориентировъчни. Някои деца може да се хранят с апетит и да изяждат повече от посоченото количество, а може да има моменти, в които частично или напълно да отказват твърди храни покрай заболяване, никнене на зъбки или други проблеми. 


Рецепти и съвети за приготвяне и предлагане на първите храни

Рецепти и съвети за приготвяне и предлагане на първите храни

Как да приготвите и захраните със зеленчуково-, месно-зеленчуково-, плодово пюре, жълтък каша, хляб и хлебни изделия. Как да захраните детето с приготвените храни.


Замразяването е най-добрият начин за съхранение. Прочетете как да замразяваме и размразяваме правилно храната. 

Прочетете как да приготвяте смути.


* в допълнение на описаните тук схеми и съвети. Източник: Основи на здравословното хранене на деца до 3-годишна възраст, автори проф. Д-р Стефка Петрова, дм, доц. д-р Веселка Дулева, дм, д-р Лалка Рангелова, дм.

** след пълно въвеждане на зеленчуково пюре и поне една желязо-съдържаща храна (месо или каша)

***от книгата "Факти за живот" - www.factsforlifeglobal.org


 


Насоки за начинаещите в захранването родители

  1. Количествата и редът на въвеждане на новите храни са ориентировъчни. Не насилвайте детето и не забравяйте, че то също като вас има вкус, добри и лоши дни ;-) В края на краищата, в този период по-важно е качеството и приемането на новите храни, отколкото количеството. Ако обаче детето отказва да се храни, обърнете се към педиатъра.
  2. В процеса на захранване наблюдавайте и следете реакциите на детето. Ако отказва или не понася добре дадена храна, сменете я с друга и след седмица опитайте да я предложите отново. Вкусът на детето към храните се развива, след като е опитвало дадена храна поне 10-15 пъти.
  3. Нормално е в този период да има промяна в цвета, консистенцията и честотата на ходене по голяма нужда, но появата на запек, диария, непоносимост към дадена храна или алергична реакция следва да определят с какво и кога захранвате. В повечето случаи подобни реакции се дължат на все още незрялата храносмилателна система на бебето и отшумяват след навършването на 1г.
  4. При по-висок риск от непоносимост и алергия към определени храни приемът им не трябва да бъде отлаган „профилактично“. (Отлага се само ако детето е опитало и е проявило реакция.) В тези случаи прието е по-бавното им въвеждане (с увеличаване на количеството по мин. 3 лъжички дневно) не по-рано от навършени 6 месеца. Добре е да знаете, че кърменето подпомага по-лесното въвеждане на тези храни – когато ги консумирате през първите месеци от живота на бебето, вие подготвяте организма му да се справя с тях и вероятността от алергични прояви е по-малка.

    Единственото изключение е кравето мляко, към което има много чести алергични прояви – то се отлага за след навършване на 1 г.
  5. Майките избират различни варианти за захранване – някои предпочитат да готвят сами на своето бебе, други разчитат на готовите бебешки храни. Ако изберете сама да приготвяте храната на вашето бебе, подходящ избор са зеленчуци, плодове, месо, яйца от проверен източник:  еко- или био- сертифицирани или от домашно стопанство. (Прочетете статията Био продукти, ГМО, пестициди – как да се ориентираме?При липса на избор ­– сертифицирани и с гарантирано качество замразени зеленчуци (размразяване в гореща вода). Пресните и замразените плодове и зеленчуци са по-богати на хранителни вещества и на вкусове, отколкото консервираните и готовите бебешки пюрета. Домашно приготвената храна ще улесни преминаването на бебето към общата храна. Още сега ще можете да вземете например сварено морковче или месце от вашата супа (преди да сте добавили подправки и мазнина) и да ги пасирате или намачкате за бебето. Така домашната храна не само ще му помогне да усети различни по консистенция и текстура храни, но и да свикне с вкуса на семейната храна. Около навършването на 8 месеца вече ще можете да намачквате, вместо да пасирате зеленчуците, да настъргвате плод и т.н. Ако нямате възможност да готвите и предлагате готови бебешки храни –  предпочитайте такива с био сертификат.
  6. Не забравяйте, че при приготвянето на бебешката храна не се добавя сол, захар, мед.
  7. Прясно приготвената храна може да съхранявате в хладилник до 24 ч, а пюре от отворено вече бурканче, от което детето е хранено, не се предлага повторно. Затова е важно да отделяте от неначенатото бурканче в друг съд само порцията, която бебето ви ще изяде – така можете да съхраните останалото количество за друго хранене в следващите 1-2 дни.
  8. Затоплянето на бебешката храна става на водна баня (бурканчето се слага в съд с вода на котлона). Преди да предложите храната, разбъркайте добре и проверете с отделна лъжица температурата й. Не претопляйте повторно. Не използвайте микровълнова фурна – нейните вълни могат да вреда върху храната. 
  9. Ако държите месото във фризер, проверете максималното време за престой във фризер.
  10. Ако бебето е под 6 месеца, стерилизирайте съдовете, в които приготвяте и поднасяте храната.
  11. Кърменето или предлагането на формула в подходящите за възрастта количества би следвало да продължи поне до навършването на една годинка. Между храненията на бебето се предлага вода от чашка с капаче (неразливаща се чашка) – ако желае. 

По текстовете работиха Христина Янева-Хедра и Елена Бачева

Прегледи на 6 месеца

 

Прегледи и имунизации на 6 месеца

  1. Измерване на ръста и теглото
  2. Оценка на психическото развитие
  3. Измерване на обиколката на главата и гърдите
  4. Имунизация против пневмококи
  5. Обща оценка на зрението
  6. Обща оценка на слуха        
  7. Изследване на кръв: (хемоглобин, брой еритроцити, брой левкоцити, хематокрит, MCV, MCN, MCHC);
  8. Изследване на урина (седимент) 
  9. Изследване за албумин в урината  
  10. Ехография на коремни органи 
  11. Имунизация против дифтерия, тетанус, коклюш, хепатит Б, полиомиелит, хемофилус инфлуенце тип Б

Харесай ни във Facebook