Какво може детето на 6 месеца?
Добре дошли в седмия месец на вашето дете! Това е периодът от навършването на 6 до навършването на 7 месеца. Какви са постиженията на повечето деца в този период можете да прочетете в стандартите и показателите за развитие и учене. Това ще ви ориентира какво да очаквате и стимулирате и какво не бива да бъде пропуснато.
Според българските стандарти, на 6-месечна възраст детето може:
- Да опитва да пристъпва и подскача, придържано от възрастен.
- Да се обръща от гръб по корем и обратно.
- Да повдига глава, да хваща крачета и да рита, легнало по гръб.
- Да хваща играчка в обсега на ръцете си, да я прехвърля от една ръка в друга, да я поставя в устата си.
- Да поема храни от лъжичка при захранване...
Ръст и тегло – за периода от 4 до 6 месеца наддава на тегло с общо около 1800 г и увеличава ръста си с общо около 6 см.;
Режим – будно е по-продължително време (няколко пъти в денонощието по 1,5-2 часа) и има добра двигателна активност – например рита, маха с ръце и др.; научава някои многократно повтарящи се действия в ежедневния му режим – при хранене, при поддържане на хигиената и др.
Безопасност – разграничава майката (грижещия се) от непознати, което е предпоставка за безопасно поведение в по-горна възраст;
Грижи – сигнализира с неспокойство и раздразнение нуждата от смяна на пелената; проявява повишена двигателна активност (движи крака, ръце, наблюдава наоколо) по време на бодърстване и при закалителни процедури (разходки, гимнастика, въздушни бани).
Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 4 до 6 месеца.
За постигането на посочените в стандарта умения и постижения e важно осигуряването на добро здраве, подходяща среда и стимули на детето да се развива и учи.
Как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 3 месеца прочетете.
„Не“ на раздялата
През седмия месец (периода от навършване на 6 до навършването на 7 месеца) отношенията между майката и детето влизат в нов етап. Страхът от изоставяне става реалност за малчугана и се демонстрира с желанието майката да бъде непрекъснато около него. То търси постоянно внимание от близките си, става по-срамежливо в присъствието на непознати и се разстройва, когато остава само. Тъй като нараства активното внимание, детето внимателно изследва новите лица и едва тогава прави плах опит за контакт с тях.
Понеже зрението е напълно развито, предпочита да гледа предмети с много цветни детайли. Дори може да се премести, за да вижда по-добре. Преценява разстоянието и прави съзнателни движения, за да вземе нещо. Бебето не различава кои предмети са играчки и кои не, но определено показва повече интерес към тези, които го забавляват повече. Ето защо мобилният телефон или таблетът се превръща в желана цел. И тъй като паметта и мисленето все още не са достатъчно развити, то не може да запомни и осмисли какво може да се пипа и какво не. Възможно е вече да има любима плюшена играчка, която да го успокоява, когато е разстроено.
Ако го попитате къде е даден предмет, то го търси с поглед, което означава, че започва да трупа понятиен запас и разбиране за света. Сръчността му позволява да сключва длани около играчките и да ги вземе в ръцете си с помощта на палеца. Удрянето на предмети един в друг и възпроизвеждането на силен шум е сред любимите занимания. Моментът е идеален да се обяснят понятията „вън и вътре“ чрез подходящи игри. Бебето използва ръцете си все по-добре и това му позволява да държи чашка с дръжки и да пие само от нея. Важен етап от развитието му е преминаването от пасивен контакт (отреагиране на предложения му контакт) към първите опити да инициира комуникация. Например, желанието на възрастния да върне играчката в полето на детето се осмисля от него като възможност за контакт. Захвърлянето и получаването на играчката (отново и отново) е не само игра, но и осъзната възможност детето да провокира със собствената си активност желана и търсена от него комуникация. И докато през шестия месец детето се фокусира предимно върху устните на говорещия, през седмия месец то може да разпознава лицевата експресия и да отчита чувствата „страх“, „гняв“ и „щастие“ у събеседника си. Играта на криеница възпитава у него „безстрашие“, защото му показва, че предметите не изчезват завинаги, когато са извън полезрението. Това е важен етап от осмисляне на връзката с майката. Детето се научава, че дори да излезе от стаята или от вкъщи, тя ще се върне отново и всичко ще бъде наред.
Игрите на децата не са забавление, а начин за овладяване на света, в който живеят. Чрез тях те се подготвят за ефективната си социализация, развиват своя емоционален и интелектуален капацитет, тренират ефективна комуникация, научават се да мислят, да съпреживяват и да се пазят. Игрите, всъщност, продължават през целия човешкия живот, но възрастните ги назовават с други имена.
Автор: доц. Диана Димитрова
От 6 до 7 месеца
периода между навършването на 6 и 7 месеца или т.нар. седми месец
Новите говорни умения, които бебето демонстрира по време на шестия месец, се усъвършенстват през седмия. Ако в предния повторенията са по-скоро на една и съща сричка (ма-ма-ма, ба-ба), сега чуваме комбинация от различни срички – „да-ба“, „буу-ма“, и т.н. Бебето „говори“ доста по-продължително, с различна интонация и сила на гласа. Бърборенето (т.нар. лепетна реч – свързване на два звука в сричка) вече се влияе от външни въздействия, а не е спонтанна изява на бебето. Понякога е резултат от подражание, което е изключително важно умение за по-нататъшното развитие на говора.
Продължителните звукосъчетания под формата на лепетна реч са важна част от подготвителния период на говора и в повечето случаи имат пряка връзка с проговарянето. Монотонното бърборене, закъснението или липсата му, са част от симптомите на закъсняло говорно развитие, макар да има редки случаи на нормално говорно развитие без лепетна реч.
Гергана Димова, логопед