Меню

Езикът на знаците за бебета

Езикът на знаците за бебета

Комуникацията е в основата на когнитивното, социалното, емоционалното, и поведенческо развитие при децата и езикът на знаците може да съдейства за подобряване всеки един от тези важни аспекти от развитието на детето.

Научавайки бебето на езика на знаците, ние насърчаваме ранната комуникацията, преди детето да е в състояние вербално да се изрази. Още от преди раждането е хубаво да комуникираме с бебето, да му говорим, да му пеем и още повече след раждането, а около 6-ия месец на детето, можем да добавим и езика на знаците. Знаците не са предназначени да заменят езика, а да бъдат като забавно допълнение.

Още като съвсем малки бебетата започват да правят жестове, заедно с бебешките бъртвежи. Това показва, че децата са в състояние да научават жестове преди овладяването на вербални умения. Децата, които се учат на тези прости знаци, могат да повишат когнитивното си развитие, зрителните, слуховите и езиковите си умения.

Използването на жестове, които са част от нормалната реч, позволява на бебетата да учат за един от аспектите на комуникацията. Смята се също, че знаците, развиват дясното полукълбо, докато езикът се контролира от лявото полукълбо. По този начин стимулираме, балансирано развитие на мозъка. През първата година от живота на детето мозъкът минава през едно експлозивно развитие и никога повече не расте толкова бързо. Затова на колкото повече стимули го подлагаме, толкова повече нервни връзки и окончания ще прави той.

Концепцията за езикът на знаците при бебетата не е новост. Различни вариации са били използвани от логопедите в продължение на десетилетия с деца с увреждания на речта, познавателните способности или и двете.

Бебешките знаци създават взаимно внимание между родителя и детето, водещи до по-силна емоционална връзка и по-добра и по-богата комуникация, която води до по-положително взаимодействие с детето.

Използвайки езика на знаците, ние се забавляваме комуникирайки и намалявайки дразнението на децата, когато се усещат неразбрани.

Сега можете да се научите да комуникирате с бебето още от 6 месеца и то ще може да ви каже кога е „гладно/жадно“, кога иска „още“ или е „приключило“, кога му е „студено“ или „горещо“, кога „памперса“ му е пълен или просто иска „прегръдка“.

Така ще дадете и възможност на детето да споделя с Вас, специални моменти. Когато иска да му целунете коремчето и „пак“ и „пак“ и „пак“ или когато види пиленце, куче или коте. Лицата на децата се озаряват когато знаят, че вече ги разбирате.

През първата година от живота на детето се развива мозъка му. Проучванията сочат, че изучаването на бебешкия език на знаците има много ползи за ранното проговаряне и по-богат речник, по-голямо IQ (около 12 точки), дори и по-добри оценки в училище.

Децата, които са учили жестомимичен език показват по-добри резултати при словесното изразяване, имат по-добро разпознаване и изразителност на речта, по-бързо развитие на езиковите умения, подобрени комуникативни, когнитивни, социални, адаптивно-поведенчески, физически, и фини двигателни уменията. Това подобрение обаче е краткотрайно (между 12 и 15-месечна възраст).

Изследователите смятат, че тези положителни въздействия върху бебето се дължат не толкова на езика на знаците, а по-скоро на интересните и забавни дейности покрай използването му и положителното взаимодействие с възрастния. Основната полза е в активното, съвместно визуално-когнитивно внимание по време на връзката родител-дете, което дава възможност на детето да се съсредоточи в темата и контекста на разговора, да си изясни понятията, и да използва една допълнителна практика, с големи ползи:

  • повишаване на лексиката, по-бърз напредък в когнитивното развитие, намаляване на раздразнението и чувството на неудовлетвореност, както и цялостно подобряване на връзката родител-дете и комуникацията по между им.
  • Стимулиране на езиковите умения, разбирането, насърчаване на грамотността и успешно позволява на бебето да изрази своите нужди – емоционална грамотност. Родителят също става по-отзивчив и наблюдателен към бебето си.

Това е едно бебе, на около годинка, което е започнало да учи езика на знаците около 6-месечната си възраст.

Още по темата

  • 12-те препятствия пред общуването според д-р Томас Гордън

    Какво правите, когато например дъщеря ви отказва да помогне в кухнята? Въпреки вашите молби, тя не го прави. Или пък, когато пет-годишното ви хлапе не успява да привлече...

  • Чужд език – откога да започнем?

    Няма възраст за стартиране на чуждоезиково обучение и ако човек започне да учи език на 1 година, той ще има много години преднина пред този, започнал на 9. Преди да...

  • Език и общуване - част 2

    Откога детето да учи чужд език? А откога да се научи да чете и пише? А дали само те ни прекъсват и от кого са научили да прекъсват чужд разговор? И на всичкото отгоре...

  • Език и общуване - част 1

    За усвояването на звуците, думите и изреченията - едва ли си даваме сметка колко много информация трябва да обработи детето, за да научи майчиния си език. Много лингвисти...

  • Методът на Ненасилствена комуникация на д-р Маршал Розенберг

    Ненасилствената комуникация е метод за общуване, създаден от американския психолог д-р Маршал Розенберг, който ни учи как да разбираме и осъзнаваме емоциите си, как да...

  • 5. Социализация на детето в общността

    Тук се включва усвояването на правила, социални норми, език и начин на общуване, модели на поведение, ценности и нагласи. Често детската ясла или градина, заедно с...

Публикации

Харесай ни във Facebook