Меню

Игри и играчки с подръчни материали

Игри и играчки с подръчни материали

Всички знаем колко важно е ранното детско развитие. През първите години от живота си детето овладява умения, които предопределят бъдещето му. Как обаче родителите и близките, които се грижат за детето, да стимулират това развитие по най-подходящ начин?

Детските играчки, които се продават на пазара, са изключително разнообразни. Някои от тях обаче са некачествени, други – твърде скъпи. Дори ако на децата бъдат осигурявани разнообразни играчки, много от тях им обръщат внимание за кратко време, след което ги захвърлят. Възможно е обаче да се осигури разнообразие от стимулиращи и интересни игри и играчки за детето с подръчни материали.

Игрите и играчките, от които детето има нужда през първата година от живота си, са свързани със стимулиране на сетивата (зрение, слух, докосване, миризми, вкус) и възможност за развиване на уменията за хващане, пускане, координиране на движенията на ръцете.

Може да се направят разнообразни играчки, които звучат по различен начин. В шишета, буркани и кутии може да се поставят варива (ориз, боб, макарони, леща и др.), които издават звуци. В зависимост от обема на съда, от количеството и вида на пълнежа може да се осигури голямо разнообразие от звучащи играчки. Това, за което трябва да се внимава, е играчката да бъде обезопасена. Добре е да се използва съд с капачка с винт, тъй като децата в тази възраст не могат да ги отворят сами.

На необходимостта от разнообразни сензорни усещания при децата може да се отговори чрез играчки от различни парченца плат; чисти домакински гъби, кърпи за маса и др. Те стимулират тактилната сетивност на детето, тъй като са разнообразни като твърдост, грапавост и материя. Домакинските гъби, изрязани в различни форми и с различни цветове, може да се използват и като играчки за баня.

Може да се добавят различни естествени аромати (аромат на ванилия, канела, лавандула, липов цвят) към играчките, направени от домакинска гъба и плат. Ако сложим в еднакви бурканчета различни аромати, можем да играем на играта „хайде да помиришем“. Разбира се, трябва да внимаваме с избора на миризми. Те трябва да бъдат приятни и меки, а не остри. Ако детето реагира с нежелание, започне да плаче, не иска да помирише или започне да киха, не е подходящо да му предлагаме тази игра. Можем да я предложим отново в по-късна възраст.

Когато детето стане по-активно в придвижването, хващането, пускането и координирането на движенията на ръцете, можем да включим в игрите му и предмети от домакинството, които са пластмасови и метални: чаши, чинии и други съдове с различни размери, цвят и форма. Кутии с капак, лъжици, черпаци, отварачки, сламки, опаковки, щипки за пране са други възможни материали, които може да се използват за разнообразни игри.

Можем да използваме тези материали, като даваме на детето различни инструкции да занесе или донесе определен предмет. Можем да му покажем или да му дадем инструкция да направи различни неща с тях (например да сложи лъжицата в тенджерата и да затвори капака). За да се стимулират познавателните умения на детето, можем да му обръщаме внимание върху различните цветове (заедно с детето можем да сортираме предметите по цвят – белите капачки слагаме в тази кутия, а сините капачки слагаме в другата кутия). Можем да обръщаме внимание на големината (подреждаме пластмасови чаши с различна големина една в друга), на формата (да се разделят кръглите и квадратните капаци и кутии); на материала (дървени и пластмасови щипки). Предметите може да се броят; да се разделят поравно между детето и възрастния – подобни игри поставят началото на развитието на математическите умения на детето.

Всички тези материали може да се използват освен с образователна цел (да се развиват познания и умения), с цел игра и забавление (като се удрят един в друг различни предмети и така „се свири“ с тях; играе се на „скрит предмет“ – познай къде скрих синята чаша!), също и за сюжетно-ролеви игри (уж се храни куклата; уж се пазарува от магазина и др. под.). Децата обичат да имитират действията на възрастните. Още по-забавно е, когато използват в игрите истински предмети (истински портфейл, в който се слагат книжни пари; истински тенджери, чинии, прибори за готвене). Вместо да се трупат количества играчки, които омръзват бързо на детето, можем да му създадем достатъчно стимулираща среда чрез творческото използване на нещата, с които разполагаме в ежедневието. Забавлявайте се заедно с детето!

Още съвети, свързани с отглеждането на децата на възраст от 0 до 3 години, може да намерите на сайта на https://roditel.unicef.bg/, който е част от кампанията за ранно детско развитие на УНИЦЕФ в България. Тя цели да помогне на родителите с насоки за това как да осигурят пълноценна грижа в първите, най-важни години от развитието на детето. Кампанията също така набира средства за услугата патронажна грижа, която осигурява на семействата с малки деца в България домашни посещения и индивидуална подкрепа от квалифицирани медицински сестри. Може да подкрепите УНИЦЕФ, като изпратите SMS с цифра 5 на номер 1021 и дарявате 5 лв. месечно през мобилния си телефон.

ДДС и такси не се дължат от абонатите на всички мобилни оператори. Общи условия на www.unicef.bg.

Още по темата

Публикации

Харесай ни във Facebook