Меню

Жестикулирането помага на децата да мислят творчески

Жестикулирането помага на децата да мислят творчески

В две последователни проучвания издледователи откриват, че децата спонтанно жестикулират и че повечето жестове се свързват с по-голям брой творчески идеи. И нещо повече: насърчаването на жестикулирането стимулирало творчеството: децата, които били подканяни да жестикулират по време на изследването, генерирали по-голям брой нови начини за употребата на предмети от бита, отколкото децата, на които не бяха дадени никакви специални инструкции.


„Нашите открития допълват нарастващия брой доказателства, че жестовете улесняват мисленето и имат приложения в класната стая“, заключават Кърк и Люис в доклада си. „Ако помолите децата да движат ръцете си докато мислят, това може да им помогне да стигнат до нови идеи. Децата трябва да бъдат насърчавани да мислят с ръцете си.“

 

Ако насърчавате децата да жестикулират докато мислят, това може да им помогне да генерират повече творчески идеи, е изводът на проучване, публикувано през декември 2016 г. в Psychological Science, списание на американската Асоциация за психологически науки.


„Нашите данни показват, че нормално децата жестикулират, когато измислят нови начини за използване на битови предмети; колкото повече жестикулират, толкова повече нови идеи им хрумват“, казва психоложката Елизабет Кърк от британския Университет на Йорк в прессъобщение за откритията на екипа ѝ.

 

„Когато след това ги помолихме свободно да движат ръцете си, докато говорят за идеите си, техните хрумвания бяха още по-креативни.“


Досегашните изследвания показват, че жестикулирането може да помогне при решаването на някои проблеми. Хипотезата на Кърк и на Карин Люис от Университета в Хартфордшир била, че то може да помогне и за измислянето на алтернативни приложения на обикновени битови предмети.


„Жестикулирането може да позволи да изследваме свойствата на предметите – например, как би могъл да се хване предмета, неговия размер, форма и т.н. – и това от своя страна може да предизвика идеи за по-творческите му приложения“, обяснява Кърк.


В първото си проучване изследователите сравняват творчеството на децата, които спонтанно движат ръцете си с това на онези, които или не жестикулират, или не могат да жестикулират.


В проучването участвали общо 78 деца от 9 до 11-годишни. Показали им поредица от снимки на обикновени предмети, включително вестник, консервна кутия и чайник. Изследователите ги помолили да разгледат всяка снимка и да изброят колкото могат повече нови начини за използването им. Времето им не било ограничено; когато спирали да говорят, учените ги подтиквали с думите: „Какво друго може да правите с него?“ Част от участниците изпълнили задачата два пъти – единият път ръцете им били обездвижени с нарочно приспособление, така че да не могат да жестикулират.


Изследователите транскрибирали и кодирали всяка сесия, измервайки броя на валидните нови употреби, предложени от всеки участник, както и оригиналността на тези отговори и  разнообразието от категории, в обсега на които попадали отговорите.
Данните показали, че децата спонтанно жестикулират и че повечето жестове се свързват с по-голям брой творчески идеи.
 

Ограничаването на възможностите да жестикулират не се отразило на способността им да предложат творчески начини за използване на предметите. Това може да се обясни с това, че  децата все още имат много други стратегии за генериране на идеи, когато ръцете им са ограничени.


Тези констатации довели Кърк и Люис до въпроса дали окуражаването на децата да жестикулират всъщност стимулира творчеството им?
Затова направили втори експеримент с 54 деца на възраст от 8 до 11 години със същата задача – да измислят алтернативни приложения на битови предмети. В някои случаи децата жестикулирали естествено; в други случаи, изследователите ги инструктирали „използвай ръцете си, за да ми покажеш как би използвал предмета по различен начин.“
Данните показват, че насърчаването работи: деца, които нормално жестикулират произвели средно 13 жеста, докато тези, които са специално били подканени – около 53 жеста.


И насърчаването на жестикулирането стимулирало творчеството: децата, които били подканяни генерирали по-голям брой нови начини за употребата на предмети от бита, отколкото децата, на които не бяха дадени никакви специални инструкции.


„Нашите открития допълват нарастващия брой доказателства, че жестовете улесняват мисленето и имат приложения в класната стая“, заключават Кърк и Люис в доклада си. „Ако помолите децата да движат ръцете си докато мислят може да им помогне да стигнат до нови идеи. Децата трябва да бъдат насърчавани да мислят с ръцете си.“

 

Източник: Association for Psychological Science. “Gesturing can boost children's creative thinking.” ScienceDaily, 14 December 2016

www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161214115105.htm

Още по темата

Публикации

Харесай ни във Facebook