Меню

Какви храни НЕ МОЖЕ да се предлагат в училище?

Какви храни НЕ МОЖЕ да се предлагат в училище?

Всеки родител може да окаже влияние върху предлаганите в училищната лавка и стол храни, когато те са в разрез със закона. Изискванията към тях са описани в: 

Наредба № 37 от 21 юли 2009 г. за здравословно хранене на учениците (Обн. ДВ. бр.63 от 7 Август 2009г.);

Информацията относно прилагането на тази наредба

НАРЕДБА № 9 ОТ 16 СЕПТЕМВРИ 2011 Г. ЗА СПЕЦИФИЧНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ БЕЗОПАСНОСТТА И КАЧЕСТВОТО НА ХРАНИТЕ, ПРЕДЛАГАНИ В ДЕТСКИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ, УЧИЛИЩНИТЕ СТОЛОВЕ И ОБЕКТИТЕ ЗА ТЪРГОВИЯ НА ДРЕБНО НА ТЕРИТОРИЯТА НА УЧИЛИЩАТА И НА ДЕТСКИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ, КАКТО И КЪМ ХРАНИ, ПРЕДЛАГАНИ ПРИ ОРГАНИЗИРАНИ МЕРОПРИЯТИЯ ЗА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ (ЗАГЛ. ДОП. - ДВ, БР. 60 ОТ 2012 Г., ИЗМ. - ДВ, БР. 85 ОТ 2015 Г., В СИЛА ОТ 03.11.2015 Г.)

 

Какво НЕ е разрешено в училищния стол, лавка и бюфет:

  1. Не се предлагат кисело мляко, сирене и кашкавал без БДС Стандарт.
  2. В прясното и киселото мляко НЕ МОЖЕ да има ненатурални подсладители, както и моно- и дизахариди над 15%;
  3. В прясното и киселото мляко, сирената и другите млечни продукти НЕ МОЖЕ да има добавени растителни мазнини;
  4. В айряна НЕ МОЖЕ да има добавена сол;
  5. Млякото, млечните и кисело-млечните напитки НЕ МОЖЕ да са с над 2% масленост;
  6. НЕ МОЖЕ да се предлагат хидрогенирани растителни мазнини (хидрогенираното масло е естествено масло, което се нагрява и в него се впръскват водородни мехурчета, за да му се придаде твърда консистенция. Този процес го лишава от първоначалната му молекулна структура, което го прави вредно за организма. Най-добрият пример за такова масло е маргаринът)  и растителни мазнини, за които на етикета не е посочен видът на преработката им.
  7. Прясното пастьоризирано мляко, както и млечните продукти, трябва да са произведени от сурово мляко;
  8. Нектарите и соковете НЕ МОЖЕ да са направени от концентрат (трябва да са със 100% плодово съдържание),
  9. Нектарите и соковете НЕ МОЖЕ да съдържат моно- и дизахариди над 20% от общата маса на продукта;
  10. Консервираните продукти от плодове и зеленчуци (включително нектарите и соковете) НЕ МОЖЕ да съдържат консерванти, оцветители и подсладители.
  11. В чайовете НЕ МОЖЕ да има подсладители и овкусители, както и да се съдържа кофеин.


В лавката, стола и автомата НЕ МОЖЕ да се предлагат следните храни:

  • пържени картофени и зърнени изделия (картофен чипс, тортила чипс, пържен снакс и др.)
  • екструдирани зърнени продукти с добавена мазнина (продукти тип „Зрънчо”, хрупанки, екструдиран снакс и др).*
  • пържени ядки (пържени фъстъци, пържена царевица, пържена соя и др.)
  • пържени тестени изделия (понички, пирожки, тулумбички, мекици)
  • захарни и шоколадови изделия (близалки, суха паста, вафли, бонбони карамелажни, бонбони дражета, бонбони дъвчащи, локум и др), с изключение на шоколад (растителните мазнини да са под 5% от общата маса – съгл. наредбата)
  • сладкарски продукти с високо съдържание на мазнина и захар – торти и пасти със сметанов и/или маслен крем, сиропирани сладкиши (тулумбички, баклави, саралии, тригуни, саварини, реване, кадаиф). Позволени са обаче тунквани бисквити с шоколад, кроасани и кифли с шоколад и конфитюр, както и вафли с ниско съдържание на въглехидрати.
  • сухи супи и сухи бульони.
  • кафе и съдържащи кофеин напитки, както и енергийни напитки
     
В училищните столове, осигуряващи целодневно хранене, има разлики в изискванията относно предлаганите храни, както и се изисква съобразяване на енергийното съдържание на храната за отделните хранителни приеми. В наредбата има и подробни текстове относно предлаганото меню (разнообразие, енергийна стойност и др.) в храната в училищния стол. Пълната наредба прочетете тук.
 
 

Добре е да знаете, че в менюто на училищния стол:

  1. най-малко два пъти седмично се включва пълнозърнест хляб – чл. 11
  2. ежедневно се включват пресни според сезона зеленчуци (като салата или гарнитура) и/или пресни според сезона плодове (цели, нарязани, настъргани, като плодова салата или прясно изцеден сок) – чл. 13
  3. най-малко един път седмично се включва риба – чл. 15
  4. ограничава се влагането на сол и се изключва възможността за допълнително солене по време на хранене.
 
 

В бюфетите се предлага ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН асортимент – минимум от храни и напитки който включва следните групи:

1. сандвичи;

2. тестени закуски със зеленчукова и/или млечна плънка;

3. млека – кисело мляко, прясно мляко, айрян, млечни и млечно-кисели напитки;

4. плодове и зеленчуци според сезона;

5. натурални плодови и зеленчукови сокове;

6. бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води.


В ученическите столове, бюфети и в автоматите за закуски и напитки се предлагат само следните напитки:

1. бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води;

2. натурални 100 % плодови и зеленчукови сокове;

3. плодови и плодово-зеленчукови нектари, в които съдържанието на моно- и дизахариди не превишава 20 % от общата маса на продукта;

4. мляко, млечни и кисело-млечни напитки със съдържание на мазнини до 2 %;

5. плодов и билков чай;

6. топъл шоколад.

 
 

Ако откриете нередности, можете да подадете сигнал на телефон 0700 122 99. Бъдете настоятелни. Изискайте да бъде направена проверка. Цитирайте пред инспектора Наредбата, която е нарушена.

При организирана проверка (виж повече тук), изгответе и изпратете Констативен протокол до Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), подписан от вас и от мед. сестра или от учител като свидетел.


Тук можете да проверите съставките на някои стоки, за които се съмнявате.

Повече за това как можете да направите проверка за нередности и какво да направите, в случай, че откриете такива, прочетете тук:

Родителски контрол върху храненето в училище

Ние, родителите имаме право на контрол относно качеството на храната в училищните столове и бюфети. Това са търговски обекти на територията на училищата, клиенти на които са децата ни. Имаме право да защитаваме безопасността и здравето им, както и правата им на потребители. Реално стойността на купона за стола, както и на стоките в училищния бюфет, се заплащат от нас.

Основната роля на родителите

  1. Имаме право да участваме в комисията по избора на фирма, доставчик на услугата "Училищно хранене".
  2. Имаме право да следим, сигнализираме и поставяме оценка (последното е от 22.01.15), ако не са спазени законовите изисквания за дейността на тази фирма и най-вече за предлаганата храна, нейната безопасност и качество.

Прочетете повече за това какви права дадоха на родителите в Столична Община последните промени в Наредбата тук

Подаване на сигнал при проблем с храната се прави изключително лесно на сайта на БАБХ (тук) или на тел. 0700 122 99. На посочения линк има опция за прикачване на снимки и проследяване на статуса на подадения сигнал по входящи номер. Подаване на сигнал, ако в бюфета не се дава касова бон** се прави на тел. 0700 18 700.

Участие при избор на фирма-доставчик на училищно хранене

Обикновено за столовото хранене и бюфета се наема една и съща фирма, макар че се кандидатсва за всяка позиция поотделно. Изискването е тя да бъде регистрирана по чл. 12 от закона за храните. За фирмата, която поставя автоматите, също се провежда търг, като тя може да бъде назначена от общината или от училището. Следва да се знае, че автоматите за напитки и храна също отчитат всяка продажба към НАП. Върху тях трябва да има дисплей с изписан Булстат на фирмата-собственик.

Кой решава коя фирма да наеме училищната лавка и столовото помещение?

Това зависи от вида финансиране на училището – общинско или държавно. И в двата случая се провежда конкурс за избор на нови наематели.

  1. Държавни училища*

При държавните училища (такива са много от профилираните училища), конкурсите за наематели на стола и бюфета се организират от самото училище. Родителите и особено настоятелствата в тези училища, имат много по-лесен и пряк достъп до участие в целия процес – от критериите за избор на нов наемател до текущия контрол през учебната година.

  1. Общински училища

При общинските училища конкурсът в повечето случаи се организира от общината (в някои градове, от директора на училището). Критериите и процедурите за избор на фирма за всяка община са посочени в съответната Наредба за реда на придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, в частта Търгове и конкурси.

В комисията по избор на нов наемател, според последните промени в наредбата на Столична община от 22.01.2015, може да членуват двама представители на училищното настоятелство, както и други родители – като наблюдатели, без право на глас. Това е много важно, защото самото им присъствие би предотвратило евентуални опити за нерегламентирана намеса в процеса. 

Всеки родител, който не е безучастен към тази тема, може да се обърне към директора на училището и да заяви желание за участие в комисията, било като официален родителски представител или само като наблюдател. За София, това право е регламентирано в чл. 52, ал. 8. от Наредбата за реда и условията за провеждането на търгове и конкурси:

/последна промяна от 22.01.2015/ Чл.52(6) „Конкурсната комисия се състои от минимум 7 души. В комисията се включват: директорът и счетоводителят на съответното училище, двама представители на Училищното настоятелство, представител на районната администрация, юрист от районната администрация, представител на Дирекция „Образование” при СО, представител на СРЗИ - специалист по хранене и диетика и представител на БАБХ - специалист по безопасност и качество на храните. Училищното настоятелство може да покани и други родители като наблюдатели, без право на глас.”

За останалите общини, следва да се запознаете с конкретния текст от общинската наредба, даваща ви това право.
 

Съвети към родителите относно избора на доставчик:

  1. Поинтересувайте се коя точно е наредбата, която урежда реда за отдаването под наем на училищните столове и бюфети във вашата община.
  2. Запознайте се внимателно със съдържанието на въпросната наредба, защото иначе няма как да защитите правата си на потребители.
  3. Поинтересувайте се има ли училищно настоятелство и се включете.
  4. Ако няма училищно настоятелство, заявете пред директора на училището желанието си да участвате в комисията по избора на фирма за училищно хранене.
  5. Настоявайте, при изготвяне на проектодоговора, директорът на училището да го обсъди с Училищното настоятелство.


Контрол относно предлаганата храна и нейното качество

Родителите имаме право да следим какви храни и с какво качество се предлагат на децата ни. Най-лесно това може да стане чрез Училищното настоятелство, като официален училищен орган. За целта, Училищното настоятелство има право на свое заседание да упълномощи един или няколко свои представители, които да осъществяват текущи и регулярни проверки относно спазването на действащите нормативни актове за здравословността, безопасността и качеството на предлаганите храни и продукти. За столичните общински училища това право на Училищното настоятелство е регламентирано в чл. 53 и 56, ал. 1 от Наредбата за реда и условията за провеждането на търгове и конкурси:

/от 22.01.2015/ Чл.53(2) „В края на всеки учебен срок Управителният съвет на Училищното настоятелство съставя оценка относно качеството на предлаганата услуга от Наемателя по договора, спазването на действащите нормативни актове и изискванията по тях.” 

/предишен чл. 57/ Чл. 56(1) Кметът на района и Дирекция "Образование" при СО или упълномощени от тях длъжностни лица, директорът на училището, съвместно с Училищното настоятелство извършват текущ контрол по изпълнението на договорите и спазване на предложенията в офертите, организацията на ученическото столово хранене и счетоводната отчетност.

/от 22.01.2015/ Чл.56(2) „ В случай, че Училищното настоятелство установи, че в рамките на един учебен срок в стола се хранят по-малко от половината от записаните в началото на учебната година ученици, уведомява директора на училището и дирекция „Образование” при СО с оглед установяване на причините за отлива и отстраняването им.”
 
За останалите общини може да се позовете на аналогичния текст от общинската наредба, която урежда тази дейност.

Нерегламентираният достъп в училището не е желателен и е нормално да не бъдете допуснати до стола и до лавката без придружител от страна на училищното ръководство или без предварително това да бъде регламентирано. От тази гледна точка, необходимо е изборът на оторизирани от настоятелството родители да бъде отразен в протокола от събранието на училищното настоятелство. Ако това не е достатъчно, необходимо е внасянето на допълнения към Училищния правилник, на основание например (за София) чл. 56, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за провеждане на търгове и конкурси на СОС.

Пълномощията на оторизираните от настоятелството родители могат да включват:

  • безпрепятствен достъп до помещенията на столовата (без кухнята);
  • право да се хранят в столовата в ден по избор, без предупреждение, със заплащане на съответния купон.
  • право да правят проверки на асортимента в училищния бюфет, сандвичи, пакетирани храни, напитки...
  • право да се запознаят с начина на приготвяне на храната – рецепти, готварски принадлежности и др., както и с хигиената в столовата. Да заснемат определени обекти в столовата и бюфета.
  • право да изготвят Констативен протокол за извършената проверка и евентуалните констатирани нарушения. Добре е да привлекат и свидетел от училищния екип, който също да подпише протокола, например медицинската сестра или някой учител.
  • Ако констатират нарушения, да внесат сигнал до Българска агенция за безопасност на храните (БАБХ), като приложат и Констативния протокол. При желание, сигнала може да се изпрати с копие и до Кмета на общината и Директора на училището.
     

Съвети към родителите относно контрола на предлаганата храна:

  1. Поинтересувайте се какви са критериите за вашата община, които дават основание за прекратяване на договора с фирмата наемател, както и кой прекратява договора.
  2. Настоятелството има право да се обърне официално към директора и да поиска копие от договора с фирмата наемател на стола и бюфета и на свое заседание да запознае останалите родители с условията и клаузите записани в него.
  3. Запознайте се с изискванията относно храната и нейното качество – вижте тук.
  4. Осигурете си достъп до лавката и стола (можете например да станете представител на родителите, излъчен от Настоятелството, или да помолите представител от училищното ръководство да ви придружи)
  5. При констатирани нередности, подайте сигнал до БАБХ като за предпочитане е да цитирате Наредбата, която е нарушена. Следва да бъде направена проверка.
  6. Ако в бюфета не се предлага касов бон или на автомата няма дисплей с Булстат, сигнализирайте на телефон 0700 18 700 (НАП).
  7. При организирана проверка от страна на родителите (Училищното настоятелство), изгответе и изпратете Сигнал и Констативен протокол, подписан от вас и от мед. сестра или учител като свидетел.
  8. Научете детето да изисква касов бон при всяка покупка.
  9. При сериозни съмнения за особено опасен продукт, купете го и неразпечатан го занесете за изследване, заедно с касовия бон, в лаборатория на Агенцията по храните (за София – на бул. Данаил Николаев 7) или в частна лаборатория. Можете да се обърнете и към Асоциацията за защита на потребителите.


Колкото повече такива проверки се инициират от родители, толкова по-строго започва да се следи съответната фирма от инспекторите по храните. Разпечатайте си посочените тук нормативни документи и ги представяйте и цитирайте пред необходимите инстанции.

И не на последно място, в днешния век на комуникациите, постоянната връзка между училището, родителите, настоятелството, по-често липсва. Значително подобрение в това отношение може да бъде изграждането на опцията бюлетин към Училищния сайт, събиране на бази данни с представителите на всеки отделен клас в училищното настоятелство, ангажимента на тези представители, от своя страна, да поддържат контакт с родителите в съответния клас, да предават получени важни съобщение от училищното настоятелство и ръководството на училището, както и обратното, да изпращат информация от страна на класа, към училищното настоятелство.

Асоциация Родители и Национален Алианс „Усмихни се с мен“ внесоха през 2013 г. предложения за промени в правилата за провеждане на конкурси за наематели на училищни столове и лавки в Столична община с цел да се осигурят възможности за пряко и пълноправно участие и контрол от страна на родителите над тази търговска дейност на територията на общинските училища. Можете да проверите как стоят нещата във вашата община и училище и да инициирате съответните промени и при вас. Ако имате нужда от съдействие, потърсете контакт.


*Регистър на училищата в България според профил и вид финансиране (общинско или държавно) можете да видите тук.

**Наредба за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства No. 18 от 13.12.2006

 

Примерни текстове за промяна на училищния правилник:

Чл.... (ал. 1) На открито заседание Училищното настоятелство упълномощава до пет на брой свои представители, които да извършват регулярни и системни проверки по време на учебната година, относно организацията на училищното столово хранене и бюфет, изпълнението на договора, спазването на предложенията в офертите и безопасността и качеството на ученическото столово хранене.

(ал. 2) Представителите на Училищното настоятелство при осъществяване на проверките имат следните права и задължения:

безпрепятствен достъп до помещенията на столовата (без кухнята); право да се хранят в столовата в ден по избор, без предупреждение, със заплащане на съответния купон; право да правят проверки на асортимента в училищния бюфет, сандвичи, пакетирани храни, напитки и др.; право да се запознаят с начина на приготвяне на храната – рецепти, готварски принадлежности и др., както и с хигиената в столовата. Да заснемат определени обекти в столовата и бюфета; право да изготвят Констативен протокол за извършената проверка и евентуалните констатирани нарушения. Добре е да привлекат и свидетел от училищния екип, който също да подпише протокола, например медицинската сестра или някой учител.

ал.(3) При установени нарушения, удостоверени с Констативен протокол, упълномощените представители на Настоятелството съдействат за изпращане на сигнал до кмета и държавните контролни органи.

 

Документи

  1. Резюме на наредбите, свързани с училищното хранене  

    Резюме на наредбите, свързани с училищното хранене

    НАРЕДБА 37

    Чл. 4. Прясното мляко, киселото мляко и млечните продукти, които се предлагат на учениците, трябва да отговарят на следните изисквания:

    1. прясното и киселото мляко да са със съдържание на мазнини до 2 %;

    2. прясното и киселото мляко, сирената и другите млечни продукти да са без добавени растителни мазнини;      (този текст забранява масовия сладолед)

    3. не се допускат подсладени пресни и кисели млека, освен когато млеката са с добавен плодов компонент, какао, овесени ядки, растителни влакнини, като подслаждането трябва да е с натурални подсладители и общото съдържание на моно- и дизахариди не трябва да е повече от 15 %;

    4. количеството на добавените плодове, плодово пюре, натурален плодов сок към киселото мляко трябва да е най-малко 6 %;

    5. айрянът да се предлага без добавена сол.

    Чл. 5. В ученическите столове, бюфети и в автоматите за закуски и напитки се предлагат само следните напитки:

    1. бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води;

    2. натурални 100 % плодови и зеленчукови сокове;

    3. плодови и плодово-зеленчукови нектари, в които съдържанието на моно- и дизахариди не превишава 20 % от общата маса на продукта;

    4. мляко, млечни и кисело-млечни напитки със съдържание на мазнини до 2 %;

    5. плодов и билков чай;

    6. топъл шоколад.

    Чл. 6. В ученическите столове, бюфети и в автоматите за закуски и напитки не се предлагат:

    1. пържени картофени и зърнени изделия;

    2. екструдирани зърнени продукти с добавена мазнина;

    3. пържени ядки;

    4. пържени тестени изделия;

    5. захарни и шоколадови изделия, с изключение на шоколад;

    6. сладкарски продукти с високо съдържание на мазнина и захар - торти и пасти със сметанов и/или маслен крем, сиропирани сладкиши;

    7. сухи супи и сухи бульони.

    Чл. 7. В бюфетите и в автоматите за закуски и напитки могат да се предлагат сандвичи, тестени закуски, плодове, зеленчуци, бисквити, десерти на млечна, млечно-плодова, зърнена, зърнено-плодова основа и шоколад.

    Чл. 20. Бюфетите предлагат ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН асортимент минимум от храни и напитки, който включва следните групи:

    1. сандвичи;

    2. тестени закуски със зеленчукова и/или млечна плънка;

    3. млека - кисело мляко, прясно мляко, айрян, млечни и млечно-кисели напитки;

    4. плодове и зеленчуци според сезона;

    5. натурални плодови и зеленчукови сокове;

    6. бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води.

    Чл. 21. (1) В училищните бюфети, които осигуряват подкрепително хранене на учениците, ежедневно се предлага най-малко по един асортимент от трите групи сандвичи:

    1. първа група - с млечен компонент;  (най-малко един такъв сандвич!)

    2. втора група - с нетлъсти меса и месни продукти, риби, яйца; (най-малко един такъв сандвич!)

    3. трета група - със зеленчуци, които могат да са пресни, варени, печени, задушени, консервирани. (най-малко един такъв сандвич!)

    (2) Продуктите от различните групи по ал. 1 могат да се комбинират.

    (3) В сандвичите от първа и втора група по ал. 1 се включва компонент от пресни зеленчуци.

    (4) Хлябът или питката на сандвичите са пълнозърнести най-малко в един от предлаганите асортименти от всяка група.

    Чл. 22. В училищните бюфети, които осигуряват подкрепително хранене на учениците, ежедневно се предлагат най-малко по два вида от групите храни и напитки, посочени в чл. 20, т. 2 - 6.

    (Наи-малко два вида тестени закуски, най-малко два вида млека по т.3, но спазващи чл.4 и чл.5, най-малко два вида плодове и зеленчуци, най-малко два вида плодови и зеленчукови сокове, но отговарящи на чл. 5)

     


     

    НАРЕДБА 9

    Чл. 10. (1) Храни, съдържащи, съставени или произведени от ГМО, не се допускат за хранене на деца.

    (2) Храни, обработени с йонизиращи лъчения, не се допускат за хранене на деца.

    Чл. 12. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) (1) Месните заготовки и месните продукти, които се предлагат в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да са произведени по утвърдени стандарти.

    (2) Храните по ал. 1, за които няма утвърден стандарт, трябва да са произведени по технологична документация. 

    Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) Киселото мляко, което се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да е произведено в съответствие със стандарт БДС 12:2010.

    (2) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) Сиренето, което се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да е произведено в съответствие със стандарт БДС 15:2010.

    (3) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) Кашкавалът, който се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да е произведен в съответствие със стандарт БДС 14:2010.

    Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) Айрянът, който се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да е получен при хомогенизацията на българско кисело мляко и питейна вода без добавяне на готварска сол.

    Чл. 21. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) (1) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения се предлагат само краве масло, слънчогледово масло и зехтин.

    (2) Не се разрешава предлагането на храни, съдържащи:

    1. мазнини извън посочените в ал. 1;

    2. хидрогенирани растителни мазнини;

    3. растителни мазнини, за които на етикета не е посочен видът на преработката им.

     

    Чл. 24. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) (1) Хлябът, който се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да бъде тип "Бял", "Добруджа" или "Типов", произведен по утвърден стандарт, и/или пълнозърнест.

    (2) Пълнозърнестият хляб, който се предлага в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, трябва да бъде без оцветители. 

    Чл. 25. (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения могат да се предлагат и пълнозърнести продукти (хлебни, макаронени и тестени изделия, овесени ядки и други) без оцветители.

    Чл. 33. (1) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) Консервираните продукти от плодове и зеленчуци, които се предлагат в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, не трябва да съдържат консерванти, оцветители и подсладители.

     

    Чл. 35. (1) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения се предлагат само 100 % плодови и/или зеленчукови сокове, плодови и плодово-зеленчукови нектари, в които съдържанието на моно- и дизахариди не превишава 20 % от общата маса на продукта. 

     

    Чл. 38. (1) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения се предлага само "Рафинирана бяла захар" или "Екстра бяла захар" при спазване на изискванията на Наредбата за изискванията към захарите, предназначени за консумация от човека, приета с ПМС № 209 от 11 септември 2002 г. (ДВ, бр. 89 от 2002 г.).

    (2) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2015 г., в сила от 03.11.2015 г.) В детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения се предлага само шоколад, отговарящ на Наредбата за изискванията към какаото и шоколадовите продукти, приета с ПМС № 251 от 6 ноември 2002 г. (ДВ, бр. 107 от 2002 г.).

     

    НАРЕДБА за условията и реда за провеждане на търгове и конкурси

     СТОЛИЧЕН ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

    Глава четвърта - КОНКУРСИ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ НА УЧЕНИЧЕСКОТО СТОЛОВО ХРАНЕНЕ

    Чл. 52 (6) (Предишна ал. 8, изм. с Решение № 2 по Протокол № 75 от 22.01.2015 г.)Конкурсната комисия се състои от минимум 7 души. В комисията се включват: директорът и счетоводителят на съответното училище, двама представители на Училищното настоятелство, представител на районната администрация, юрист от районната администрация, представител на Дирекция "Образование" при СО, представител на СРЗИ - специалист по хранене и диетика и представител на БАБХ - специалист по безопасност и качество на храните. Училищното настоятелство може да покани и други родители като наблюдатели, без право на глас.

    Чл. 53. (Изм. - Решение № 456 по Протокол № 17 от 24.07.2008 г., предишен чл. 42 - Решение № 218 по Протокол № 38 от 16.04.2009 г.)  (1) (Предишен текст на чл. 53 - Решение № 2 по Протокол № 75 от 22.01.2015 г.) При провеждане на конкурсите за ученическо столово хранене оценяването и класирането на предложените от кандидатите оферти се извършва по критерии и методика, които се съдържат в конкурсната документация.

    (2) (Нова - Решение № 2 по Протокол № 75 от 22.01.2015 г.) В края на всеки учебен срок Управителният съвет на Училищното настоятелство съставя оценка относно качеството на предлаганата услуга от Наемателя по договора, спазването на действащите нормативни актове и изискванията по тях.

    Чл. 56. (Предишен чл. 46 - Решение № 456 по Протокол № 17 от 24.07.2008 г., предишен чл. 45 - Решение № 218 по Протокол № 38 от 16.04.2009 г., предишен чл. 57 - Решение № 2 по Протокол № 75 от 22.01.2015 г.) (1) Кметът на района и Дирекция "Образование" при СО или упълномощени от тях длъжностни лица, директорът на училището, съвместно с Училищното настоятелство извършват текущ контрол по изпълнението на договорите и спазване на предложенията в офертите, организацията на ученическото столово хранене и счетоводната отчетност.

    (2) (Нова - Решение № 2 по Протокол № 75 от 22.01.2015 г.) В случай, че Училищното настоятелство установи, че в рамките на един учебен срок в стола се хранят по-малко от половината от записаните в началото на учебната година ученици, уведомява директора на училището и дирекция "Образование" при СО с оглед установяване на причините за отлива и отстраняването им.

    (3) (Изм. - Решение № 456 по Протокол № 17 от 24.07.2008 г., доп. с Решение № 560 по Протокол № 49 от 10.10.2013 г.)  В случай на констатирани нарушения, свързани с изпълнение на договора или с действащите нормативни актове, установени при две последователни проверки в рамките на един месец, договорът се прекратява след утвърден от кмета на Столична община доклад.

    (4) (Нова - Решение № 2 по Протокол № 75 от 22.01.2015 г.) В случаите по ал. 3, в срок от 30 календарни дни се организира нов конкурс. Новият договор се сключва от датата на реалното предаване на обектите на спечелилия конкурса участник, а предходният е в сила до датата на подписване на новия договор.

     


     

    Свали файла

  2. Констативен протокол
  1. Сигнал до Българска Агенция за безопасност на храните (БАБХ)

*Ако на етикета е отбелязано, че предлаганият продукт е без добавена мазнина, той може да се предлага. Допускат се също асортименти, при които има минимални количества добавена мазнина, при условие, че добавената мазнина не е хидрогенирана и прилаганата технология не е пържене, като количеството на общите мазнини, включващо натурално съдържащата се мазнина в продукта и тази, която е добавена, не надвишава 3 г/100 г продукт. Технологията за приготвяне на корн-флейкс не е на база пържене, а сушене и печене, което позволява неговото предлагане, в случай, че добавената мазнина не надвишава 3 г/100 г продукт. Като доказателство в съответствие с горното, производителите следва да предоставят на търговците необходимите документи (копие от технологична документация, протоколи от лабораторни изследвания и др.) които да бъдат показвани на контролните органи в хода на проверката.
 

Пример за констативен протокол

[page-break title="Бланка за КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ"]

Бланка за констативен протокол

Изтегли

 

 

КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ

 

 

 

Днес........................................... долуподписаните:

 

........................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................


(трите имена и длъжности на контролните органи)

 

от 104 ОУ „Захари Стоянов“, жк. „Гоце Делчев“, ул. „Костенски водопад“ № 60, район “Триадица”

 


извършиха проверка на:

 

........................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................

 

 

ОТНОСНО:

Изпълнение на Договор за „Организиране на столово хранене и бюфет“ и спазване на изискванията на Наредба № 37 на МЗ от 21.07.2009 год. за здравословното хранене на учениците, Наредба № 9 на МЗХ от 16.09.2011 год. за специфичните изисквания за безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата и останалото приложимо законодателство.

 

 Проверката се извърши в присъствието на:

 

........................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................

 


Проверката установи:

 

1.1.........................................................................................................................................................................

1.2.........................................................................................................................................................................

1.3..........................................................................................................................................................................

1.4..........................................................................................................................................................................

1.5..........................................................................................................................................................................

1.6..........................................................................................................................................................................

1.7..........................................................................................................................................................................

1.8 ..........................................................................................................................................................................

1.9...........................................................................................................................................................................

1.10.  ..........................................................................................................................................................................

 

 

(име, фамилия и длъжност на контролния орган)

 

..................................................................................................................................................

член на Съвета на настоятелите към Училищното настоятелство при 104 ОУ „Захари Стоянов“, упълномощен/а от Училищното настоятелство и Училищното ръководство да извършва регулярен контрол за спазването на Наредба 37 на МЗ от 21.07.2009 г., за здравословното хранене на учениците и Наредба 9 на МЗХ от 16.09.2011 г., за специфичните изисквания за безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата и изискванията  заложени в сключения Договор за организиране на ученическото столово хранене и бюфет,  между район Триадица към Столична община и „Архидна“ ООД.

 

(подпис)  ........................


(име, фамилия и длъжност на контролния орган)

...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................

 

(подпис)  ..........................

 

 

 


(име, фамилия и длъжност на контролния орган)

...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................

 

 

 


(име, фамилия и длъжност на контролния орган)

...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................

 



(име и фамилия на длъжностното лице присъствало по време на проверката)

 

 

 

...........................................................................................................................................

 

............................................................................................................................................

 

(подпис) ............................

 

[page-break title="Пример за СИГНАЛ ДО БАБХ "]

 

Пример за СИГНАЛ ДО БАБХ

 

Изтегли

 

ДО

 

 ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА

 

БЪЛГАРСКАТА АГЕНЦИЯ ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ХРАНИТЕ

 

Д-Р ВЕНЦЕСЛАВА ТАСЕВА

 

С КОПИЕ ДО:

 

КМЕТА НА РАЙОН ТРИАДИЦА,

 

Г-Н НИКОЛАЙ ТЕРЗИЕВ

 

 

 

 

 

С И Г Н А Л

 

 

 

ОТ

 

 

 

УЧИЛИЩНОТО РЪКОВОДСТВО И УЧИЛИЩНОТО НАСТОЯТЕЛСТВО КЪМ 104 ОУ „ЗАХАРИ СТОЯНОВ“, КВ. „ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ“, УЛ. „КОСТЕНСКИ ВОДОПАД“ №60

 

 

 

 

 

ОТНОСНО: ИЗВЪРШЕНА ПРОВЕРКА НА ПРЕДЛАГАНИТЕ ХРАНИ И НАПИТКИ В УЧИЛИЩНИЯ БЮФЕТ И СТОЛ И ОРГАНИЗИРАНОТО УЧЕНИЧЕСКО ХРАНЕНЕ В СЪОТВЕТНИТЕ ОБЕКТИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА УЧИЛИЩЕТО.

УВАЖАЕМA ГОСПОЖО ТАСЕВА,

На основание чл. 57, ал. 1 и чл. 59 (виж последните промени  тук, изтегли решение на СОС) от НАРЕДБАТА НА СТОЛИЧЕН ОБЩИНСКИ СЪВЕТ ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ТЪРГОВЕ И КОНКУРСИ и на основание  чл. 3./1/ т. 2 и чл. 4./1/ от ДОГОВОР ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ НА УЧЕНИЧЕСКО СТОЛОВО ХРАНЕНЕ И БЮФЕТ, сключен между кмета на район “Триадица” към Столична община, в качествотото му на НАЕМОДАТЕЛ, Капка Велинова - директор на 104 оу „з. стоянов“ - също представител на НАЕМОДАТЕЛЯ и „АРХИДНА“ EООД, в качеството им на НАЕМАТЕЛ, на 30.09.2013 год. бе извършена проверка в УЧИЛИЩНИЯ БЮФЕТ И СТОЛ, относно спазването на изискванията на НАРЕДБА № 9 на МЗХ от 16.09.2011 год. за специфичните изисквания за безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата, НАРЕДБА № 37 на МЗ от 21.07.2009 год. за здравословното хранене на учениците и изпълнението на ДОГОВОРА за „Организиране на столово хранене и бюфет“ в 104 ОУ „З. Стоянов“ и останалото приложимо законодателство.

Проверката установи редица нарушения на изброените по-горе подзаконовите нормативни актове, както и на Договора сключен между район Триадица и Училищното ръководство с „Архидна“ ЕООД.

Резултатите от извършената проверка бяха установени с КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ, подписан от упълномощена от Училищното ръководство КОМИСИЯ в четиричленен състав: медицинско лице, председател и зам. председатели на Съвета на Настоятелите при 104 ОУ „З. Стоянов“ и член на Училищното настоятелство.

Към настоящия СИГНАЛ, прилагаме копие от КОНСТАТИВНИЯ ПРОТОКОЛ.

Настояваме в качеството Ви на ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ осъществяваща ДЪРЖАВНИЯ КОНТРОЛ по спазването на действащото законодателство регламентиращо специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в училищата, както и на организираното ученическо хранене на територията им, да извършите своевременна и цялостна проверка на доставяните и приготвяни храни, плодове, зеленчуци и напитки в обектите за хранене на територията на 104 ОУ „З. Стоянов“, с цел уточняване на придружаващи документи, правилно етикетиране, безопасност, качество и годност, както на влаганите продукти при приготвянето на храна, така и на предлаганите готови хранителни продукти в училищния бюфет, правилното им съхранение и спазването на сроковете на съхранение.

Настояваме също да предприемете всички необходими действия с оглед по-нататъшното стриктно спазване на цялото действащо законодателство, изискващо безопасно, качествено и здравословно хранене на учениците на територията на 104 ОУ „З. Стоянов“.

София                                                                        Капка Велинова

 

30. 09. 2013 год.                                                        Директор на 104 ОУ „З. Стоянов“

 

/....................................../

 

 

Йордан Левордашки

Председател на Съвета на настоятелите към 104 ОУ „З. Стоянов“

 

/....................................../

 

Още по темата

Публикации

Харесай ни във Facebook