Рецептивна реч (разбиране): речник
- Детето разбира значението на думи, които назовават лица, животни, предмети, имена на играчки, части на тялото, като: мама, тате, мечо, коте, кукла, ръка, крак, нос, очи и др.
- Разбира значението на думи, които назовават някои действия и състояния, например глаголите ям, пия, спя, седя, давам, вземам, искам, пея, скачам, отивам и т. н.
- Разбира значението на някои названия на признаци, места др. – например голям, хубав, добър, лош, там, това, и др.
- Разбира значението на междуметия, свързани с животни, предмети или действия, например: бау-бау, мяу, ко-ко, пи-пи, муу, ам-ам и т. н.
Рецептивна реч (разбиране): граматика (морфология и синтаксис)
- Разбира прости команди като: „Донеси мечо!“, „Дай ръчичка!“, „Покажи нослето!“, „Виж куклата!“, „Вземи книжката!“ и т.н.
- Разбира прости въпроси, например: „Къде е топката?“, „Какво е това?“, „Кой е там?“ и т.н.
- Разбира изречения, които съобщават нещо, като: „Мама идва“, „Диди пие вода“ и т.н.
- Разбира изрази за притежание: например „обувките на мама“, обувките на... (името на детето), „твоите обувки“.
Експресивна реч (говорене): речник
- Детето употребява думи, включително междуметия, които назовават лица от близкото обкръжение, животни, предмети, играчки, например „мама, тате, бау-бау, бу-у“. Звукоподражателните междуметия се употребяват както за назоваване на животни и обекти, така и на техните действия, като: „Какво е това?“ –„Бау-бау“; „Как прави кучето?“ – „Бау-бау“.
- Употребява някои местоимения и частици, като: там, това, ето, ало, дай и т. н.
- Употребява думи, които се отнасят до цели ситуации, например произнася „са“ или „са-са“, когато вижда някой да сяда или когато то самото иска да седне; казва „пъ-пъ“, когато вижда шишето или когато е жадно и иска да пие и т. н.
Умения за общуване
- Детето разбира и отговаря на прости въпроси, като посочва назовани обекти или участва в разговора с отделни думи, например: „Къде е мечо?“ – (посочва и казва): „Там“, „Кой взема чашката?“ – „Чечо“.
- Разбира и изпълнява някои инструкции, например „Покажи/посочи... Вземи...“ и т.н.
- Осъществява някои действия „науж“, например: показва как се пие вода, как се говори по телефона и др.
|