Здраве, физическо и двигателно развитие
Груби двигателни умения
- Детето сяда и се задържа в седнало положение, без да губи равновесие.
- Ако се научи да пълзи, се придвижва стабилно, но бавно напред, назад, като може да сяда от това положение.
- Изправя се самостоятелно до неподвижна опора, пристъпва встрани, а по-късно и напред.
Фини двигателни умения
- Детето самò достига до играчка и я взема в ръце.
- Хваща малък предмет между палеца и показалеца, мести го от едната ръка в другата, пуска го.
Сензорно-двигателни умения
- Детето опипва предмет с ръцете си, чука две кубчета едно в друго.
- Реагира по различен начин на шум и музика.
Физическо развитие и активност
- За периода детето наддава на тегло с общо около 1350 гр и увеличава ръста си с общо около 4,5 см.
- Детето става по-подвижно, като се опитва да се придвижва самостоятелно в пространството (чрез пълзене или ходене около неподвижна опора).
- Играе активно, продължително, търси контакт с възрастни, възприема и възпроизвежда техните действия.
Хранене
- Предъвква, без да има храна в устата, като се подготвя за прием на нови, по-твърди храни.
Безопасни практики
- Детето плаче при неволно удряне, падане и др.
Поддържане на личното здраве и хигиена
- Детето подава ръцете си, когато възрастният му ги мие.
|
Социално развитие. Себепознание
Ранна комуникация в семейството
- Детето насочва вниманието си към предмети, посочени и назовавани от майката (грижещия се) – споделено внимание с майката.
- Забавлява се при съвместни игри с майката (грижещия се) – например на „боц“,„криеница“ и т.н.
- Разстройва се, когато е самò, разделено за кратко от майката (грижещия се за него възрастен).
- В присъствието на непознати става неспокойно и може да се разплаче.
Взаимодействие с връстници и други деца
- Детето проявява интерес към други деца, радва се, издава звуци, когато са в близост до него.
Овладяване на правила и норми
- Детето подражава на жестове „чао“, „браво“ и т.н.
- Възпроизвежда някои движения и прости действия, които му показва майката (грижещият се за него възрастен).
Познание за себе си. Себеоценяване. Развиване на самостоятелност
- Детето реагира оживено, когато се произнесе името му.
- Успява да запомни някои действия за кратко време и да ги възпроизведе успешно.
- Настойчиво проявява желанията и предпочитанията си (например демонстрира вкусови предпочитания).
|
Емоционално развитие
Емоционален опит. Изразяване на чувства
- Детето изпитва радост при действия с интересни предмети, при откриване на физическите им свойства и при установяване на причинно-следствени връзки между обекти и/или събития.
- Проявява предпочитания към определени лица или играчки (радва се при контакт с близък човек, когато е получило любимата си играчка и др.).
- Може да се разплаче в присъствието на непознат.
- Става неспокойно, ако е свидетел на конфликт между други хора (деца, възрастни).
- Страхува се при възприемането на предмет или обстановка, които свързва с неприятни усещания (например спринцовка, лекарски кабинет и др.).
- Изразява раздразнение при различни негативни въздействия (ограничения на движенията, отнемане на играчката) и дискомфорт.
- Предава със съответен емоционален израз своето позитивно/негативно отношение, желание/нежелание за действие.
Познание за емоции
- Детето разграничава едни и същи чувства (радост, тъга, гняв и др.), изразени по различен начин от майката и други лица (усмихва се, когато му се усмихват майката или друг човек).
Емоционална регулация
- При безпокойство детето започва активно да търси заместващи обекти, към които пренасочва своя интерес.
|
Учене, игра и активност
Любопитство и интерес
- Детето насочва интереса си към формата на предметите и техните свойства, оглежда ги от всички страни, обръща ги, бавно ги придвижва.
- Наблюдава предмет, показан и назован от възрастния.
- Занимава се с интерес с близък възрастен или с дете.
Активно проучване на средата
- Детето проявява избирателност към някои познати играчки, както и желание за участие в съвместни игри и действия с грижещия.
- Избирателно се заслушва в познати думи, изрази.
- Проявява инициативно поведение към възрастните, като предизвиква тяхното внимание (вокализира, гледа към тях).
Постоянство и адаптация на опита
- Детето фиксира и задържа вниманието си при непосредствено възприемане на променящи се свойства (движение, звук) на различни обекти.
- Заиграва се по-продължително с играчки/предмети.
- Забелязва резултата от собствено действие с предмет(и) и го възпроизвежда.
Игра и креативност
- Детето изследва предметите/играчките, като използва повече сетива (зрение, осезание, вкус, обоняние).
- Играе с предмети/играчки съобразно някои от характерните им свойства (поклаща дрънкалка с ръка, за да чуе звука).
- Имитира някои действия на възрастен (чукане на две кубчета едно в друго).
- Изследва лицето и части на тялото (докосва уши, коса, ръце) на майката (грижещия се).
|
Познавателно развитие
Внимание и памет. Разбиране на причинно-следствени връзки
- Детето може да се съсредоточи върху интересна играчка и да се занимава с нея за около 10 минути.
- Започва да разбира времеви връзки между причина и следствие (например разбира, че когато удариш един обект, той се задвижва веднага след удара).
- Когато чуе звука на позната играчка, я търси с поглед.
Наивни теории за света. Знание за одушевеност – неодушевеност и физически закономерности
- Детето търси с поглед скрита играчка.
- Многократно бута играчка от масата и я наблюдава как пада.
Познание за количество и числа
- При избор, детето насочва вниманието си към мястото, където има по-голямо количество желани предмети.
Решаване на проблеми
- Детето решава проблеми на принципа опит–грешка (например натиска всички копчета на играчката, докато уцели копчето, което произвежда звук).
Категории и класифициране
- Детето познава все повече разнообразни екземпляри (например познава повече животни), което позволява да направи сравнение между тях и впоследствие да ги групира.
|
Езиково и комуникативно развитие
Рецептивна реч (разбиране): речник
- Детето започва да реагира на названието на някои лица или предмети, включително на името си.
- Реагира с интерес на фрази или изречения, които описват обичайни действия, като: „Пляс-пляс ръчички“, „Дай целувка“, „Довиждане“, криеница, придружена с „Ку-ку-бау“ и т. н.
Експресивна реч (говорене): речник
- Детето спонтанно произнася срички – единични или повторени два-три пъти, като„ба“, „ба-ба“, „ма-ма-ма“, „та-та“ и пр.
Умения за общуване
- Детето участва в диалог с отглеждащото го лице, като започва да „отговаря“ със сричков лепет на говора, отправен към него, например па-па-па, та-та, ба-ба-ба и т.н.;
- Подражава на някои жестове, например маха с ръка за„довиждане“.
|
Текстът е от документа СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ
Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева