Здраве, физическо и двигателно развитие
Груби двигателни умения
-
Детето, поставено по корем, повдига и задържа за кратко главата си , а впоследствие и горната част на тялото (може със и без опора на ръце).
- Сложено по гръб, се опитва да се обръща настрани.
- Държи главата си стабилно, когато тялото е във вертикално положение.
- Когато се държи в изправена позиция, стъпва с долните крайници върху твърда повърхност.
Фини двигателни умения
- Детето свива дланта на ръката при поставяне на малък предмет в нея.
Сензорно-двигателни умения
- Детето трепва, вслушва се при силен звук, „търси с очи” и обръща глава към източника на звука.
- Следи с поглед и обръща глава към движещ се предмет.
- Задържа поглед върху предмет, който впоследствие се опитва да хване.
Физическо развитие и активност
- За първите 3 месеца детето наддава на тегло с общо от 1800 до 2700 г и увеличава ръста си с общо около 9 см;
- Увеличава се времето, в което е будно: от 30 минути до 1 час в рамките на тримесечния период, като се засилва и двигателната му активност.
- Суче енергично около 15 минути и не се уморява.
Хранене
- Детето засуква между от 30 до 60-та минута след раждането (ако това предполагат условията в родителния дом).
- Адаптира се към ритъма и последователността на хранене; адаптира се към продължителността на сукане и количеството на приетата кърма.
Безопасни практики
- Детето сигнализира състоянието си на дискомфорт (колики, глад, болка, несистемно подсушаване, охлаждане, прегряване и др.) като плаче, хапе ръце, присвива се, търка крака един в друг.
Поддържане на личното здраве и хигиена
- Детето привиква с ежедневните хигиенни бани и тоалет.
- Успокоява се и спи добре при ежедневните разходки на открито, след масаж и гимнастика.
- При поддържане на добра хигиена, кожата му е розова, без зачервявания, обриви и подсичане в гънките на тялото; носът и очите не секретират.
- Изхожда се до 4-5 пъти в денонощие (може да са и по-малко на брой, през по-дълги интервали от време). Изпражненията са златистожълти с гъстокашава консистенция.
|
Социално развитие. Себепознание
Ранна комуникация в семейството
-
Детето започва да забелязва и насочва вниманието си към околните – майката, близките и други възрастни:
-
Отличава гласа и лицето на майката (грижещия се) от други възрастни и при взаимодествие с нея се:
-
усмихва в отговор на усмивката й;
-
реагира оживено – размахва ръце и крака, издава радостни звуци, гука, когато майката (грижещият се) го прегърне, говори му ласкаво и му се усмихва;
- долавя, че в отговор на неговата усмивка и гукане следва реакция на майката (грижещия се) – (например майката се усмихва, повтаря неговите звуци и др.).
Взаимодействие с връстници и други деца
-
Детето може да се разплаче, когато чуе плача на друго бебе.
Овладяване на правила и норми
Познание за себе си. Себеоценяване. Развиване на самостоятелност
-
Детето наблюдава ръцете и краката си, когато осъществява движения с тях.
|
Емоционално развитие
Емоционален опит. Изразяване на чувства
- Детето проявява чувствителност както към различни емоционални сигнали от външната среда, така и към някои промени в своето собствено състояние:
- гука и се усмихва в отговор на усмивка, ласкав говор и близост до майката (грижещия се);
- забелязва и реагира с изненада и оживление на новост – например при по- ява на нова играчка;
- приятно му е при масаж, баня, гимнастика като намаляват негативните реакции при определени процедури, свърза- ни с ежедневния тоалет и хигиена;
- плаче при глад, болка и друг дискомфорт;
- реагира с плач при много силни слухови дразнители, гневни интонации и др.;
- реагира на приятните и неприятните вкусове и миризми.
Познание за емоции
- Детето долавя различията в афективните сигнали при общуването с майката и другите лица и ги отразява посредством различна емоционална реакция:
- проявява чувствителност в случаите, когато емоционалното състояние на майката е различно от обичайното (започва по-често да се вглежда в лицето ѝ, имитира израза ѝ, фокусира се в нея и др.).
- В някои случаи може да се разплаче, като чуе плача на други деца („заразителен“ плач и др.).
Емоционална регулация
-
При дискомфорт детето реагира с плач, избягва визуален контакт и отмества погледа си настрани:
|
Учене, игра и активност
Любопитство и интерес
- Детето проявява интерес и насочва погледа си към:
- предмети/играчки с ярък цвят, осветеност, форма, движение;
- човешко лице, с неговите основни части – очи, уста и др.
- Търси с поглед източника на звук.
Активно проучване на средата
- Детето започва да търси контакт с майката (грижещия се), като използва различни невербални форми на поведение – усмивка/плач и вокализации.
Постоянство и адаптация на опита
- Детето поглежда към лицето на възрастния, който му говори.
- Демонстрира повече внимание към някои различия и промени в обекти или явления
Игра и креативност
|
Познавателно развитие
Внимание и памет. Разбиране на причинно-следствени връзки
- Детето може да се съсредоточи върху привличащ вниманието предмет за кратко (1-2 минути) (например нова играчка, движещ се предмет, играчка с ярки цве- тове, светеща, издаваща звуци и др.).
- Мести поглед от един обект към друг.
- Помни и разпознава гласа и лицето на майка си (грижещия се), както и познати играчки, предмети.
Познание за количество и числа
Наивни теории за света. Знание за одушевеност – неодушевеност и физически закономерности
- Детето се заглежда по-дълго и се усмихва по-често на човек, отколкото на неодушевен предмет.
Решаване на проблеми
- Понякога детето имитира някои лицеви изрази на възрастен (например изплез- ване на език, свиване на уста).
Категории и класифициране
- Детето долавя разликата между някои познати и непознати нови обекти.
|
Езиково и комуникативно развитие
Рецептивна реч (разбиране): речник
- Детето се ориентира в звуковите сигнали, издавани от околните лица:
- реагира на човешки глас;
- реагира на реч, насочена към него;
- различава гласа на майка си (грижещия се).
Експресивна реч (говорене): речник
- Появат се първите звуци, изразяващи непосредствена емоция:
- в състояние на задоволство детето издава звуци, подобни на а, о, ъ, или гърлени звуци.
Умения за общуване
- Появат се първите звуци, които сигнализират отношение към майката (грижещия се).
- Детето„гука” в отговор на ласкав говор, отправен към него;
- Реагира с плач на интонации, които изразяват недоволство, напрежение или гняв.
|
Съставител и научен редактор: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова
Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева;