Меню

За куклите и камиончетата или как момчетата и момичетата учат различно

За куклите и камиончетата или как момчетата и момичетата учат различно

Авторката е основател на езиков клуб Mary Eton, който предлага образователни програми за деца и възрастни. Акцентите на клуба са ранно чуждоезиково обучение (Чужди езици за мъници), развиване на ранни умения за четене, използване на новите технологии за обогатяване и по-добра ефективност на учебния процес и др.

 

В тази статия:

Как и защо момичетата и момчетата учат различно

Какво да направим като родители

Какво да имаме предвид при обучението

 

Oт 15 години преподавам английски език на деца и винаги в класната стая момченцата се отличават с жизнеността си, с желанието за повече игри и състезания, докато момиченцата обичат да оцветяват и творят, кротко седнали заедно на маса. Много често тези ситуации са повод за забележки от страна на родители, както и на колеги учители, че това или онова момченце е много палаво и не стои мирен за секунда, докато за момичетата коментарите са обикновено позитивни, касаещи послушание и кротост. Но дали не е така, защото не сме съвсем наясно с един много важен аспект от развитието на момчетата и момичетата: разликите при двата пола в ученето и изобщо развитието на мозъка при момчетата и момичетата, които са особено различими в ранна детска възраст. 

 

"Той е доста палав/буен/разконцентриран."

Често родители ме предупреждават за техните момченца с тези думи. Не ме изненадват, защото очаквам момченцата да са такива. Научни изследвания доказват, че начинът, по който момчетата и момичетата възприемат света е съвсем различен. Движението е от особена важност за момчетата. Накарайте едно момченце да седи мирно и внимателно да слуша и можете да сте сигурни, че след третата минута безвъзвратно ще изгубите интереса и желанието му да участва в каквото и да сте го забъркали.

За да задържи вниманието на младежа, учителят или родителят е препоръчително да се движи и да използва дейности, включващи движение, тъй като то е в природата на мъжете.

Още в утробата, както показват много ултразвукови прегледи, момчето е доста по-подвижно от момичето. Често, дори когато задам творческа задача с рисуване, "мъжете" в час изобразяват движещи се предмети като коли, камиони, ракети и т.н. За сравнение, в рисунките на момиченцата често виждам къщи, цветя, принцеси и семейство. Образите са доста метафорични. Науката доказва и че мъжкото око е пригодено да следи движението и това изостря вниманието на детето, насочва всички сетива в посоката на движението, поражда леки нива на стрес, които от своя страна повишават притока на кръв към мозъка и по този начин увеличават концентрацията. Момчето е нащрек, когато е изправено и се движи, а не когато седи неподвижно. В праисторически времена това явно е било свързано със следенето на плячката, но днес може да се използва като средство за поощряване на ученето при момчетата в класната стая.

 

Движението не е необходимост при момичетата

Те се концентрират по-добре, когато са седнали спокойно на масата в кръг с лице една към друга - те са емпатични и лесно установяват взаимоотношения с другите в групата. Цветовете и детайлите привличат вниманието им, затова на дъската е добре да се използват разнообразни маркери. Много пъти съм забелязвала разликата в несесерите на момчетата и момичетата. Докато при първите обикновено цари хаос и има един химикал и един молив за всеки случай, плюс евентуално гумичка и още нещо, което детето не е загубило все още, то при момичетата доста често всичко е старателно подредено и обикновено е налице пълен комплект от цветни химикали с минимум 8 цвята. Новите думи от съответния урок се изписват с различна краска всеки път, доста често са придружени и от рисунки (децата харесват идеята да рисуват изображение вместо да пишат превода на български) и декорация на самата страница в тетрадката. Брокатените химикали са хит, а в последната година наблюдавам и тенденция към използването на стикери. Момичешките тетрадки понякога са истинско произведение на еклектичното изкуство.

Науката обяснява всичко с конкретни понятия. Женският мозък произвежда повече серотонин и окситоцин, които са предпоставка за по-спокойно поведение и затова момичетата са по-способни да прекарват повече време седнали и съсредоточени. Също така хипокампусът - онзи център в мозъка, в който са областите, отговорни за речта и паметта, е по- голям и по-бързо се развива при дамите. Това пряко влияе върху развитието на речниковия запас, както и на уменията за писане и четене - момичетата по-леко научават правилата на писмената реч и речта въобще.

 

Какво да направим като родители

Уверете се, че децата имат възможност за игра в или между часовете.

Това им позволява не само да изразходват натрупаната енергия, но и да изразят себе си, да установят социални контакти със съучениците си и да намерят необходимото разнообразие от дейности по време на учебния ден.

Не бързайте да диагностицирате или да вярвате на коментари за хиперактивност или неспособност за концентрация.

Това може да бъде направено само от специалист.

Позволявайте на сина си да почива следобед, по време на писането на домашни или ученето на уроци за следващия ден.

Оставете го през това време да се занимава с дейности, включващи движение - да поиграе с топката, да покара колело или ролери за 15 мин. Имайте предвид, че играта на компютъра няма да свърши работа - тя все пак е статична и ще доведе до нарастващо нежелание за връщане към учебния процес.

Запишете дъщеря си на спорт.

Постиженията там ще й помогнат да изгради здравословно самочувствие.

Окуражавайте я да говори за проблемите си в училище.

Момичетата биха пренебрегнали своите собствени проблеми, за да получат одобрението на другите, а това може да се отрази негативно на самочувствието им.

Дайте възможност на сина си за творческа изява.

Нека експериментира с бои, моливи, материи... Нека боядиса няколко макарона в различни цветове, да оцвети картинка на платноходка или дори да направи картина-колаж на ракета в космоса. Подобни творчески занимания ще помогнат на детето да изрази мислите си визуално, да ги обвърже с изразни средства, да разкаже за тях, а така да постигне експресивност, която ще му помогне в боравенето с думи на своя или на чужд език. Това е важно умение, което, ако момчетата усвоят рано, всъщност от самото начало, то - според експерти - много ще му помогнете да се справи добре в училище.

При момчетата личният пример играе важна роля.

Четенето ще му се отдаде безпроблемно, ако детето вижда как батко, татко, дядо, чичо четат книги. Покажете му, че това е нещо, което и мъжете е нормално да правят и съвсем не е момичешко.

Създайте навика за занимания с книги още от бебешка възраст. Нека книгите с твърди страници бъдат (значителна) част от съдържанието на кашона с играчки. Използвайте книжки с различни материи по страниците, с повдигащи се капачета, с огледалца... Четете редовно приказки на бебето и така ще гарантирате интерес към книгата през целия живот.

 

Какво да имаме предвид при обучението

В училище голяма част от основните образователни занимания са свързани с умения, които се отдават повече на момичетата: фина моторика (писане, рисуване), разговорни умения (разказване, дискусии, отговори на въпроси, дебати, чужди езици и т.н.), концентрация (четене, решаване на задачи, дефиниции). Затова в последните години педагозите обръщат специално внимание на това как да мотивираме момчетата да се развиват в училище и как да бъдат поощрени чрез специални педагогически подходи, макар че не липсват и предмети, които по принцип са запазена територия за младите господа - счита се, че на момчетата се отдават математиката и науките (човек и природа, човек и общество).

За да сме сигурни, че за детето ни се прави възможно най-доброто, трябва да знаем, че перфектният учебен час включва различни типове дейности, които да привлекат интереса и вниманието на всички деца в групата. Така например, в малка група освен момчета и момичета, които както вече уточнихме могат да бъдат коренно различни, може да има и деца, които предпочитат игри, свързани с движение, други, които обичат цифрите повече от буквите (бъдещи математици) и трети, които имат силно изразена визуална мисъл (бъдещи дизайнери, художници, фотографи).

Затова модерната методология за преподаване на чужди езици вече включва няколко компонента:

визуално издържани учебник и тетрадка;

плавно и забавно надграждане и развиване на речниковия запас;

междупредметни връзки, които да гарантират ангажиране на вниманието на деца с различни интереси; качествени аудио материали за слушане, които включват както песнички, така и разговори;

онлайн компонент, който отговаря на интересите на съвременните деца и помага с развиването и използването на техническите умения;

професионален преподавател, който е наясно как да съчетае различните необходимости на всички деца в групата, да ги превърне в игра и така да направи образователния процес ефективен. Така например играта на робот съчетава перфектно потребностите на двата пола - дамата дава команди на "робота", а той изпълнява движенията, които чува.

За да не се упражняват само умения за слушане при момчето, често обръщам ролите и карам малкия господин изведнъж да се превърне в "дистанционно управление", което дава устни команди и движи робота. Така всички успяват да използват новите думи в контекста на играта. Красноречив е и случаят с малкия Никола, който категорично отказваше да рисува или оцветява в час. Не обичал. След два неуспешни опита реших да използвам математическите наклонности на младежа, за които знаех от баба му. Така в следващия час го изненадах с картинка, която той трябваше да "нарисува" след като свърже няколко точки по ред на номерата. Получи се платноходка, която след "математическата" задача Никола оцвети с желание. За да обърнем нещата съвсем в полза на чуждоезиковото обучение, след още няколко часа задачата "от точка до точка" вече вместо числа включваше английската азбука, но Никола се наслаждаваше да следва поредността на буквите и така да получава картинки.

 

 

 

И в края е важно да споменем, че генерализациите не са хубаво нещо. Всички знаем за жени, които са постигнали върхове в науката (Мария Кюри) и механиката (Амелия Еърхарт) и мъже, които са били гении на изобразителното изкуство (Ван Гог) или музиката (Моцарт).  Уменията на децата се формират до голяма степен от семейната и социалната среда, затова успехът им в училище много зависи от това какви родители и какви учители сме ние.

Още по темата

Публикации

Харесай ни във Facebook