Логопедът обяснява
за периода между навършването на 5 и 6 месеца или т.нар. шести месец
Рано е за първата дума
Социалната усмивка вече е по-избирателна – бебето може веднага да се усмихне на познати хора, но да бъде сдържано към непознати. Освен това, то успява да локализира източник на шум и да се обърне по посоката му. Все повече съзрява и мозъчната кора – това означава, че бебето започва да действа осъзнато, а не инстинктивно, за което са му помагали вродените рефлекси. Благодарение на това то започва да свързва два звука. Гърлените (к, х, г), които бяха основни до момента, отстъпват място на лабиалните (п,б,м) и от части на езичните (т,д). Този процес е подпомогнат и от надградените хранителни механизми и от движенията нагоре-надолу, които започва да прави езика.
Лепетна реч, наричана още бърборене
В ритмичното повтаряне на срички в тази възраст децата не влагат никакъв смисъл, нито подражават на някого. Това е т.нар. лепетна реч.
Често, чувайки ритмичното повтаряне на „ма-мам“, „та-та“, „ба-ба“, родителите решават, че детето е казало първата си дума. Това не е така, защото то все още не разбира какво казва. Тези срички не са подражание на говора на околните и не се влияят от него. Те са инстинктивно бърборене – вроден инстинкт за трениране на говорния апарат. Наричат го още лепетна реч, бъблене, дърдорене и др. В тази възраст то се случва сравнително рядко, но трябва да започнете да следите за появата му през седмия месец – лепетната реч е важен етап от цялостното говорно развитие. Без свързването на два звука в сричка няма как да се развие по-сложната дейност – свързването на сричките в думи, а думите в изречения.
Краят на първото полугодие е и времето, в което детето започва да забелязва образа си в огледалото, все по-умело е в хващането на предмети, като вече може да ги задържи и в двете си ръце. Предложете му различни играчки, които са удобни за хващане. Може да имитирате някои от действията на бебето или да „говорите“ като него, докато играете.
Гергана Димова, логопед
Крайна цел: Детето да се научи да комуникира.
Стъпки:
|
Задържане на погледа |
1. Социална 2. Проследяване с поглед |
Издаване на гласни звуци (о, а, ъ) - вокализация |
Издаване на гърлени звуци (к, х, г) в комбинация с гласни – гукане (агу) |
Наподобяващи ф и в с мехурчета от слюнка към гукането издаване на п,б,м,т,д |
Бърборене - лепетна реч |
Първи Думи |
Изречения по 2 думи |
По-сложни думи и изрази |
Говорене почти като възрастен |
---|
Настоящи цели:
Да започне да свързва два звука в срички (лепетна реч, бърборене). Това все още не е имитация на нашия говор, но е резултат от съзряването на мозъка и умението на бебето да движи езика си нагоре надолу
Какво е важно:
Да следите за появата на лепетна реч.
Защо е важно:
Думите се състоят от срички – за да се научи да произнася думите, първо тренира отделните срички. Без свързването на два звука в сричка няма как да се развие по-сложната дейност – свързването на сричките в думи, а думите в изречения.