Меню

6 месеца

Развитие и учене

Възраст: 6 месеца

Пътешествието започва. Какво може детето на 6 месеца?

Ако до този момент сте оставяли детето на близък човек, сега това става все по-трудно.  От тази възраст датират първите преживявания за загуба поради раздяла. Малчуганите са изградили свой ритъм на живот, обичат всекидневието им да е подредено, а познатите лица да са винаги около тях. Реагират с гневен плач, когато определена потребност не е удовлетворена и са влюбени в хората, които им даряват грижи.

„Разговорите“ със света стават по-оживени. Детето издава звуци, за да покаже радост или недоволство, комбинира гласни при гукане, изговаря съгласни звукове (м, б)  и обича да се редува с възрастните при произнасяне на звукове.  Забавлява се с другите, особено с родителите си, тъй като вече е мобилно – завърта се и в двете посоки (от корем по гръб и от гръб по корем), започва своите опити за самостоятелно придвижване в пространството чрез пълзене. Оставено по корем, детето се повдига и се опира на изпънатите си ръце. Те са успоредни една на друга с разтворени пръсти, а тежестта на тялото ляга върху ръцете и корема. Може да пази равновесие за не-повече от 2-5 секунди. Ако в този момент поставим пред детето играчка, то премества тежестта върху едната си ръка и посяга с другата да го вземе. В състояние е да премести играчката от едната си ръка в другата. Детето хваща само тогава, когато големината на предмета съответства на големината на ръката му – до 3-5 см в диаметър. Предметът се хваща като първо поставя дланта си върху него, а след това внимателно го обхваща с палеца и пръстите. Манипулирането с различни предмети е начало на сръчността. Все още не може да се твърди коя ръка ще бъде водеща – това става след 18-тия месец. Стимулирането на изследователските търсения, обаче, ще направи детето добър познавач на света около него. Любимата игра през шестия месец е „къде е бебето“ , придружена с пляскане и удряне с ръце. И тъй като чувството за подреденост на денонощието е превърнато в рутина, то добива усещане за часа на настъпване на определени събития. Може да допълзи до вратата, за да поздрави баща си, преди той да е пристигнал. Познава името си, когато го призоват и задържа вниманието си, макар и за кратко, върху пъстри картинки.

Стабилното сядане заздравява мускулите около кръста и това е най-добрата подготовка за изправен стоеж.  Ако накланяме тялото му в различни посоки, то държи главата си изправена  и можем да си позволим да го поставяме седнало, облегнато назад  на 60-70 градуса за по-дълго време. Така бебето получава нова отправна точка в изследването на околния свят - ръцете са напълно свободни и играчките могат да станат далеч по-разнообразни и достъпни.

Това е периодът, в който се въвежда нова храна. При вида й детето отваря уста и с удоволствие се храни с лъжичка. Родителите трябва да очакват и появата на първото зъбче и свързаните с него притеснения и дискомфорт.      

Автор: доц. Диана Димитрова


Според стандартите и показателите за развитие и учене на 6-месечна възраст детето може:

  1. Да опитва да пристъпва и подскача, придържано от възрастен.
  2. Да се обръща от гръб по корем и обратно. 
  3. Да повдига глава, да хваща крачета и да рита, легнало по гръб.
  4. Да хваща играчка в обсега на ръцете си, да я прехвърля от една ръка в друга,  да я поставя в устата си.
  5. Да поема храни от лъжичка при захранване...

Ръст и тегло – за периода от 4 до 6 месеца наддава на тегло с общо около 1800 г и увеличава  ръста си с общо около 6 см.;

Режим – будно е по-продължително време (няколко пъти в денонощието по 1,5-2 часа) и има добра двигателна активност – например рита, маха с ръце и др.; научава някои многократно повтарящи се действия в ежедневния му режим – при хранене, при поддържане на хигиената и др.

Безопасност – разграничава майката (грижещия се) от непознати, което е предпоставка за безопасно поведение в по-горна възраст; 

Грижи – сигнализира с неспокойство и раздразнение нуждата от смяна на пелената; проявява повишена двигателна активност (движи крака, ръце, наблюдава наоколо) по време на бодърстване и при закалителни процедури (разходки, гимнастика, въздушни бани). 

Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 4 до 6 месеца

За постигането на посочените в стандарта умения и постижения e важно осигуряването на добро здраве, подходяща среда и стимули на детето да се развива и учи. 

Как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 3 месеца прочетете.

Обратно към начална страница - "6 месеца".

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook