Меню

1 месец

Детско развитие

Възраст: 1 месец

Ерата на комуникациите започва... сега

Бебетата не говорят. Това не означвава, че и вие не трябва да им говорите. Бебетата се научават да комуникират преди да проговорят. Първо откриват гласа си, после речта, като ви имитират. Представете си, какво би било, ако няма кого да имитират? Освен това, общуването е много повече от говорене. То е връзка, за която са нужни поне двама. Представете си, какво би било, ако бебето няма с кого да общува? Мама безпогрешно се разпознава: по аромата на кърмата, по гласа. Когато му говорите успокояващо или му пеете, то замира и като че ли се заслушва в думите. Особено, ако сте мама. Нима можете да си помислите, че не разбира? Ако досега бебето плачеше неосъзнато – този вроден рефлекс (инстинкт) вече започва да изчезва и постепенно ще започнете да разпознавате причината за плача – според неговата емоционална окраска, той започва да означава глад, болка, нужда от внимание и т.н.

Емоцията дава съвсем различен нюанс на усмивката. Сега тя е най-голямото постижение. Провокираната, широка усмивка в отговор на вашето внимание. Онази, в която участват очичките и цялото лице. Можете ли да останете безучастни? Усмивката е първият „разговор“ помежду ви по темите: „има ме“, „радвам се да те видя“, „ние сме заедно и това няма да се промени“. Неслучайно наричат тази усмивка "социална".

Бебето чува как вие издавате звуци и започва да прави опити за същото. Първо успява да наподоби гърлените звуци – к, х, г – в комбинация с тихи гласни – а, о, ъ, макар че все още е трудно да отделите отделните гласни. То ви имитира – една важна причина да му говорите още от раждането (дори преди това) – и не просто да говорите, а да изграждате връзката си с него – чрез поглед, усмивка, жестове, допир и т.н. 

Бебето може да обърне глава към източник на звук, макар понякога да заплаква и да се стряска от него. Може да следва гласа и лицето ви, защото вече фокусира до вас. Може да държи и главата си изправена. Поставено по корем, повдигайки глава до 45°, за него започва да съществува пространство напред и встрани, постепенно осъзнавайки, че не е едно цяло с мама. Ето как едно умение е важно, за да се развие следващото умение. Прочетете подробно за поставянето по корем на 1 месец в раздел Стимули и грижи.

Следването с поглед отваря нови хоризонти пред него, защото му позволява да задоволи една вродена емоция, наречена ИНТЕРЕС. Можете да помагате в това, но неволно може да подтискате любопитството. Въпрос на нагласа. Да помагате, означава да пеете, да говорите на детето, да му показвате цветни играчки, които възпроизвеждат несилен шум, да го държите с гръб към вас, за да вижда какво се случва наоколо. Дори да го оставяте за малко да  смуче ръчичка. Така възпитавате здравословното му любопитство, а то ще бъде от решаващо значение за бъдещия ученик. Ученето сега и завинаги е водено от любопитството. Събуждането на любопитството, започва...СЕГА.

След седмата седмица, ако хванете ръчичките на детето и се опитате да го повдигнете, ще забележите, че главичката леко изостава назад. Подхванете го под мишниците и крачетата ще останат свити, но ако докоснат твърда повърхност – то ще се опита да върви, поставяйки единия крак пред другия. Някои автори споделят, че поставено във вода, то би могло да плува спонтанно, но все пак е разумно уроците по плуване да започнат след третия месец.


Крайна цел: Детето да се научи да комуникира.

Стъпки:


Плач

Задържане на погледа

1. Социална
усмивка

2. Проследяване с поглед

         

Издаване на гласни звуци (о, а, ъ) - вокализация 

Издаване на гърлени звуци (к, х, г) в комбинация с гласни – гукане (агу)

Бърборене - лепетна реч

Първи Думи

Изречения по 2 думи

По-сложни думи и изрази

Говорене почти като възрастен


Настоящи цели: 
Детето да започне да се усмихва осъзнато и да издава гласни и гърлени звуци.

Какво е важно: 
Да го стимулираме да задържа погледа си върху нас и различни предмети (играчки), за да се усмихва. Да му говорим, за да се опитва да ни имитира. 

Защо в важно: Усмивката и вокализирането са първите признаци за привързаност и развитие на комуникативни умения. Важно е да ги има, за да знаем, че в бъдеще детето ще умее да общува и създава социални контакти. Гърлените звуци са подготовка за появата на членораздени звуци. Комуникацията стимулира развитието на мозъка.

Как го стимулираме:
Социалната усмивка е свързана с умението на бебето да задържа погледа си върху нещо или някого. Затова, на този етап стимулираме задържането на погледа – то е подготка за следващото умение – проследяването с поглед, което до навършването на 3 месеца ще трябва да постигнем. 

Задържането на погледа се стимулира с поставяне на предмети и играчки пред детето, но тъй като в тази възраст то фокусира на разстояние едва около 25-30 см. от очите – добре е да са на такова разстояние – например, играчките над леглото да не бъдат директно над главичката, а към корема – да го има това разстояние. 

Усмивката може да се стимулира като използвате всеки момент, когато детето е спокойно. Не е необходимо да планирате конкретни моменти. Можете да го правите по време на ежедневните грижи към него, като превърнете и комуникацията с него в не по-малък приоритет от всички останали нужди. Но е важно, когато общувате с детето да сте напълно отдадени на това и цялото ви внимание да е насочено към него. Дори и да извършвате някаква физическа дейност, може тя да е „тема за разговор“ с бебето. Например, когато го преобличате, вместо да сте фокусирани в дрехите, може да използвате момента, за да обясните колко хубаво ще изглежда с новите дрешки, като използвате подходяща мимика и интонация. Дори и да не разбира думите, бебето ще „улови“ приятните нотки в гласа ви, което ще доведе до положителни емоции у него. Най-класическата игра да дрънкате пред него с дрънкалка (особено ако е с ярък цвят), се оказва много полезна. Важно е да дрънкате и да я местите отляво надясно, за да се научи да я проследява. 

Четенето, музиката, пеенето, ритъма също са изключително стимулиращи развитието на мозъка.

Автори: доц. Диана Димитрова, Гергана Димова, Елена Бачева


СЛУХ И ЗРЕНИЕ

За да можете да общувате с детето и то да реагира с усмивка и звуци, както и да проследява с поглед, то трябва да може да се заслушва във вас и да ви вижда. Чрез сетивата си, то опознава собственото си тяло и околния свят. Слухът му помага първо за разпознаване на звуци и шумове от околния свят, а но на по-късен етап – и за разпознаване и разграничаване на говорните звукове, което пък от своя страна е необходимо умение за правилното развитие на писмената реч. Ако имате съмнение, че детето не чува, консултирайте се с детския лекар. 
До навършването на 3 месеца, детето ще може да координира око-ръка, а до 9 месеца – око-ръка-крака-тяло. Затова е важно зрението да е наред. До 6 м е нормално да криви очичките, но ако забележите, че кривенето е постоянно, или че зениците не са еднакви по цвят, консултирайте се с очен лекар. 

 

 

Има важни умения, които детето трябва да усвои. Някои деца ги постигат по-рано от други, но има крайни срокове. Тази таблица ще ви помогне да се ориентирате по-лесно дали нещо не е наред. 

СИГНАЛИ ЗА ОТКЛОНЕНИЕ

1 месец
  • Бебето суче слабо или отказва да суче
1 месец
  • Детето не реагира или реагира слабо на силен шум или светлина
1 месец
  • Тих и вял, дрезгав или т.нар плач „котешко мяукане“
1 месец
  • Плаче продължително време без очевидна причина
1 месец
  • Очите непрекъснато кривят 

 

Ако имате сериозни притеснения, обърнете се към детския лекар, специалист или център за подкрепа.

 

Обратно към начална страница - "1 месец".

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook