Какво може детето на 2 годинки?
Честит втори рожден ден!
Някои от нещата, които детето вече може на 2 годинки според стандартите и показателите за развитие и учене, са:
- Да бяга като променя посоката и скоростта си.
- Да се изкачва и слиза по стълби като се придържа.
- Да се назовава с името си или с лично местоимение "Аз", както и да отделя своите вещи от тези на другите.
- Да ви подражава в играта си: храни кукла като "майка", като прави разлика между преструвка и реалност.
- Да разбира и произнася думи за хора, животни, играчки, части на тялото, облекло, мебели, храни - от неговото обкръжение.
Ръст и тегло – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000–1200 г и увеличава ръста си с общо около 5–6 см.
Хранене – дъвче добре, храни се самостоятелно, консумира храна на по-едри късчета. Изразява добре вкусовите си предпочитания и потребностите си от храна и течности.
Безопасност – знае, че трябва да се държи за ръката на възрастния, който го придружава по време на разходки. Може да развие капачката на шише и да изпие съдържанието му.
Хигиена – проявява активност при извършването на утринния и вечерния тоалет – подпомага възрастния или понякога сам. Мие ръцете, лицето и зъбите си, съблича дрехите и обувките си. Дава знак за физиологичните си нужди от време на време.
Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 19 до 24 месеца.
Как да създадете благоприятна среда за учене и развитие?
С участие на детето няколко часа на ден в подвижни игри на открито, които стимулират развитието на всички движения.
С помощ детето да се качва нагоре или да слиза надолу по стълби, а когато започне да се справя добре, насърчаване да извършва самостоятелно тези движения, като използва опората на парапета.
С осигуряване на играчки, подходящи за развитието както на грубите движения (топки с различна големина, велосипед с три колела, шейна, детски гимнастически уреди и т.н.), така и на фините (книжки, кукли, возила/коли, камиони, плюшени, пластмасови, гумени животни, кубчета, строители, лесни пъзели, играчки мебели, кухненски принадлежности и пр.).
С игра заедно с детето или наблюдаване на самостоятелната му игра и ако е необходимо, демонстриране на начини за игра с играчките – отделни действия, последователни свързани действия и пр.
С осигуряване на материали (пластилин, цветни моливи, боички, изрязани и готови за лепене картинки, лепило и пр.) за развиване на изобразителните умения на детето, демонстриране на различни достъпни техники за експериментиране и изобразяване. Тези дейности са особено подходящи за усъвършенстване на движенията на ръцете и координацията им с очите.
С разнообразяване на игровата среда с повече детски музикални инструменти (барабан, китара, пиано) за пълноценно развитие на слуха, зрението и движенията.
С игри, в които се подреждат обекти, които си съответстват едно към едно (поставяне на един човек в един камион).
И още много – как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 6 месеца - прочетете още съвети.