Меню

Стандарти и показатели за развитие и учене от 19 до 24 месеца – за родители

Стандарти и показатели за развитие и учене от 19 до 24 месеца – за родители

На две години детето може: 

Здраве, физическо и сензорно-двигателно развитие

  1. Да бяга като променя посоката и скоростта си.
  2. Да се изкачва и слиза по стълби като се придържа.
  3. Да хвърля малка топка, като замахва с едната ръка над главата.
  4. Да драска с молив в рамките на листа.
  5. Да сглобява пъзел с едри елементи, да се съблича и разкопчава.
  6. Да дава знак за физиологичните си нужди от време на време.

Показатели за добро здраве

Тегло
 – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000–1200 г и увеличава ръста си с общо около 5–6 см.

Хранене – дъвче добре, храни се самостоятелно, консумира храна на по-едри късчета. Изразява добре вкусовите си предпочитания и потребностите си от храна и течности.

Безопасност – знае, че трябва да се държи за ръката на възрастния, който го придружава по време на разходки. Може да развие капачката на шише и да изпие съдържанието му.

Здраве и хигиена – проявява активност при извършването на утринния и вечерния тоалет – подпомага възрастния или понякога сам. мие ръцете, лицето и зъбите си, съблича дрехите и обувките си. Дава знак за физиологичните си нужди от време на време.

 

Личност, емоции и общуване

  1. Да се назовава с името си или с лично местоимение "Аз", както и да отделя своите вещи от тези на другите.
  2. Да иска да слуша многократно любими текстове и приказки. 
  3. Да се радва, когато действа само и постига целта си, а реагира  с плач и гняв, ако го наранят или  му вземат играчката.
  4. Да играе по-продължително с други деца, като спазва реда си и определени правила на игра.
  5. Да проявява загриженост и да успокоява други деца, когато са в нужда. 
  6. Да проявява инициатива за съвместни действия с възрастния (включва се в приготвяне на храна, подредба и почистване на дома). 
  7. Да проявява желание за самостоятелни действия, без чужда помощ, включително да се храви само.

 

Игра, учене, познание за света

  1. Да ви подражава в играта си: храни кукла като "майка", като прави разлика между преструвка и реалност.
  2. Да разграничава горе и долу, да подрежда два-три обекта по големина.
  3. Да помни минали събития и хора от преди около 3 месеца.
  4. Да разбира някои промени, например, ябълката става на парченца след като се нареже, сладоледът се топи на топло.

 

Развитие на езика

  1. Да разбира и произнася думи  за хора, животни, играчки, части на тялото, облекло, мебели, храни - от неговото обкръжение.
  2. Да използва думи като:
  • ам-ам, нани-нани, бу-бу, пуф-паф, тик-так и т.н.
  • още, пак, едно, две, много, малко. 
  • дай, виж, падна, взе- ма, пие, яде, спи и т.н.
  • този, това, какво, къде.
  • „Ето го“, „Няма го“, „Дай ми“, „Една кола“, „баба Веси“ и т.н.

 

 

Още по темата

Харесай ни във Facebook