Какво може детето на 3 месеца?
За постигането на посочените в стандартите умения и постижения e важно осигуряването на добро здраве, подходяща среда и стимули на детето да се развива и учи.
Какво може детето на 3 месеца?
Според най-новите български стандарти и показателите за развитие и учене детето може:
- Да повдига и задържа за кратко главата си, а впоследствие и горната част на тялото, когато е поставено по корем.
- Поставено по гръб, да прави опити да се обърне настрани.
- Придържано в изправено положение, да държи главата си стабилно и да стъпва с крачета върху твърда повърхност.
- Да свива длан при поставяне на малък предмет в нея.
- Да суче енергично до достигане на 15-минутно сукане без да се уморява.
Показатели за добро здраве
Ръст и тегло – наддава с общо от 1800 до 2700 г и увеличава ръста си с общо около 9 см;
Режим – увеличава времето, в което е будно: от 30 минути до 1 час; самò се събужда около 15-20 минути преди часа за хранене;
Хранене – засуква между 30 до 60-та минута след раждането; при сучене на поискване – установява 6-7-кратно хранене на сравнително равни интервали;
Безопасност – дава сигнали, когато изпитва дискомфорт (колики, глад, болка, несистемно подсушаване, охлаждане, прегряване). Сигналите са: плач, хапане на ръце, присвиване, търкане на крака един в друг;
Хигиена – привиква с ежедневните хигиенни бани и тоалет. При поддържане на добра хигиена, кожата му е розова, без зачервявания, обриви и подсичане в гънките на тялото; носът и очите не секретират;
Здраве – успокоява се и спи добре при ежедневните разходки на открито, след масаж и гимнастика; Изхожда се до 4-5 пъти в денонощие (може да са и по-малко на брой, през по-дълги интервали от време). Изпражненията са златистожълти с гъстокашава консистенция.
Детето развива умения и в още много посоки – като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 0 до 3 месеца.
Как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 3 месеца прочетете.
За стимулиране на потенциала на детето и за създаване на благоприятна среда за учене и развитие се препоръчва: 1. Осигуряване на удобно място и широко пространство на детето, за да усъвършенства своите движения. 2. Поставяне на бебето на гръб и по корем, докато започне самò да се обръща и да заема едната и другата позиция. 3. Стимулиране и помагане на детето да се обръща по корем, чрез едновременно държане на единия крак и срещуположната ръка и повдигане на ръката нагоре до главата му. 4. Стимулиране на детето да пълзи, като се постави да легне по корем и с длан се подпрат стъпалата му, а краката му са свити в коленете и тазобедрените стави. Пред него се поставя играчка в ярки цветове, за да се привлече вниманието му, и се изчаква самò да се опита да пропълзи към нея. Добре е да се знае, че не всички деца се научават да пълзят. 5. Детето да се премества на различни места в стаята, в дома, градината, парка и пр., за да се стимулира зрителното възприятие и координацията между зрителния, двигателния и слуховия анализатор. 6. Да се привлича вниманието на детето към играчки, издаващи приятен звук, като се стимулира интересът му и опитите да се протяга и хваща с ръка. 7. Детето да се поставя по корем (в тази поза е по-лесно то да контролира движенията си), като в пространството около него се разполагат играчки, леки и удобни за хващане с двете ръце (с кръгла, овална и пр. форма), за да посяга към тях, да ги придърпва към себе си и да ги хваща. 8. Да се подава играчка на детето за стимулиране протягането на ръцете му към предмет и хващането. Ако то по някаква причина не реагира, с играчката се докосват пръстите на ръката му, а след 2– 3 неуспешни опита може да се постави в дланта му или да се приближи дотолкова, че самò да може да я хване без никакво усилие. 9. На детето да се предоставят барабанче или малки гумени топки, по които да удря с ръце. 10. Да се стимулира интересът на детето към всичко, което го заобикаля — предмети, хора, животни и пр. 11. Игра с разнообразни играчки, но не много на брой, желателно от една категория: например животни (птичка, риба, куче), дрънкалки, музикални играчки и т.н. Добавяйте нови и интересни играчки, предмети от бита с различни цветове, форми и материали (като се съобразявате с техниките за безопасност). 12. Организиране на игри, които са подходящи за възрастта на детето, например „Боц“, игра на криеница „Къде е бебето“, „Хей ръчички, хей ги две“ и т.н. 13. Разказване на кратки приказки и разкази, рецитиране на стихчета и пеене на песнички. 14. Насочване вниманието на детето към прости причинно-следствени закономерности от всекидневието, например „Виж, играчката падна“. 15. Окуражаване на детето от майката (грижещия се) с похвални думи и позитивно емоционално отношение, особено в присъствие на непознати възрастни, което му създава чувство за сигурност. 16. Да се осигурят възможности за общуване на детето с познати и заслужаващи доверие възрастни. 17. Детето да се успокоява с позитивно поведение и думи, ако проявява безпокойство дори и при кратка раздяла с майката (грижещият се). 18. Във взаимодействието с детето е необходимо да има редуване, синхрон и повторяемост – реакцията или отговорът на майката (грижещия се) да следва движенията, изразите и вокализациите му, а след това отново да се изчаква неговата реакция, и т.н. 19. Активно поддържане на общуването, като майката (грижещият се) застава лице в лице срещу детето и му говори с нежна интонация, бавно и отчетливо. 20. Детето да се предразполага с игра и закачки към позитивни емоции — радост, смях, да гука, да прави повече движения. 21. При всекидневните грижи за детето, например при преобличане, майката (грижещият се) да придружава действията си с говор и обяснения. 22. Майката (грижещият се) да отговаря на звуците, които детето произнася (лепет), с кратки думи, подобни на детските срички, и да включва детето в „разговор“ – сякаш детските безсмислени звуци и срички значат нещо и са „реплики“ в диало- га с него. Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева
От навършването на 3 месеца до навършването на 4 месеца комуникативният репертоар на бебето достига все по-широки граници. То започва да се смее с глас, а към гърлените звуци се появяват и кратки прояви, наподобяващи „Ф“ и „В“ съспроводени с мехурчета от слюнка. Положителните реакции от страна на възрастните предизвикват такива и у детето и това го стимулира да комуникира. Освен озвучаването, усмивката е съпроводена с оживен поглед и раздвижена мимика, насочени към човека, който предизвиква смеха. Характерното тук е, че за разлика от един по-късен етап, смехът тук е резултат от човешко въздействие изобщо, а не е избирателна проява.
Често ще чуете бебето да „ играе“ с гласа си, дори когато е само или пък пъха някаква играчка в устата си. В този етап бебетата са доста по-умели в това отношение – могат да хванат предмет и да го поднесат към устата си. Не бива да ги спираме, защото освен че това усъвършенства координатията ръка-уста, която само след няколко месеца ще обезпечи самостоятелното хранене на малкото дете, различните предмети дават различна сетивна информация на детето за света около него. Разбира се, трябва да се уверим, че предметите, които даваме няма да навредят на здравето му. Това може да са всякакви чесалки и играчки, с които изобилства пазара. В този период бебетата се впечатляват от различни неща, като това често са най-обикновени шарени кутии.
Ако бебето е физически здраво и няма някакъв физиологичен дискомфорт, причините за липсата на тези умения би следвало да ни притеснят. Децата с нарушения на психичното развитие, както и тези с ограничени социални контакти, изостават в развитието на тези умения.
Бебето расте, съответно и нуждата от внимание към него расте. Често то ще предпочете да наблюдава какво прави майка му, отколкото да бъде оставено само в кошарката и това е съвсем нормално. За да можете хем да вършите започната дейност, хем бебето да е спокойно, поставете го така, че да наблюдава какво правите и не пропускайте да обяснявате действията си.
Гергана Димова, логопед