Какво може детето на 3 месеца?
За постигането на посочените в стандартите умения и постижения e важно осигуряването на добро здраве, подходяща среда и стимули на детето да се развива и учи.
Какво може детето на 3 месеца?
Според най-новите български стандарти и показателите за развитие и учене детето може:
- Да повдига и задържа за кратко главата си, а впоследствие и горната част на тялото, когато е поставено по корем.
- Поставено по гръб, да прави опити да се обърне настрани.
- Придържано в изправено положение, да държи главата си стабилно и да стъпва с крачета върху твърда повърхност.
- Да свива длан при поставяне на малък предмет в нея.
- Да суче енергично до достигане на 15-минутно сукане без да се уморява.
Показатели за добро здраве
Ръст и тегло – наддава с общо от 1800 до 2700 г и увеличава ръста си с общо около 9 см;
Режим – увеличава времето, в което е будно: от 30 минути до 1 час; самò се събужда около 15-20 минути преди часа за хранене;
Хранене – засуква между 30 до 60-та минута след раждането; при сучене на поискване – установява 6-7-кратно хранене на сравнително равни интервали;
Безопасност – дава сигнали, когато изпитва дискомфорт (колики, глад, болка, несистемно подсушаване, охлаждане, прегряване). Сигналите са: плач, хапане на ръце, присвиване, търкане на крака един в друг;
Хигиена – привиква с ежедневните хигиенни бани и тоалет. При поддържане на добра хигиена, кожата му е розова, без зачервявания, обриви и подсичане в гънките на тялото; носът и очите не секретират;
Здраве – успокоява се и спи добре при ежедневните разходки на открито, след масаж и гимнастика; Изхожда се до 4-5 пъти в денонощие (може да са и по-малко на брой, през по-дълги интервали от време). Изпражненията са златистожълти с гъстокашава консистенция.
Детето развива умения и в още много посоки – като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 0 до 3 месеца.
Как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 3 месеца прочетете.
За стимулиране на потенциала на детето и за създаване на благоприятна среда за учене и развитие се препоръчва: 1. Осигуряване на удобно място и широко пространство на детето, за да усъвършенства своите движения. 2. Поставяне на бебето на гръб и по корем, докато започне самò да се обръща и да заема едната и другата позиция. 3. Стимулиране и помагане на детето да се обръща по корем, чрез едновременно държане на единия крак и срещуположната ръка и повдигане на ръката нагоре до главата му. 4. Стимулиране на детето да пълзи, като се постави да легне по корем и с длан се подпрат стъпалата му, а краката му са свити в коленете и тазобедрените стави. Пред него се поставя играчка в ярки цветове, за да се привлече вниманието му, и се изчаква самò да се опита да пропълзи към нея. Добре е да се знае, че не всички деца се научават да пълзят. 5. Детето да се премества на различни места в стаята, в дома, градината, парка и пр., за да се стимулира зрителното възприятие и координацията между зрителния, двигателния и слуховия анализатор. 6. Да се привлича вниманието на детето към играчки, издаващи приятен звук, като се стимулира интересът му и опитите да се протяга и хваща с ръка. 7. Детето да се поставя по корем (в тази поза е по-лесно то да контролира движенията си), като в пространството около него се разполагат играчки, леки и удобни за хващане с двете ръце (с кръгла, овална и пр. форма), за да посяга към тях, да ги придърпва към себе си и да ги хваща. 8. Да се подава играчка на детето за стимулиране протягането на ръцете му към предмет и хващането. Ако то по някаква причина не реагира, с играчката се докосват пръстите на ръката му, а след 2– 3 неуспешни опита може да се постави в дланта му или да се приближи дотолкова, че самò да може да я хване без никакво усилие. 9. На детето да се предоставят барабанче или малки гумени топки, по които да удря с ръце. 10. Да се стимулира интересът на детето към всичко, което го заобикаля — предмети, хора, животни и пр. 11. Игра с разнообразни играчки, но не много на брой, желателно от една категория: например животни (птичка, риба, куче), дрънкалки, музикални играчки и т.н. Добавяйте нови и интересни играчки, предмети от бита с различни цветове, форми и материали (като се съобразявате с техниките за безопасност). 12. Организиране на игри, които са подходящи за възрастта на детето, например „Боц“, игра на криеница „Къде е бебето“, „Хей ръчички, хей ги две“ и т.н. 13. Разказване на кратки приказки и разкази, рецитиране на стихчета и пеене на песнички. 14. Насочване вниманието на детето към прости причинно-следствени закономерности от всекидневието, например „Виж, играчката падна“. 15. Окуражаване на детето от майката (грижещия се) с похвални думи и позитивно емоционално отношение, особено в присъствие на непознати възрастни, което му създава чувство за сигурност. 16. Да се осигурят възможности за общуване на детето с познати и заслужаващи доверие възрастни. 17. Детето да се успокоява с позитивно поведение и думи, ако проявява безпокойство дори и при кратка раздяла с майката (грижещият се). 18. Във взаимодействието с детето е необходимо да има редуване, синхрон и повторяемост – реакцията или отговорът на майката (грижещия се) да следва движенията, изразите и вокализациите му, а след това отново да се изчаква неговата реакция, и т.н. 19. Активно поддържане на общуването, като майката (грижещият се) застава лице в лице срещу детето и му говори с нежна интонация, бавно и отчетливо. 20. Детето да се предразполага с игра и закачки към позитивни емоции — радост, смях, да гука, да прави повече движения. 21. При всекидневните грижи за детето, например при преобличане, майката (грижещият се) да придружава действията си с говор и обяснения. 22. Майката (грижещият се) да отговаря на звуците, които детето произнася (лепет), с кратки думи, подобни на детските срички, и да включва детето в „разговор“ – сякаш детските безсмислени звуци и срички значат нещо и са „реплики“ в диало- га с него. Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева
От 3 до 4 месеца
периода между навършването на 3 и 4 месеца или т.нар. четвърти месец
През четвъртия месец комуникативният репертоар на бебето достига все по-широки граници. То започва да се смее с глас, а освен гърлените (к,г,и х) звуци се чуват и излизащи през мехурчета от слюнка подобия на „ф“ и „в“. Положителните реакции на възрастните предизвикват такива и у детето и това го стимулира да комуникира. Освен озвучаването, усмивката е съпроводена с оживен поглед и раздвижена мимика, насочени към човека, който предизвиква смеха. За разлика от един по-късен етап, смехът сега е резултат от човешко въздействие изобщо, а не е избирателна проява, т.е. реакция спрямо конкретен човек или стимул.
Често ще чуете бебето да „играе“ с гласа си, дори когато е самó или когато пъха в устата си играчка. В този етап бебетата са доста по-умели в това отношение – могат да хванат предмет и да го поднесат към устата си. Не бива да ги спираме, защото освен че това усъвършенства координатията ръка-уста, която само след няколко месеца ще им е нужна, за да могат да се хранят самостоятелно (като поднасят лъжичка до устата си), различните предмети дават различна сетивна информация на детето за света около него. Разбира се, трябва да се уверим, че предметите, които даваме няма да навредят на здравето му. Това може да са всякакви чесалки и играчки, с които изобилства пазара. В този период бебетата се впечатляват от различни неща, като това често са най-обикновени шарени кутии.
Ако бебето е физически здраво и няма някакъв физиологичен дискомфорт, причините за липсата на тези умения би следвало да ни притеснят. Децата с нарушения на психичното развитие, както и тези с ограничени социални контакти, изостават в развитието на тези умения.
Бебето расте, съответно и нуждата от внимание към него расте. Често то ще предпочете да наблюдава какво прави майка му, отколкото да бъде оставено само в кошарката и това е съвсем нормално. За да можете хем да вършите започната дейност, хем бебето да е спокойно, поставете го така, че да наблюдава какво правите и не пропускайте да обяснявате действията си.
Гергана Димова, логопед
За какво служат графиките на растежа
Растежът на децата може ефективно да се следи чрез кривата на растежа. Измерените стойности на ръст и тегло и обиколка на глава се нанасят върху нея и се следят темповете на нарастването им. Желаната цел е детето да следва една и съща, предварително начертана на графиката крива нагоре, което означава, че расте в норма. Бъдещият ръст на детето е генетично заложен и може приблизително да се проследи по растежната крива. Той е осреднена стойност между ръста на майката и бащата.
Как да изчислите бъдещия ръст на детето ви?
формулата на д-р Хоукър, Mayo Clinic:
ОР момче (cm) = (ръст на бащата + ръст на майката): 2 +6,4;
ОР момиче (сm) = (ръст на бащата + ръст на майката): 2 - 6.4
ОР - Очакван Ръст
Какво ни казват графиките на растежа
Растежните криви се отбелязват в графики (growth charts). Те следят темповете на нарастване на ръста, теглото и мозъка на детето. Ръстът се унаследява генетично и се влияе основно от храненето и някои заболявания и състояния на детето. Мозъкът се следи чрез измерване на обиколката на главата, което помага за навременна реакция в случаи на известни или неизвестни проблеми. За теглото имаме голямо влияние. Понякога то може да насочи към здравословен проблем или неправилно хранене.
При раждането се определя началната точка върху графиката. Мястото на следващите зависи от мястото на първата. Всяка трябва да бъде по-висока от предишната – но точно колко е определено в нормите – това са сантиметрите или килограмите, с които трябва да нарастнат ръста, обиколката на главата и теглото до следващия период на измерване. Учените са свързали началните и следващите точки на голям брой здрави деца и така са получили техните графики с линиите на растежа. Открили са, че след като тръгнат от началната си точка, тези деца следват една и съща линия. Можем да я оприличим с бягане в една и съща лента. Стига да е на основната писта, всяка лента дава равни шансове на бегачите да стигнат до финала. Недоносените и родените с ниско тегло се "състезават" с гестационната си възраст, докато догонят останалите. Някои специални деца като тези със синдром на Даун следват различен темп на растеж.
През 2006 г. Световната здравна организация (СЗО) публикува нови норми и графики на растежа, валидни за целия свят. Те се основават на изследване сред кърмени деца от шест страни и доказват, че независимо къде са родени, децата имат потенциала да достигнат един и същи ръст и тегло до пет годишна възраст, стига да им бъде даден оптимален старт. Измерените стойности са представени в графики като точки, свързани помежду си в общо 100 линии. Линиите се наричат персентили. Ако отбележите ръста на вашето дете върху 25-ия персентил, това означава, че ако подредите по височина 100 деца, вашето ще бъде 25-то по ред. Ще има още 75, които са по-високи от него. Повод за тревога е прескачането на две и повече линии – например от 50-ия персентил да мине на 20-ия. Това би могло да е предизвикано от различни медицински състояния или фактори на средата. Колкото по-рано бъде забелязано и бъде оказана подкрепа, толкова по-благоприятно ще се стекат нещата.
Ако някоя точка от показателите се окаже на петия персентил, важно е да се проследи назад дали винаги е била там. Това би означавало, че детето се развива нормално. Например, ако родителите са ниски, нормално е линията на растежа да е в долната граница. Ако има обаче спад до петия персентил, това е тревожен сигнал и трябва да се вземат мерки.
Ако имате притеснения, че детето е с наднормено или поднормено тегло, това се следи в отделни графики на растежа. На тях се отбелязва съотношението между ръста и теглото – индекс на телесна маса, което е значим показател след 2 годишна възраст.
Можете да свалите английската версия на съвременните графики на растежа от тук или да ползвате готови приложения. За някои деца със специални нужди за изготвени отделни графики на растежа, които може да се използват от специалистите, работещи с тях.
Какво не ни казват графиките на растежа
Дали бебето ще се роди малко или голямо зависи не само от гените, но и от това дали майката е имала наднормено тегло – тогава и то ще бъде по-голямо. Ако пък тя е наддала малко на тегло – и бебето ще се роди по-малко. Вътреутробният му растеж може да е бил ограничен от пушене или прекалена употреба на кофеинови напитки. Жените с някои хронични заболявания като диабета раждат по-едри бебета.
Дали бебето ще порасте малко или голямо пък е комбинация от гените и размерите му при раждането. Дете с гени на висок родител, което е родено малко за възрастта си, може да стане по-голямо от едро родено бебе с гени на нисък родител.
Темпът на растеж е важен и графиките на растежа ни помагат да го следим. Но освен криви на растежа, през цялото детство има и кризи на растежа, които е важно да разбираме. Периоди на бърз растеж. Умственото (наричано по-често психическо) развитие е в непрестанна игра с природата на физическото израстване и това е една от възможните причини. Макар да остава незабелязано при някои деца, при други е истинско изпитание и за тях, и за родителите. При всички случаи, важно е да не гледате нито само цифрите, нито как растат другите деца, а да знаете какво се случва с вашето и да следите растежа му в партньорство с личния лекар по време на профилактичните прегледи при него.