Меню

1 месец

Ерата на комуникациите започва... сега

(от навършване на 1 до навършване на 2 месеца - т.нар. втори месец)

Бебетата не говорят. Това не означвава, че и вие не трябва да им говорите. Бебетата се научават да комуникират преди да проговорят. Първо откриват гласа си, после речта, като ви имитират. Представете си, какво би било, ако няма кого да имитират? Освен това, общуването е много повече от говорене. То е връзка, за която са нужни поне двама. Представете си, какво би било, ако бебето няма с кого да общува? Мама безпогрешно се разпознава: по аромата на кърмата, по гласа. Когато му говорите успокояващо или му пеете, то замира и като че ли се заслушва в думите. Особено, ако сте мама. Нима можете да си помислите, че не разбира? Ако досега бебето плачеше неосъзнато – този вроден рефлекс (инстинкт) вече започва да изчезва и постепенно ще започнете да разпознавате причината за плача – според неговата емоционална окраска, той започва да означава глад, болка, нужда от внимание и т.н.

Емоцията дава съвсем различен нюанс на усмивката. Сега тя е най-голямото постижение. Провокираната, широка усмивка в отговор на вашето внимание. Онази, в която участват очичките и цялото лице. Можете ли да останете безучастни? Усмивката е първият „разговор“ помежду ви по темите: „има ме“, „радвам се да те видя“, „ние сме заедно и това няма да се промени“. Неслучайно наричат тази усмивка "социална".

След седмата седмица, ако хванете ръчичките на детето и се опитате да го повдигнете, ще забележите, че главичката леко изостава назад. Подхванете го под мишниците и крачетата ще останат свити, но ако докоснат твърда повърхност – то ще се опита да върви, поставяйки единия крак пред другия. Някои автори споделят, че поставено във вода, то би могло да плува спонтанно, но все пак е разумно уроците по плуване да започнат след третия месец.

През този период майката вече е в състояние да разгадава безпогрешно чувствата и нуждите на детето. Един от трудните периоди е появата на колики, които са част от адаптацията и объркват младите майки. Спокойните, уверени жени, със сангвиничен темперамент имат по-малко проблеми с коликите на децата си. Може би защото са способни да запазят самообладание и ефективно да подредят деня си.

Няма все още няма отговор на въпроса защо има ревливи и по-малко ревливи бебета. Истината е, че се раждаме с вграден темперамент и предразположеност на нервната система към външни стимули - т.е. бебетата се делят (най-общо) на „спокойни“ и „неспокойни“. А майките често се квалифицират като „тревожни“ и „уверени“. Представете си какво се случва когато на неспокойно бебе се падне тревожна майка!?


Настоящи цели: 
Детето да започне да се усмихва осъзнато и да издава гласни и гърлени звуци.

Какво е важно: 
Да го стимулираме да задържа погледа си върху нас и различни предмети (играчки), за да се усмихва. Да му говорим, за да се опитва да ни имитира. 

Защо в важно: Усмивката и вокализирането са първите признаци за привързаност и развитие на комуникативни умения. Важно е да ги има, за да знаем, че в бъдеще детето ще умее да общува и създава социални контакти. Гърлените звуци са подготовка за появата на членораздени звуци. Комуникацията стимулира развитието на мозъка.

Как го стимулираме:
Социалната усмивка е свързана с умението на бебето да задържа погледа си върху нещо или някого. Затова, на този етап стимулираме задържането на погледа – то е подготка за следващото умение – проследяването с поглед, което до навършването на 3 месеца ще трябва да постигнем. 

Задържането на погледа се стимулира с поставяне на предмети и играчки пред детето, но тъй като в тази възраст то фокусира на разстояние едва около 25-30 см. от очите – добре е да са на такова разстояние – например, играчките над леглото да не бъдат директно над главичката, а към корема – да го има това разстояние. 

Усмивката може да се стимулира като използвате всеки момент, когато детето е спокойно. Не е необходимо да планирате конкретни моменти. Можете да го правите по време на ежедневните грижи към него, като превърнете и комуникацията с него в не по-малък приоритет от всички останали нужди. Но е важно, когато общувате с детето да сте напълно отдадени на това и цялото ви внимание да е насочено към него. Дори и да извършвате някаква физическа дейност, може тя да е „тема за разговор“ с бебето. Например, когато го преобличате, вместо да сте фокусирани в дрехите, може да използвате момента, за да обясните колко хубаво ще изглежда с новите дрешки, като използвате подходяща мимика и интонация. Дори и да не разбира думите, бебето ще „улови“ приятните нотки в гласа ви, което ще доведе до положителни емоции у него. Най-класическата игра да дрънкате пред него с дрънкалка (особено ако е с ярък цвят), се оказва много полезна. Важно е да дрънкате и да я местите отляво надясно, за да се научи да я проследява. 

Четенето, музиката, пеенето, ритъмът също са изключително стимулиращи развитието на мозъка.

 

Автори: доц. Диана Димитрова, Гергана Димова, Елена Бачева


СЛУХ И ЗРЕНИЕ

За да можете да общувате с детето и то да реагира с усмивка и звуци, както и да проследява с поглед, то трябва да може да се заслушва във вас и да ви вижда. Чрез сетивата си, то опознава собственото си тяло и околния свят. Слухът му помага първо за разпознаване на звуци и шумове от околния свят, а но на по-късен етап – и за разпознаване и разграничаване на говорните звукове, което пък от своя страна е необходимо умение за правилното развитие на писмената реч. Ако имате съмнение, че детето не чува, консултирайте се с детския лекар. 
До навършването на 3 месеца, детето ще може да координира око-ръка, а до 9 месеца – око-ръка-крака-тяло. Затова е важно зрението да е наред. До 6 м е нормално да криви очичките, но ако забележите, че кривенето е постоянно, или че зениците не са еднакви по цвят, консултирайте се с очен лекар. 

 

 

Има важни умения, които детето трябва да усвои. Някои деца ги постигат по-рано от други, но има крайни срокове. Тази таблица ще ви помогне да се ориентирате по-лесно дали нещо не е наред. 

СИГНАЛИ ЗА ОТКЛОНЕНИЕ

1 месец
  • Бебето суче слабо или отказва да суче
1 месец
  • Детето не реагира или реагира слабо на силен шум или светлина
1 месец
  • Тих и вял, дрезгав или т.нар плач „котешко мяукане“
1 месец
  • Плаче продължително време без очевидна причина
1 месец
  • Очите непрекъснато кривят 

Ако имате сериозни притеснения, обърнете се към детския лекар, специалист или център за подкрепа.

 

Поставянето по корем е много важно

Много малките бебета не знаят къде са устата, ръцете и краката им и за какво служат. Ако им кажете да си отворят устата, няма да ви разберат, но въпреки това, умело я отварят, за да засучат още след раждането. Ако им кажете да ви хванат за ръка, едва ли ще протегнат своята, но в същото време, ако сложите в дланта им пръста си, ще го стиснат. Ако усетят заплаха (например силен шум, светлина или разклащане), инстинктивно ще разперят ръце и после ще ги приберат напред, в опит да се хванат... за майка си.

Най-малките бебета се ориентират, благодарение на вродените им рефлекси – неосъзнато, инстинктивно, те имат умението да сучат, да търсят, извивайки глава, когато докоснете устата им, да хващат. Тези рефлекси са им дадени, за да оцелеят, докато опознаят тялото си и се научат да го контролират. Но докъм втората годинка вродените рефлекси трябва да отпаднат. Умението ни да реагираме инстинктивно трябва да остане само за критични ситуации, в които няма време за мислене. За случаите, когато време за мислене има, децата трябва да се научат да мислят. Да правят нещата нарочно. Нарочното правене е тренировка на ума и уменията им да реализират идеите си. През това време вие вероятно ще трябва да тренирате своето търпение, както и да отделите време, за да провеждате някои от тренировките. Постепенно идеите на детето ще стават все по-големи, а реализацията им ще изисква все повече търпение, участие и ресурси ;-) Дори и капаците на тенджерите е възможно да послужат за ресурс. Заслужава си. Тези тренировки са много важни. Будните и палавите деца, децата с идеи, стават възрастни с идеи. Създавайте им условия да тренират качествено и безопасно. По-добре будни, отколкото мудни. И не забравяйте – детето учи и тренира чрез игра.

 

Сигналите към мозъка и картата на тялото

Благодарение на неврони, разположени в нашите мускули и стави, всяко усещане в пространството се предава под формата на сигнал към мозъка – научаваме къде са разположени нашите крайници и изграждаме своята КАРТА НА ТЯЛОТО. След като усетим тялото си, постепенно се научаваме как да го използваме. Правилното хранене (вижте в тема Хранене) и стимулирането на двигателната активност помагат за развитието на мозъка и предаването на сигналите.

По пътя от раждането до изправянето и прохождането има няколко важни двигателни умения:

  • Умението на детето да лежи по корем и да изправя главичката си
  • Умението да се обръща от корем по гръб и обратно
  • Умението да пълзи

Развитието на тези умения е програмирано да се случи в точно определени моменти – “времеви прозорци”, като всяко от тях помага за развиване на следващото умение. Ролята на родителите е да подпомагат развитието на тези умения или да се обърнат към специалист при неуспешни опити детето да ги постигне в посочените в Стандартите за учене и развитие периоди.

Поставянето по корем

Сега е моментът детето да усъвършенства умението си да повдига глава, когато го поставите по коремче. Ако все още не сте започнали тази важна тренировка, не го отлайте повече.

Бебета, които не прекарват известно време по корем, често имат забавяне на двигателните си умения. Поставянето по корем укрепва  врата, гърба и мускулите на гръдния кош, а бебетата определено се нуждаят от силна мускулатура, за да се научат да сядат, пълзят, лазят и ходят. Двигателно развитие.

Освен това днешните бебета прекарват толкова много време легнали по гръб в бебешки легла и кошове, че вероятността да развият плоски участъци по главата също не е малка. Ако мускулите не се развиват, има и по-голяма вероятност за синдром на отпуснатата глава.

И не на последно място, докато е по корем, бебето ви може да гледа на нещата наоколо от различна гледна точка. Дори преди да започне да пълзи, то вече опознава света като върти главата и тялото си. Познавателно (=когнитивно) развитие. 

 

Кога да го поставяме по корем?

Преди всяко поставяне, уверете се, че не е гладно или уморено. Изчакайте около час след храненето, за да избегнете притискането на пълното коремче. Ако започне да плаче, дори и да е само след минута, се опитайте да го убедите да прекара максимално дълго време по корем. Ако не желае, опитайте по-късно. С течение на времето бебето ще харесва все повече тези моменти. За много бебета позицията по корем става по-удобна и предпочитана, поради факта, че са по-самостоятелни когато искат да стигнат до някой предмет.

В началото може да го поставяте по корем за кратко, например, след всяка смяна на пелената. Така е по-удобно и за вас, а пък бебето ще знае след кое какво следва. Това ще създаде рутина и спокойствие помежду ви. Ако сменяте пелената на маса, бъдете до него и го държите през цялото време, за да не се преобърне. С всяка следваща тренировка, опитвайте се да го насърчите да задържа главата си по-дълго изправена. 

Как да задържим по-дълго време бебето по корем?

Бъдете в играта заедно с него.

Един от изпитаните трикове е да разсейвате бебето, докато то свикне с непознатото усещане. Най-добрият начин, по който можете да го направите, е да легнете с него на пода. Говорете му, използвайте дрънкащи, светещи играчки, правете смешни лица, привличйте вниманието му. Към шестата седмица е вероятно бебетата да се вслушат в звука, макар все още да не обръщат глава. Но малко по-късно, около 11-та седмица, ще се случи и това –  да стои и да ви гледа, което за вас ще значи, че правите нещата по най-добрия начин. 

 

Друга възможност  е да поставите бебето си върху корема си или върху activity mat за бебета.

Бъдете в постоянен контакт с бебето си, за да усетите до кога то се чувства комфортно в тази позиция. Не забравяйте, че за деца в първите месеци след раждането това е огромно физическо натоварване. След като приключите с игрите и сложите детето да спи,  поставете го по гръб, това е от изключителна важност за него. 

(Не използвайте възглавница, преди детето да е навършило 1 година. Препоръчително е възглавница да се ползва след 2 годишна възраст)

 

Как да е лесно и забавно

За да улесните заниманията със своето бебе използвайте разноцветен activity mat за бебета. Тези постелки са специално предназначени за деца на възраст до 6-7 месеца. На тях може да има огледало, музикални играчки, повърхности с различна структура.

Ако бебето има по-голям брат или сестра, може да се вкючи в заниманията. От най-ранна възраст децата учат от това което виждат, чуват и усещат със сетивата. Интеракцията е изключително важна, това е периода в който детето ще изгради доверие във вас

Колко време издържат едномесечните бебета?

"На месец и половина, повечето от децата вече по-добре управляват мускулите на шията си и съответно движенията на главата – обръщането и повдигането й за кратко от положение по корем...Това двигателно умение се развива, благодарение на организацията на стимулираща среда от близките възрастни, които са ангажирани с отглеждането и възпитанието му... Самoстоятелното повдигане на главата и задържането й за време от 10-20 секунди е вероятно между 5-тата и 11-тата седмица"* 

Напомняме ви за статията, посветена на темата, в която можете да прочетете повече подробности по темата.


По темата работиха Стефан Валюков, ерготерапевт и Елена Бачева

* Изследване сред български деца, представено в книгата "Развитие и учене в ранното детство", Трифонова, Пенева, Стоянова, Мутафчиева, Янчева, 2015. 

 

Витамин D3 и полезните мазнини

Повече за...
Витамин D3

След 3-та седмица педиатърът ще назначи допълнителен прием на витамин D3. Дневната потребност от него за кърмачето е 400 IU ( international units - международни единици). Някои марки (като нашият партньор  Jameson) предлагат капкомери, които пропускат по една капка с точната доза от 400 IU. 76% от българите страдат от недостиг на Витамин D3, което е свързано с редица здравни проблеми и състояния (прочети). При децата е особено важен за нормалното състояние на костите и зъбите, защото регулира използването на калция и фосфора в организма, както и за нервната система и детския имунитет (устойчивостта към заразни заболявания). Недостатъчният прием на витамин D3 e свързан с появата на рахит при децата. 

В готовите млека се съдържа витамин D3, затова при изкуствено-хранените се препоръчва двойно по-малка доза в сравнение с децата на кърма. Тъй като е мастно-разтворим, за усвояването му в храната трябва да има мазнини. В този период те могат да се набавят чрез кърмата – това са полезните мазнини, които помагат за усвояването на витамин D. Kак да си набавим витамин D - прочетете.

 

Повече за...
Полезните мазнини

Есенциални мастни киселини (ЕМК)

Вероятно сте чували за Омега 3 и Oмега 6. Наричат ги полиненаситени или есенциални, незаменими мастни киселини (ЕМК), защото човешкият организъм не може да ги произвежда сам, а си ги набавя чрез храната. На тях се дължи около половината от енергията, която дава кърмата. Има ги и като добавка и в адаптираните млека, но се различават структурно от кърмата. За умственото развитие на бебето е важно да получава достатъчно полезни мазнини, защото те изграждат мембраните на всички наши клетки, включително миелиновото покритие на невроните в мозъка. Това е важно за предаването на сигнали до мозъка, за паметта и за когнитивното развитие. Полезните мазнини помагат и за усояването на витамин D.

  1. Полезните мазнини укрепват и възстановяват лигавиците:

При настинки и грип, вирусите разрушават лигавиците, за да отворят път на бактериите, което означава инфекция и усложнения. “За да изпълняват добре функциите си на защитни бариери против микроби, лигавиците трябва да се поддържат здрави и да се възстановяват възможно най-бързо след увреждания. За тази цел при остри инфекции се нуждаем от достатъчно количество и в подходящи съотношения ЕМК, както и от растежни фактори, които се съдържат в коластрата” (д-р Петър Найденов, Здраве без лекарства, Анхира 2013)

  1. Полезни мазнини при алергии и атопичен дерматит:

“В кърмата на майки, чиито бебета са с атопии (атопичен дерматит или изяви от страна на дихателната система) са установени по-ниски концентрации на тези мастни киселини в сравнение с тези на майки, чиито бебета са здрави. Това води до извода, че атопията при кърмачетата може да бъде повлияна и чрез увеличаване на съдържанието на омега-3,6,9-мастни киселини в диетата на кърмещата майка.” (маг.фарм. Марияна Енева-Димитрова, Хранителните вещества в кърмата)

  1. Мазнините в менюто на кърмачката

В процеса на кърмене майката изчерпва запазите си от полезни мазнини. Затова следва да си ги набавя допълнително. Омега-3 се съдържат в дивите риби, зехтина, маслото от ленено семе, ядковите плодове. Омега 6 по традиция приемаме в излишък от слънчогледовото олио, в олиото от гроздови семки и др. Важно за здравето е правилното съотношение – Омега-3 : Омега-6 = от 1:1 до 1:4. Според СЗО подрастващите, бременните и кърмачките би следвало да си доставят поне 6% от калориите чрез ЕМК, което е двойно повече от обичайната доза.

 

Прегледи и имунизации на 1 месец

При посещението на детския лекар очаквайте:

  1. Измерване на ръста и теглото
  2. Оценка на психическото развитие
  3. Измерване на обиколката на главата и гърдите
  4. Изследване за луксация на тазобедрените стави – лекарят трябва да ви даде направление.

 

по темата "Повече за" работи Елена Бачева; консултант: Христина Янева-Хедра

Голямото бързане

Кърмене през втория месец

от Христина Янева-Хедра

Вашето бебе се променя всеки изминал ден. Вече сте видели първите осъзнати усмивки. Бебето отскоро има цветно виждане, чува прекрасно… и слюнчените му жлези започват да работят усилено и видимо, като дори може да се наложи да започнете да ползвате лигавничета, за да предпазите дрехите.

През втория месец настъпват редица промени в кърменето на вашето бебе. Детето става много по-ефективно на гърдата и може в някой момент с изненада да установите, че то суче едва 5-10 минути. Притеснението дали успява да се нахрани за толкова кратко време – все пак преди е стояло по 30-40 мин! – е нормално, но неоснователно. Децата наистина могат да се нахранват толкова бързо – пелените на бебето и наддаването му ще ви успокоят, че всичко е наред. (Прочетете кои са признаците, че бебето получава достатъчно)

Това е особено важно около шестата седмица, когато по едно и също време се случват няколко неща – детето преминава през поредната фаза на бърз растеж, иска да суче буквално през час, а едновременно с това е неспокойно, дърпа се от гърдата и суче много кратко. В същото време гърдите ви са съвсем меки и успокояващото усещане за тежест и пълнота преди кърмене напълно липсва. Нормално е да се притесните много, когато това се случи – но е важно да знаете, че е съвсем закономерен период, през който минават повечето кърмачета на тази възраст. И за щастие трае само няколко дни, след което се връща обичайният ритъм на бебето.

През втория месец някои родители с облекчение установяват, че бебето започва (почти) всяка нощ да проспива 5-6 часа. Честито, ако сте от късметлиите! Ако пък вашето бебе още не е чуло, че това е типично за възрастта и не се придържа към обичайното – не се тревожете, това също е съвсем нормално. Огромната част от децата продължават да имат нужда от нощно хранене, докато са само на кърма.
 

Какво има в пелените?

Ако детето отделя изпраженения по-рядко от два пъти в седмицата и/или изпражненията му са сухи, твърди и обемисти (виж Бристол скалата), това означава, че то има запек. Ако отделя повече от обичайния брой за възрастта, воднисти и с примеси на слуз или кръв изпражнения, това означава, че има диария. При диарията малките бебета се обезводняват много бързо – затова диетата и предлагането на течности са много важни.

Наличието на слуз в изпражненията е нормално до 6-8-ма седмица (некърмени бебета), или до края на третия месец (кърмени бебета) – докато отзвучат коликите. Ако обаче в продължение на 2 или повече дни има слуз, консултирайте се с лекар. Може да е признак за алергия към кравето мляко, включително при консумацията му от кърмеща майка. Може да е признак за инфекция, дисбактериоза или друго заболявне. Задължително се консултирайте с лекар при кръв и/или черни изхождания (консултант: д-р Иван Янков)


 

Как да помогнете за езиковите умения на детето

„Пластичният“ мозък

Първите няколко години са ключови за изграждане на езиковите умения. Майчиният език не е генетично вроден, но според учените, вродена е способността на детето да усвоява езика, който се говори около него. Много лингвисти говорят за „прозорец“, през който мозъкът е максимално „пластичен“ и отворен за езикоусвояване. В този перид детето усвоява първо звуците, после думите и накрая изреченията. Ако се пропусне, след това става по-трудно, а понякога – невъзможно да се навакса пропуснатото, защото мозъкът се ориентира към друг вид дейности.

Ето защо е важно:

  1. Да откликвате на сигналите му – независимо дали това е плач, гукане нова дума или цяло изречение;
  2. Да използвате детски песнички, броилки, стихчета с ритъм и рими в ежедневното си общуване с него;
  3. Да откликвате на произвежданите от бебето звуци, като повтаряте като ехо или пък подавате нови звукови комбинации с очакването то да ги повтори - като му давате достатъчно време за реакция и отговор;
  4. Да коментирате нещата, които детето вижда наоколо си или в някоя книжка с големи картинки;
  5. Да водите „диалог“, като задавате въпроси и отговаряме вместо бебето, за да му помогнете в умението да води разговор;
  6. Да слушат е внимателно и да реагирате с уважение на опитите за общуване на бебето;
  7. Да разглеждате заедно книжки с картинки от най-ранна бебешка възраст и да изградите постепенно навик за четене;
  8. Да се радвате на всяко постижение в развитието на бебето, като оценявате огромното усилие, което се изисква от него за простички на вид неща, а по-нататък – да коригирате неминуемите грешки много внимателно и деликатно. 

Всичко това дава възможност на детето да слуша майчиния си език; да опознае неговите звуци, думи и граматични правила, както и неговото богатство, мелодика, ритъм и красота. По този начин детето прави първите си опити за общуване чрез езика и има възможност да отсее това, за което в момента е готово. Нещо повече: чрез тези простички действия  показваме, че детето е важно за нас и изразяваме обичта си.


Автор: Емилия Славова

Харесай ни във Facebook