Добре дошли в шестия месец на вашето дете! Това е периодът от навършването на 5 до навършването на 6 месеца. Тук ще ви разкажем за важните моменти в развитието на вашето бебе в този период. Не забравяйте да следите и сигналните флагчета.
Има важни умения, които детето трябва да усвои. Някои деца ги постигат по-рано от други, но има крайни срокове. Тази таблица ще ви помогне да се ориентирате по-лесно дали нещо не е наред.
СИГНАЛИ ЗА ОТКЛОНЕНИЕ | |
---|---|
4-5 месеца |
|
4-7 месеца |
|
5 месеца |
|
|
|
5 месеца |
|
5-6 месеца |
|
Ако имате сериозни притеснения, обърнете се към детския лекар, специалист или център за подкрепа.
за периода между навършването на 5 и 6 месеца или т.нар. шести месец
Пътешествието започва
Ако до този момент сте оставяли детето на близък човек, сега това става все по-трудно. От тази възраст (от навършване на 5 до навършване на 6 месеца) датират първите преживявания за загуба поради раздяла. Малчуганите са изградили свой ритъм на живот, обичат всекидневието им да е подредено, а познатите лица да са винаги около тях. Реагират с гневен плач, когато определена потребност не е удовлетворена и са влюбени в хората, които им даряват грижи.
„Разговорите“ със света стават по-оживени. Детето издава звуци, за да покаже радост или недоволство, комбинира гласни при гукане, изговаря съгласни звукове (м, б) и обича да се редува с възрастните при произнасяне на звукове. Забавлява се с другите, особено с родителите си, тъй като вече е мобилно - завърта се и в двете посоки (от корем по гръб и от гръб по корем), започва своите опити за самостоятелно придвижване в пространството чрез пълзене. Оставено по корем, детето се повдига и се опира на изпънатите си ръце. Те са успоредни една на друга с разтворени пръсти, а тежестта на тялото ляга върху ръцете и корема. Може да пази равновесие за не-повече от 2-5 секунди. Ако в този момент поставим пред детето играчка то премества тежестта върху едната си ръка и посяга с другата да го вземе. В състояние е да премести играчката от едната си ръка в другата. Детето хваща само тогава, когато големината на предмета съответства на големината на ръката му – до 3-5 см в диаметър. Предметът се хваща като първо се поставя дланта си върху него, а след това внимателно се обхваща с палеца и пръстите. Манипулирането с различни предмети е начало на сръчността. Все още не може да се твърди коя ръка ще бъде водеща – това става след 18-тия месец. Стимулирането на изследователските търсения обаче ще направи детето добър познавач на света около него. Любимата игра през шестия месец е „къде е бебето“, придружена с пляскане и удряне с ръце. И тъй като чувството за подреденост на денонощието е превърнато в рутина, то добива усещане за часа на настъпване на определени събития. Може да допълзи до вратата, за да поздрави баща си, преди той да е пристигнал. Познава името си, когато го призоват и задържа вниманието си, макар и за кратко, върху пъстри картинки.
Стабилното сядане заздравява мускулите около кръста и това е най-добрата подготовка за изправен стоеж. Ако накланяме тялото му в различни посоки, то държи главата си изправена и можем да си позволим да го поставяме седнало, облегнато назад на 60-70 градуса за по-дълго време. Така бебето получава нова отправна точка в изследването на околния свят – ръцете са напълно свободни и играчките могат да станат далеч по-разнообразни и достъпни.
Това е периодът, в който се въвежда нова храна. При вида й детето отваря уста и с удоволствие се храни с лъжичка. Родителите трябва да очакват и появата на първото зъбче и свързаните с него притеснения и дискомфорт.
Автор: доц. Диана Димитрова
за периода между навършването на 5 и 6 месеца или т.нар. шести месец
Рано е за първата дума
Социалната усмивка вече е по-избирателна – бебето може веднага да се усмихне на познати хора, но да бъде сдържано към непознати. Освен това, то успява да локализира източник на шум и да се обърне по посоката му. Все повече съзрява и мозъчната кора – това означава, че бебето започва да действа осъзнато, а не инстинктивно, за което са му помагали вродените рефлекси. Благодарение на това то започва да свързва два звука. Гърлените (к, х, г), които бяха основни до момента, отстъпват място на лабиалните (п,б,м) и от части на езичните (т,д). Този процес е подпомогнат и от надградените хранителни механизми и от движенията нагоре-надолу, които започва да прави езика.
Лепетна реч, наричана още бърборене
В ритмичното повтаряне на срички в тази възраст децата не влагат никакъв смисъл, нито подражават на някого. Това е т.нар. лепетна реч.
Често, чувайки ритмичното повтаряне на „ма-мам“, „та-та“, „ба-ба“, родителите решават, че детето е казало първата си дума. Това не е така, защото то все още не разбира какво казва. Тези срички не са подражание на говора на околните и не се влияят от него. Те са инстинктивно бърборене – вроден инстинкт за трениране на говорния апарат. Наричат го още лепетна реч, бъблене, дърдорене и др. В тази възраст то се случва сравнително рядко, но трябва да започнете да следите за появата му през седмия месец – лепетната реч е важен етап от цялостното говорно развитие. Без свързването на два звука в сричка няма как да се развие по-сложната дейност – свързването на сричките в думи, а думите в изречения.
Краят на първото полугодие е и времето, в което детето започва да забелязва образа си в огледалото, все по-умело е в хващането на предмети, като вече може да ги задържи и в двете си ръце. Предложете му различни играчки, които са удобни за хващане. Може да имитирате някои от действията на бебето или да „говорите“ като него, докато играете.
Гергана Димова, логопед
Крайна цел: Детето да се научи да комуникира.
Стъпки:
|
Задържане на погледа |
1. Социална 2. Проследяване с поглед |
Издаване на гласни звуци (о, а, ъ) - вокализация |
Издаване на гърлени звуци (к, х, г) в комбинация с гласни – гукане (агу) |
Наподобяващи ф и в с мехурчета от слюнка към гукането издаване на п,б,м,т,д |
Бърборене - лепетна реч |
Първи Думи |
Изречения по 2 думи |
По-сложни думи и изрази |
Говорене почти като възрастен |
---|
Настоящи цели:
Да започне да свързва два звука в срички (лепетна реч, бърборене). Това все още не е имитация на нашия говор, но е резултат от съзряването на мозъка и умението на бебето да движи езика си нагоре надолу
Какво е важно:
Да следите за появата на лепетна реч.
Защо е важно:
Думите се състоят от срички – за да се научи да произнася думите, първо тренира отделните срички. Без свързването на два звука в сричка няма как да се развие по-сложната дейност – свързването на сричките в думи, а думите в изречения.