Меню

2 г. и 6 м.

Какво може детето на 2 години и половина?

Някои от нещата, които детето може на 2 години и половина според стандартите и показателите за развитие и учене, са:
  1. Да се катери по катерушка и да слиза с помощ, да се пуска от пързалка.
  2. Да хваща топка, хвърлена отблизо, с предварително протегнати ръце.
  3. Да изразява желанията си, да отстоява избора си (за дрехи, играчки и др.), дори и с противопоставяне на волята на възрастните.
  4. Да използва в играта някои предмети, които заместват реалните.
  5. Да разбира и произнася нови думи и изрази, които назовават: лица, животни, различни обекти от близкото и подалечното обкръжение, места, институции и т.н.
     
Показатели за добро здраве

Ръст и Тегло – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000 г и увеличава ръста си с общо около 3,5–4 см.

Хранене – приема разнообразна „преходна храна“ на по-едри парчета, привиква с вкуса на ястията, научава се да дъвче, да пие от чашка и опитва да се храни самостоятелно. Регулира и контролира храненето си,  проявява избирателност към храните, може да се противопоставя на принудително хранене.

Безопасност – избягва някои опасности (например, горещи печки, остри прибори и др.), но не може да се пази самò.

Здраве и хигиена – опитва да мие зъбите и ръцете си с помощ, а също и да се съблича и събува; има готовност за приучване към гърне.

Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 25 до 30 месеца. 
 

Как да създадете благоприятна среда за учене и развитие?

С осигуряване на достатъчно време за игри, като се насърчават тези, които изискват тичане, скачане, катерене, пълзене, хвърляне, ловене на топка, каране на колело особено когато те се случват на открито.

С избор на подходящи играчки, предмети и материали, които да развиват фините движения.

С осигуряване на материали (пластилин, цветни моливи, боички, изрязани и готови за лепене картинки, лепило и пр.) за развиване на изобразителните умения на детето, демонстриране на различни достъпни техники за експериментиране и изобразяване. Тези дейности са особено подходящи за усъвършенстване на движенията на ръцете и координацията им с очите.

С осигуряване на условия детето да ползва доминантно ръката, която предпочита.

С насочване на вниманието на детето към нови причинно-следствени връзки между събитията в обкръжението на детето. Обяснение на причините за събития, от които то се интересува, стига да са подходящи за възрастта му (например как може да се поправи играчката и т.н.).

При разговор с детето вниманието му да се насочва към физическите характеристики на обектите наоколо (форма, цвят, размер) и техните функции.

С насочване на вниманието на детето към съответствието между рисунки на обекти и истински обекти (например: „Виж, това на рисунката прилича на кучето на…“).

И още много – как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 6 месеца - прочетете още съвети.

Как да намалим риска от заболяване през зимния сезон?

В сезона на грипа и вирусните инфекции на горните дихателни пътища, ни се иска да е лято и изобщо да не се занимаваме с това. Но все пак, можем да си осигурим малко повече комфорт и защита, ако спазваме някои прости хигиенни правила, предлагаме на всички в семейството имуностимулиращи средства и обърнем внимание на доброто хранене. 

Най-общото правило е да не допуснем вирусите да осъществят контакт с лигавицата – на носа, очите, устата.

Минусовите температури не плашат грипните вируси, но температура над 56°C ги унищожава. Те бързо загиват при директна слънчева светлина, от повечето дезинфектанти и детергенти. Добрата хигиена и честото миене на ръцете, значително намалява риска от заразяване.

Няколко прости правила са:

  • избягване на затворени пространства, където се събират много хора;

На такива места има и потенциални вирусоносители, както и всички възможности за лесно предаване на вируса от човек на човек. Такива места са МОЛ-ове, детски центрове на закрито и др. Това обаче е трудно – както в обществения транспорт и офиса, така и в детските ясли и градини. Поликлиниката и лекарският кабинет също трудно се избягват по време на епидемия.

  • често проветряване на помещенията, където престояват повече хора;
  • избягване на разтъркването на очите, пипането в носа и храненето с неизмити ръце;
  • носене на маска

Маска може да се носи както от болния, така и от здравия. Тя възпрепятства разпространението на вируси в помещението, ако я носи болният човек. Трябва да се има предвид, че за да е ефикасна, маската трябва да се сменя на всеки 2 часа. В противен случай овлажняването от издишания въздух я прави пропусклива.

  • добра хигиена на помещенията

Честото миене на повърхностите (включително електрически ключове, телефонни апарати, парапети на стълби), облъчването с ултравиолетова светлина са добри санитарни мерки. Разредената белина убива вируса, като осигурява и дълготраен дезинфекционен ефект, но тя дразни дихателните пътища (дори и след като изсъхне) и не е подходяща за помещения, които обитава болният, особено децата. Същото се отнася и за повечето миещи препарати.

Подходящи са меките детергенти без миризма или био-почистващи препарати; дезинфектанти на растителна основа, като например чаено дърво, екстракт от семената на грейпфрут и др. Няколко капки от съответните масла или екстракти във водата за миене са достатъчни; обработка на повърхностите с разтвор на сребърна вода - има уреди, с които може да си произведете сребърна вода в домашни условия.

  • Избягване на тютюневия дим 

Тютюневият дим нарушава защитните функции на дихателната система и така тя става по-лесен вход за всякакъв вид инфекции;

  •  Избягване на преохлаждане или изсушаване на лигавиците

Преохлаждането или изсушаването на лигавиците в резултат на претопляне (от прекалено топлия въздух и липсата на овлажняване) също ги правят по-уязвими и по-лесен вход за инфекциозните причинители.
 

Предприемане на специфични противовирусни мерки

  • прилагане на неспецифични имуномодулатори, имуномодулатори, съобразени с възрастта 

Такива са черен бъз, клеева тинктура, коластра, вит. С и др. При наличие на автоимунно заболяване, имуностимулаторите са противопоказни.

  • противогрипна профилактика с помощта на хомеопатични средства

Тази профилактика е с добра ефикасност, абсолютна безвредност и приложимост при всички пациенти, независимо от възрастта и общото им здравословно състояние.

За съжаление, дори и да бъдат взети всички профилактични мерки, пак съществува риск, макар и по-малък, от разгръщане на вирусното заболяване. Веднъж разгърнал се, грипът задължително изисква консултация с лекар. Той ще прецени как е най-удачно да протече лечението.

 

Хранене и имунитет

Ако не се храним правилно, нашите имунни клетки също не се хранят правилно. Ако не получаваме чрез храната нужната енергия и градивни вещества, нашите имунни клетки също не я получават. Затова поддържането на питателен режим на хранене е важна част от силния имунитет и преболедуването без усложнения. Повече по темата четете в раздел Имунитет.


Автори: Д-р Райна ТомоваЧайка Христова

Не чакайте при кашлица, а заведете детето на лекар.

Кашлицата е едновременно важен защитен механизъм и симптом за болестно състояние.

Защитен механизъм, защото чрез нея дихателните пътища се очистват от секрети или аспирирани и инхалирани частици и газове. А какво по-важно от това да дишаме свободно!

Симптом, защото детето може да има заболяване, което изисква вашето внимание. Нелекувана навреме кашлица може да прерастне в пневнония, астма и други белодробни заболявания.

Затова е важно при кашлица да посетите педиатъра или детски пулмолог. Заболяванията, които може да са причина за кашлицата са много, също както и последиците от ненавременното им лечение. 

Какво представлява кашлицата?

Кашлицата е рефлекс. Той се задейства при дразнене на кашличните рецептори. Тези рецептори подават сигнала към Кашличния център на мозъка и оттам следва сигнал за кашляне. Командата на мозъка е насочена към отговорните за това мускулни групи, които се свиват, за да произведат кашляне. Кашличните рецептори се намират в ларинкс, фаринкс, трахея, бронхи, плевра, както и в извън белодробни структури като хранопровод, стомах и диафрагма. Кашлицата може да се предизвика и волево.

Ако кашлицата продължи 3 до 4 седмици, тя се нарича остра.

Ако продължи над 8 седмици, тя е хронична.

  1. Остра кашлица

Най-често децата посещават пулмолог при остра кашлица. Основна причина за нея са вирусните заболявания на горните дихателни пътища (грип, парагрип, аденовируси, RSV). Други причини са възпалителните заболявания на околоносните кухини, алергичния  ринит, коклюшната инфекция. Но понякога тя може да е причинена и от по-сериозни заболявания като пневмонии, остра сърдечна недостатъчност, белодробна тромбоемболия, дори тумори, да е начало на заболяване, водещо до хронична кашлица, или да е причинена от вдишване на чуждо тяло (например, при игра).

  1. Хронична кашлица

След прекарана инфекция, кашлицата може да прерастне в хронична – припомнете си таблицата "От хрема до пневнония" и значението на навременните мерки. 90% от случаите с хронична кашлица се дължат на риносинуит, астма , Гастроезофагеален рефлукс или комбинация от тях.

 

При нужда, посетете нашата страница "проверете симптомите".

 


Автор: д-р Рада Маркова, редактор: Елена Бачева

 

Време е за поредното посещение за профилактичен преглед при детския лекар. Какво се очаква на тази възраст:

Прегледи по програма "Детско здравеопазване"*

  1. Обстоен преглед на здравословното състояние (2 пъти годишно, през 6 месеца)
  2. Измерване на ръста, теглото и обиколката на гърдите (2 пъти годишно, през 6 месеца)

*по програма Детско здравоопазване на НЗОК, полагат се безплатно, за изследвания и преглед от специалист се дава направление от личния лекар на детето.

Харесай ни във Facebook