Меню

2 г. и 6 м.

Какво може детето на 2 години и половина?

Някои от нещата, които детето може на 2 години и половина според стандартите и показателите за развитие и учене, са:
  1. Да се катери по катерушка и да слиза с помощ, да се пуска от пързалка.
  2. Да хваща топка, хвърлена отблизо, с предварително протегнати ръце.
  3. Да изразява желанията си, да отстоява избора си (за дрехи, играчки и др.), дори и с противопоставяне на волята на възрастните.
  4. Да използва в играта някои предмети, които заместват реалните.
  5. Да разбира и произнася нови думи и изрази, които назовават: лица, животни, различни обекти от близкото и подалечното обкръжение, места, институции и т.н.
     
Показатели за добро здраве

Ръст и Тегло – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000 г и увеличава ръста си с общо около 3,5–4 см.

Хранене – приема разнообразна „преходна храна“ на по-едри парчета, привиква с вкуса на ястията, научава се да дъвче, да пие от чашка и опитва да се храни самостоятелно. Регулира и контролира храненето си,  проявява избирателност към храните, може да се противопоставя на принудително хранене.

Безопасност – избягва някои опасности (например, горещи печки, остри прибори и др.), но не може да се пази самò.

Здраве и хигиена – опитва да мие зъбите и ръцете си с помощ, а също и да се съблича и събува; има готовност за приучване към гърне.

Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 25 до 30 месеца. 
 

Как да създадете благоприятна среда за учене и развитие?

С осигуряване на достатъчно време за игри, като се насърчават тези, които изискват тичане, скачане, катерене, пълзене, хвърляне, ловене на топка, каране на колело особено когато те се случват на открито.

С избор на подходящи играчки, предмети и материали, които да развиват фините движения.

С осигуряване на материали (пластилин, цветни моливи, боички, изрязани и готови за лепене картинки, лепило и пр.) за развиване на изобразителните умения на детето, демонстриране на различни достъпни техники за експериментиране и изобразяване. Тези дейности са особено подходящи за усъвършенстване на движенията на ръцете и координацията им с очите.

С осигуряване на условия детето да ползва доминантно ръката, която предпочита.

С насочване на вниманието на детето към нови причинно-следствени връзки между събитията в обкръжението на детето. Обяснение на причините за събития, от които то се интересува, стига да са подходящи за възрастта му (например как може да се поправи играчката и т.н.).

При разговор с детето вниманието му да се насочва към физическите характеристики на обектите наоколо (форма, цвят, размер) и техните функции.

С насочване на вниманието на детето към съответствието между рисунки на обекти и истински обекти (например: „Виж, това на рисунката прилича на кучето на…“).

И още много – как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 6 месеца - прочетете още съвети.

Не чакайте при кашлица, а заведете детето на лекар.

Кашлицата е едновременно важен защитен механизъм и симптом за болестно състояние.

Защитен механизъм, защото чрез нея дихателните пътища се очистват от секрети или аспирирани и инхалирани частици и газове. А какво по-важно от това да дишаме свободно!

Симптом, защото детето може да има заболяване, което изисква вашето внимание. Нелекувана навреме кашлица може да прерастне в пневнония, астма и други белодробни заболявания.

Затова е важно при кашлица да посетите педиатъра или детски пулмолог. Заболяванията, които може да са причина за кашлицата са много, също както и последиците от ненавременното им лечение. 


Какво представлява кашлицата?

Кашлицата е рефлекс. Той се задейства при дразнене на кашличните рецептори. Тези рецептори подават сигнала към Кашличния център на мозъка и оттам следва сигнал за кашляне. Командата на мозъка е насочена към отговорните за това мускулни групи, които се свиват, за да произведат кашляне. Кашличните рецептори се намират в ларинкс, фаринкс, трахея, бронхи, плевра, както и в извън белодробни структури като хранопровод, стомах и диафрагма. Кашлицата може да се предизвика и волево.

Ако кашлицата продължи 3 до 4 седмици, тя се нарича остра.
Ако продължи над 8 седмици, тя е хронична.

  1. Остра кашлица

Най-често децата посещават пулмолог при остра кашлица. Основна причина за нея са вирусните заболявания на горните дихателни пътища (грип, парагрип, аденовируси, RSV). Други причини са възпалителните заболявания на околоносните кухини, алергичния  ринит, коклюшната инфекция. Но понякога тя може да е причинена и от по-сериозни заболявания като пневмонии, остра сърдечна недостатъчност, белодробна тромбоемболия, дори тумори, да е начало на заболяване, водещо до хронична кашлица, или да е причинена от вдишване на чуждо тяло (например, при игра).

  1. Хронична кашлица

След прекарана инфекция, кашлицата може да прерастне в хронична – припомнете си таблицата "От хрема до пневнония" и значението на навременните мерки. 90% от случаите с хронична кашлица се дължат на риносинуит, астма, Гастроезофагеален рефлукс или комбинация от тях.

При нужда, посетете нашата страница "проверете симптомите" и нашата статия "Кашлица при децата"


Автор: д-р Рада Маркова, редактор: Елена Бачева

 

Време е за поредното посещение за профилактичен преглед при детския лекар. Какво се очаква на тази възраст:

Прегледи по програма "Детско здравеопазване"*

  1. Обстоен преглед на здравословното състояние (2 пъти годишно, през 6 месеца)
  2. Измерване на ръста, теглото и обиколката на гърдите (2 пъти годишно, през 6 месеца)


*по програма Детско здравоопазване на НЗОК, полагат се безплатно, за изследвания и преглед от специалист се дава направление от личния лекар на детето.

  • ТУСПАН сироп

    ТУСПАН сироп

    Упоритата влажна кашлица може да бъде овладяна
    ИАЛ A0154/02.08.2018

Харесай ни във Facebook