Меню

2 г. и 6 м.

Какво може детето на 2 години и половина?

Някои от нещата, които детето може на 2 години и половина според стандартите и показателите за развитие и учене, са:
  1. Да се катери по катерушка и да слиза с помощ, да се пуска от пързалка.
  2. Да хваща топка, хвърлена отблизо, с предварително протегнати ръце.
  3. Да изразява желанията си, да отстоява избора си (за дрехи, играчки и др.), дори и с противопоставяне на волята на възрастните.
  4. Да използва в играта някои предмети, които заместват реалните.
  5. Да разбира и произнася нови думи и изрази, които назовават: лица, животни, различни обекти от близкото и подалечното обкръжение, места, институции и т.н.
     
Показатели за добро здраве

Ръст и Тегло – за периода детето наддава на тегло с общо около 1000 г и увеличава ръста си с общо около 3,5–4 см.

Хранене – приема разнообразна „преходна храна“ на по-едри парчета, привиква с вкуса на ястията, научава се да дъвче, да пие от чашка и опитва да се храни самостоятелно. Регулира и контролира храненето си,  проявява избирателност към храните, може да се противопоставя на принудително хранене.

Безопасност – избягва някои опасности (например, горещи печки, остри прибори и др.), но не може да се пази самò.

Здраве и хигиена – опитва да мие зъбите и ръцете си с помощ, а също и да се съблича и събува; има готовност за приучване към гърне.

Детето се развива в още редица аспекти, като личност, емоции и общуване, игра, учене, познание на света, език. Прочетете за тях в Стандартите и показателите за развитие и учене от 25 до 30 месеца. 
 

Как да създадете благоприятна среда за учене и развитие?

С осигуряване на достатъчно време за игри, като се насърчават тези, които изискват тичане, скачане, катерене, пълзене, хвърляне, ловене на топка, каране на колело особено когато те се случват на открито.

С избор на подходящи играчки, предмети и материали, които да развиват фините движения.

С осигуряване на материали (пластилин, цветни моливи, боички, изрязани и готови за лепене картинки, лепило и пр.) за развиване на изобразителните умения на детето, демонстриране на различни достъпни техники за експериментиране и изобразяване. Тези дейности са особено подходящи за усъвършенстване на движенията на ръцете и координацията им с очите.

С осигуряване на условия детето да ползва доминантно ръката, която предпочита.

С насочване на вниманието на детето към нови причинно-следствени връзки между събитията в обкръжението на детето. Обяснение на причините за събития, от които то се интересува, стига да са подходящи за възрастта му (например как може да се поправи играчката и т.н.).

При разговор с детето вниманието му да се насочва към физическите характеристики на обектите наоколо (форма, цвят, размер) и техните функции.

С насочване на вниманието на детето към съответствието между рисунки на обекти и истински обекти (например: „Виж, това на рисунката прилича на кучето на…“).

И още много – как да стимулирате потенциала на детето и да създадете благоприятна среда за учене и развитие през следващите 6 месеца - прочетете още съвети.

Какво е важно да знаем за хремата, възпаленото гърло и кашлицата?

Най-често децата имат хрема, възпалено гърло или кашлица, защото са "хванали" някой от вирусите, причиняващи настинка, по-рядко – грип. Някои от тези вируси са специализирани да се захващат за носната лигавица, други за лигавицата на гърлото, трети – и на двете места. При захващането тя се възпалява – ако е на носа – той започва да отделя секрет. Ако е на гърлото – то се подува и зачервява, вирусът може и да го дразни, от което детето да кашля. При такава кашлица не се отделят секрети, затова тя се нарича суха. При вирусите на грипа всички тези симптоми са по-тежки.

Макар да се справя много добре с корона вируса, имунната система на децата не е достатъчно силна, за да отблъсне вирусите на настинката или грипа. Имунните им клетки имат нужда от тези "срещи", за да опознаят всеки вирус и да се научат как да го преборват следващ път. Това опознаване отнема няколко дни, в които не бива да им пречим като бързаме да смъкваме невисока до 38º C температура или като даваме антибиотик. Знаете, срещу вируси антибиотиците не действат. Важно е да помагаме на имунната система като проветряваме често, овлажняваме въздуха, предлагаме адекватно хранене, много течности, витамин С, черен бъз и др., облекчаваме хремата и гърлото с подходящи медикаменти, така че да не пречат на съня и храненето. Така например сиропчетата и таблетките за гърло спират достъпа на вирусите и те не могат да преминават през лигавицата – а дразненето намалява. Нощем, детето спи по-леко, ако не кашля и ако нослето му е отпушено с подходящо средство. Хомеопатията също е ефикасна в такива случаи.

Важно е също да сме близо до детето и да наблюдаваме какво се случва.

Обичайните симптоми на настинката са течащо носле, възпалено гърло, лека суха кашлица, невисока температура и отпадналост. Настинката все още не е диагноза и в повечето случаи отминава за няколко дни. Ако обаче сополчетата се сгъстят и променят цвета си, гърлото не мине до ден-два, или кашлицата се засили, важно е да се обадите на лекаря. Това може да означава усложнение, което трябва да се спре на време, но и да получи диагноза. В зависимост от мястото на дразнене, съпътстващите диагнози могат да бъдат например синузит, фарингит, ринит, ларингит. Ако кашлицата не е успяла да изкара секрета, той може да продължи пътя си надолу и да подложи на дразнене и лигавицата на бронхеолите и алвеолите, от което тя става по-дълбока. Стига се до диагнози като бронхит, бронхиолит, пневмония, плевро-пневмония. Появява се още един важен симптом – учестеното дишане.  При най-малките деца най-често кашлицата се дължи на бронхиолит, причинен от вирус на име RSV. Ако имате притеснения, използвайте времето докато детето спи, за да преброите колко пъти вдишва на минута. Така например, в периода 1-3 г – броят им трябва да бъде между 20 и 30. Вижте табличката.

Друг възможен вариант е състоянието на детето да не се дължи на настинка или грип, а на други вируси или бактерии. Тогава заедно с тези симптоми ще се появят и съпътстващи. Така например, освен при бактериална инфекция, гнойни налепи по гърлото и увелчени лимфни възли има и при мононуклеоза, а ако възпаленото гърло е съчетано с обрив – диагнозата може да е вирусна ангина или скарлатина. Всяка от детските шарки също започва с болки в гърлото и продължава със специфични симптоми – обрив, увеличени лимфни възли, увеличение на коремни органи, температура и др. Течащият нос пък може да се дължи на алергия, тогава той е съпътстван от кихане, сърбеж в очите, носа, небцето и ушния канал. Многократните боледувания на долните дихателни пътища пък може да са довели до астма – когато остават трайно възпалени и стеснени. 

Най-важно е да не позволите на вирусите да се закрепят по лигавиците на носа и гърлото. Спрейчетата за нос и сиропчетата, заедно с останалите мерки, описани в наши статии, могат да помогнат да спрете възпалението и усложненията, ако се касае за вирусите на настинката и грипа.  И докато хремата се разпознава лесно, то възпаленото гърло не винаги се открива веднага – можете да проверите дали е подуто или зачервено, ако се съмнявате, че детето има настинка, както и да го познаете по сухата кашлица, трудното преглъщане, заради което детето дори може да отказва да се храни. 

Когато имате конкретен проблем или желаете да научите повече по тези теми, отворете статиите в разделите ИмунитетУши-нос-гърло,  Дишане и кашлица или проверете симптомите на различните инфекциозни заболявания.


Автор: Елена Бачева, консултант: д-р Захаринка Гочева

Харесай ни във Facebook