Меню

Храненето от 1 до 3 годинки

Храненето от 1 до 3 годинки

Във възрастта между 10 м. и 1.5 г. детето се храни с преходна храна. Това е общата храна, пригодена за дъвкателните му възможности. В този период пасирайте или намачквайте с вилица по-едрите парченца месо и зеленчук, а варивата с по-груби ципи прекарвайте през цедка. Постепенно детето трябва да премине към обща храна с по-едри частици. 

Примерно дневно меню:

  1. Сутрин: 1–1,5 г. – попара със сирене, млечно-плодова каша, млечно-нишестен крем, мляко с ориз, кифла, кекс, макаронени изделия, 1,5–3 г. – към гореизброените може да добавите в менюто: филийка с масло и сирене или кашкавал, пресен зеленчук, баница, зърнена закуска с мляко; напитки: мляко, айран, чай, плодов или зеленчуков сок – прясно изцеден;
  2. В 10 ч. – плод, зеленчук;
  3. Обяд: 70-90 мл супа, 180-200 г основно месно-зеленчуково ястие, веднъж седмично риба и веднъж – постно ястие, пресен зеленчук (салата) 40 г, за десерт – пресен плод
  4. Следобяд: млечно-плодов (млечно-нишестен) крем или каша с пресен плод, плодово кисело мляко с бисквита, банан и др., грис, мляко с ориз и др.;
  5. Вечер: постно зеленч. ястие (може със сирене, кашкавал, яйце), десерт – кисело мляко или плод.

Неправилна е практиката храната от детската кухня да се разделя на две – супата за обяд, а основното – за вечеря. Менюто на детските кухни е съобразено с хранителните потребности на детето в рамките на едно хранене. Това, което детето не пожелае да изяде, можете да предложите отделно.


Препоръчителни количества

За възрастта 12-23 месеца: една порция твърда храна = 3/4 или цяла чаена чаша на всяко хранене при 3-4 основни хранения на ден и дневен прием на средно 400 мл мляко (кърма).

Всеки ден предлагайте поне една от храните във всяка от изброените групи – нерафинирани, непреработени:

 

Хранителна група Храна/средно количество
Зърнени храни предимно пълнозърнести хляб, макаронени изделия, кафяв ориз, нерафинирани зърнени закуски, овесена каша, овесено мюсли
Зеленчуци и плодове

сезонни пресни  – цели, настъргани, нарязани – около 200 г  всеки ден.

Мляко и млечни средно-дневно 400 мл мляко и 25 г млечни (сирене, кашкавал, извара)
Храни, богати на белтъци (протеини): Месо – 5 дни в седмицата
Риба – поне веднъж в седмицата
Яйца – около 3 яйца седмично
Бобови – лющен зрял боб, леща, нахут, грах – поне 1-2 пъти седмично по 25 г
Ядки  – около 1 детска шепа на ден – смляни, добавени към млека, каши, пюрета, смути, под формата на тахани и масла за мазане
Мазнини за готвене олио, зехтин, слънчогледово, рапично, соево, орехово, гроздови семки. Студено пресованите са най-полезни като добавка към салата или други храни без термична обработка.

 

Кашкавал
Имате предвид, че кашкавалът се предлага на децата след навършване на една година и половина. Преди въвеждането му детето трябва да е захранено с няколко традиционни твърди храни (зърнени, месо, зеленчуци и плодове) без проява на алергична реакция.* Причината да бъде въведен след сиренето е, че е съдържа повече сол и не може да бъде обезсолен.

*Според препоръки на Американската педиатрична асоциация

 

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook