22 идеи как да стимулирате развитието
1. Осигурявайте удобно място и широко пространство на детето, за да усъвършенства своите движения.
2. Поставяйте го по гръб и по корем, докато започне самò да се обръща и да заема едната и другата позиция.
3. Стимулирайте и помагайте на детето да се обръща по корем чрез едновременно държане на единия крак и срещуположната ръка и повдигане на ръката нагоре до главата му.
4. Стимулирайте детето да пълзи, като го поставите да легне по корем и с длан подпрете стъпалата му, а краката му са свити в коленете и тазобедрените стави. Пред него поставете играчка в ярки цветове, за да се привлече вниманието му, и изчакайте самò да се опита да пропълзи към нея. Добре е да знаете, че не всички деца се научават да пълзят.
(Припомнете си статията за поставянето по корем и връзката му с пълзенето и ходенето тук.)
5. Премествайте детето на различни места в стаята, в дома, градината, парка и пр., за да се стимулира зрителното възприятие и координацията между зрителния, двигателния и слуховия анализатор.
6. Привличайте вниманието на детето към играчки, издаващи приятен звук, като стимулирате интереса му и опитите да се протяга и хваща с ръка.
7. Поставяйте детето по корем (в тази поза е по-лесно то да контролира движенията си), като в пространството около него разполагате играчки, леки и удобни за хващане с двете ръце (с кръгла, овална и пр. форма), за да посяга към тях, да ги придърпва към себе си и да ги хваща.
8. Подавайте играчка на детето за стимулиране протягането на ръцете му към предмет и хващането. Ако то по някаква причина не реагира, с играчката докосвайте пръстите на ръката му, а след 2-3 неуспешни опита може да я поставите в дланта му или да я приближи дотолкова, че самò да може да я хване без никакво усилие.
9. Предложете му барабанче или малки гумени топки, по които да удря с ръце.
10. Стимулирайте интереса на детето към всичко, което го заобикаля — предмети, хора, животни и пр.
11. Осигурявайте му игра с разнообразни играчки, но не много на брой, желателно от една категория: например животни (птичка, риба, куче), дрънкалки, музикални играчки и т.н. Добавяйте нови и интересни играчки, предмети от бита с различни цветове, форми и материали (като се съобразявате с техниките за безопасност).
12. Организирайте игри, които са подходящи за възрастта му, например „Боц“, игра на криеница „Къде е бебето“, „Хей ръчички, хей ги две“ и т.н.
13. Разказвайте му кратки приказки и разкази, рецитирайте му стихчета и пейте песнички.
(Повече за четенето в тази възраст прочетете тук.)
14. Насочвайте вниманието му към прости причинно-следствени закономерности от всекидневието, например „Виж, играчката падна“.
15. Окуражавайте детето с похвални думи и позитивно емоционално отношение, особено в присъствие на непознати възрастни, което му създава чувство за сигурност.
16. Осигурявайте възможности за общуване на детето с познати и заслужаващи доверие възрастни.
17. Успокоявайте детет с позитивно поведение и думи, ако проявява безпокойство дори и при кратка раздяла с майката (грижещият се).
18. Във взаимодействието с детето е необходимо да има редуване, синхрон и повторяемост – реакцията или отговорът на майката (грижещия се) да следва движенията, изразите и вокализациите му, а след това отново да се изчаква неговата реакция, и т.н.
19. Активно поддържайте общуването, като заставате лице в лице срещу детето и му говорите с нежна интонация, бавно и отчетливо.
20. Предразполагайте го с игра и закачки към позитивни емоции — радост, смях, да гука, да прави повече движения.
21. При всекидневните грижи за детето, например при преобличане, придружавайте действията си с говор и обяснения.
22. Отговаряйте на звуците, които детето произнася (лепет), с кратки думи, подобни на детските срички и включвайте детето в „разговор“ – сякаш детските безсмислени звуци и срички значат нещо и са „реплики“ в диалога ви с него.
Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ
Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева;