Меню

Как да отгледаме четящи деца

Как да отгледаме четящи деца

Когато чуят идеята за четене от самото раждане, повечето родители вдигат ръце и решават, че това е поредната модна тенденция. Не е ли налудничаво да четеш на новородено, знаейки, че няма да проумее и дума? Екстравагантната на пръв поглед идея има своето логично обяснение – тя цели възпитаването на бъдещите читатели в любов към книгата и е свързана тясно с превръщането на децата в успешни възрастни чрез изграждането на добра функционална грамотност.

Преди да говорим за възпитаване на читателски навици и умения, трябва да сме наясно защо е важно децата да обичат книгите и как родителите да ги включат по естествен и безболезнен начин в живота им. Умението за четене като основен елемент на грамотността е най-важната предпоставка и гаранция за високо качество на живот в бъдеще. То е абсолютно необходимо условие за функционалната грамотност на децата и дори те да са гениални математици от малки, пак ще се нуждаят от умения да четат с разбиране, да отсяват важно от маловажно и да правят обобщение на събраната информация.

В миналото са се срещали професии, за които високата грамотност не е била необходима, но днес подобни дейности почти не съществуват. Доклад на европейските експерти по грамотността показва, че един на всеки пет възрастни и един на всеки пет 15-годишни европейци е функционално неграмотен и среща затруднения с четенето, писането, възприемането на информация и съставянето на правилна преценка. Функционално неграмотният индивид обикновено живее в периферията на обществото, не може да се интегрира добре и в тази група попадат не само хора от малцинствата.

Това обаче е само едната част от картината, която трябва да бъде нарисувана, преди да отглеждаме деца-читатели. Другата част засяга света, в който живеем. Според доклад на ИФЛА[1],[2], през 2010 г. количеството на предаваната информация в световен мащаб за първи път надхвърля 1 зетабайт. Трафикът в интернет също расте с нечувани темпове, а дигиталното съдържание, създадено през 2011 г., е няколко милиона пъти повече от всички написани някога книги. В тази високотехнологична среда малки и големи са изправени пред сериозни предизвикателства. От една страна, човешкият мозък не се е променил и капацитетът му за обработка и възприемане на информация е такъв, какъвто е бил и преди векове. От друга страна, огромният обем от информация изисква притежаването на още по-добри умения за четене с разбиране, анализ и оценка на предоставените данни.

 

Четене още от раждането

За да могат да се справят децата с предизвикателството на променящия се свят, те трябва да умеят да четат с разбиране. Това се постига единствено ако книгите са станали естествена част от живота им, много преди тръгването на училище. Често срещана заблуда сред европейците е, че грамотността е работа на образователната система и само учителите са длъжни да превърнат децата в грамотни личности. Друга често срещана заблуда е твърдението, че на децата няма смисъл да се чете и говори, докато не започнат да разбират, т.е. след навършването на 1 – 1 ½ години.

В действителност отглеждането на читателите се случва най-напред в семейството, още от раждането. Невръстните бебета започват да асоциират книгите с нещо приятно, когато родителите им четат, а те са се сгушили на сигурно място в прегръдките на мама. Тази асоциация оставя трайни следи у малкия човек и по-късно го провокира да реагира позитивно на четенето. И макар подобна връзка между родителите и децата, свързана с книгите, да може да се изгражда и развива и в по-късна възраст, важно е да не се пропуска периодът от раждането на детето до навършването на първата му годинка. Тъкмо в този период от своето развитие бебешкият мозък търпи бурни промени. Редица международни изследвания доказват, че още от раждането си бебетата започват да усвояват граматичните правила и да трупат речников запас, колкото и невероятно да звучи. Чутото се отлага на подсъзнателно ниво и помага на малките бебета да свързват думите с предметите от заобикалящия ги свят, напредвайки в развитието си изненадващо бързо. Затова най-добрата инвестиция, която всеки родител може да направи, е да чете на детето си още от раждането поне по 15 минути дневно, както споделя посланикът на ЮНЕСКО по въпросите на грамотността – принцеса Лаурентин ван Оранйе[3].

 

И ако прочетеното дотук все още не ви е убедило във важността на четенето от самото раждане, вижте какво казва един от най-влиятелните американски библиотекари - Джеймс ЛаРу:  най-точната прогноза за това дали ще живееш дълго, дали ще си здрав като дете, дали ще отидеш в затвора или ще бъдеш свободен, какво образование ще получиш и колко богат ще бъдеш, може да се определи от четивните умения в четвърти клас. Т.е. всички отговори зависят от уменията на десетгодишните да четат. Най-интересното обаче е, че най-добрата прогноза за четивните умения идва от готовността да се научиш да четеш, когато си на пет години.“[4] В подкрепа на тезата на г-н ЛаРу работи и международно изследване, проведено в продължение на 20 години в 27 държави. Според него, ако в дома на дете на възраст между 0 и 5 години има 500 книги, които възрастните са прочели на своя малчуган, няма никакво значение колко богати са родителите или какво образование имат – дори и да са по-бедни и с по-ниско образование, детето показва резултати като на връстник с двама родители – висшисти.

 

Как да отгледаме деца-читатели?

Отглеждането на истински читатели, макар и на пръв поглед лесно занимание, се оказва голямо предизвикателство за родителите. То обаче е и едно от най-важните условия за изграждането на грамотни и успешни личности. Ако на вас и на вашето дете предстои да навлезете в света на книгите, не се тревожете. Запомнете няколко прости правила, които ще облекчат усилията ви и ще ви помогнат да направите добра инвестиция в бъдещето на вашето отроче:

Четете на детето си от раждането.
То трябва да е заобиколено от словото , което чува от членовете на семейството, не от телевизора.

Не се страхувайте от приказките!
Те са изключително важни за правилното психическо развитие на децата. Богатството на езика е съсредоточено в тях – те съдържат 50% повече рядко употребявани в ежедневието думи от праймтайм телевизията. Търсете възможно най-неадаптираните версии на класическите детски приказки – децата никога не виждат картините по-страшни от онези, които съзнанието им може да приеме и да преработи по безопасен начин.

Давайте личен пример!
Ако искате да убедите детето, че е важно да се чете, но в дома ви няма книги, то няма да ви повярва. Същото важи и ако малчуганът никога не ви вижда с книга в ръка.

Никога не натрапвайте своите детски книги на детето.
Опитайте да му предложите любимите ви книжки, но ако то ги отхвърли, не се разочаровайте прекалено много. Днешните деца живеят в друг свят и не са обременени от сантименталните чувства, които ви обземат при спомените за детството.

Давайте възможност на малчуганите сами да избират своите книги.
Подкрепяйте ги, като ги водите в библиотека или книжарница, но се стремете да потискате чувствата си да влияете върху избора на четива на своето дете. Малките съвсем интуитивно усещат коя книга е подходяща за интересите и настроенията им във всеки един момент. Внимавайте да не вдигнете летвата прекалено много, защото по-сложните и неразбираеми текстове могат да откажат децата от четенето завинаги.

Не се страхувайте от съвременните детски книги
– те до голяма степен приличат на вашите деца. Носят в себе си същите послания като книгите от вашето детство, но говорят на разбираем за децата език. Модерните детски книги са съобразени с изискванията на съвременната детско-юношеска литература не само като текст, но и като оформление, илюстрация, шрифтове. Те следват новите норми в книжовния език и се променят с него, а това ги прави по-достъпни, интересни и разбираеми за голяма част от децата.

Не забравяйте, че основната цел на детската литература е да дава отговори и да обяснява заобикалящия ни свят.
Независимо по какъв начин е поднесена информацията в книгата (комикс, графичен роман, извадка от дневник или на жаргонен език), едно е важно: посланието, което книгата носи, трябва да дава отговори на детските въпроси.

 

Как да подбирате подходящи четива в морето от детски книги?

Когато се озоват в библиотека или в книжарница, родителите често не знаят какво да изберат и посягат към онези четива, които самите те познават. Решението на този проблем е сравнително просто: изпаднете ли в подобна ситуация, потърсете съветите на специалистите. Библиотекарите например успешно могат да насочат децата и техните родители към подходящи за съответната възраст четива. В специализираните сайтове за книги като Detskiknigi.com и блоговете също може да бъде открита допълнителна информацията за дадени четива, генерирана след прочит на съответната книга. Тези съвети са ценни, защото не само отразяват лично мнение, но подпомагат родителите в изграждането на представа дали дадено четиво отговаря на интересите на техния мъник. Добра идея е да се търси мнението на връстниците на децата – мнозина ще бъдат изненадани колко добри предложения ще получат. Заглавията, номинирани в награда „Бисерче вълшебно“[5], могат да служат като пътеводител в океана от съвременна детско-юношеска литература. И не на последно място, родителите никога не трябва да се доверяват на препоръките на свои познати, които отдавна не четат детски книги и разчитат на спомените си.

 

Авторката е Главен редактор на сайта Detskiknigi.com, както и председател на фондация за насърчаване на четенето „Детски книги“.  

 


[1] Международната федерация на библиотечните асоциации

[2] IFLA Trend Report: Riding the Waves or Caught in the Tide? Navigating the Evolving Information Environment

[3] Интервю с НКВ принцеса Лаурентин ван Оранйе за грамотността, ролята на библиотеките, зелените идеи и детските книги: http://detskiknigi.com/printsesa-laurentin-van-oranje-za-gramotnistta-rolyata-na-bibliotekite-zelenite-idei-i-detskite-knig/

[5] Бисерче вълшебно е единствената награда за найъ-добра детска книга в България, в която децата на възраст от 6 до 15 години избират ежегодно своя любима модерна книга, издадена на български език през предходната на гласуването календарна година.

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook