Меню

1 г. и 3 м.

Хранене и здраве

Възраст: 1 г. и 3 м.

Сок, смути, ядки

Сокове

Ако искате за детето здравословна порция плодове и зеленчуци, предлагането им цели, както природата ни ги е дала, е най-добрият вариант.

Соковете от прясно-изцедени плодове се усвояват по-бързо от целите плодове, тоест бързо зареждат клетките с необходимите им хранителни вещества. Това е предимство, когато детето е болно, защото клетките без забавяне могат да получат хранителни вещества за бързото оздравяване – Прочетете. Усвояването им става бързо, благодарение на това, че изтисквачката премахва фибрите. При плодовете, без наличието на фибри обаче, остава само чиста плодова захар – фруктоза, която също както хранителните вещества се освобождава бързо в кръвта. Това води до бързо покачване на кръвната захар. Ефектът е същият като при безалкохолните напитки.

Липсата на фибри нарушава и микробиалния баланс в червата. Освен това концентрацията на свободни захари има неблагоприятен ефект по отношение на кариеса. Храносмилането започва с дъвченето, затова то е необходимо, но не се случва при приема на сокове.

Или с други думи, да дадем фреш не означава да дадем плод или зеленчук на детето.

Повече за...

Фибрите

За да бъде усвоени от клетките, плодовата захар (фруктоза), също както въглехидратите в тестените храни, се превръща в прости захари (прочетете за метаболизма). За да достигнат до клетките, тези захари попадат в кръвта, а хормонът инсулин отговаря за транспортирането им до всяка клетка. Въпросът е как ги поднасяме в кръвта, където ги "чака" инсулинът. Бързо или бавно.

В кръвта винаги трябва да има захар – така познатата ни кръвна захар. Но тя трябва да бъде ни повече, ни по-малко. Когато поднесем бързо захарта, се отделя по-голямо количество от хормона инсулин, за да може тази захар да стигне до клетките. След като инсулинът си свърши работата, захарта рязко спада. И тогава се появява глад за сладко. Включва се и хормонът адреналин, който път има за задача да повиши кръвната захар. Захарта се покачва и спада рязко, а също и настроението, което влияе на поведението на детето. Освен това, адреналинът пречи на съня – детето може да се буди нощем в нервно състояние. С висока кръвна захар се свързва диабетът.

Разтворимите фибри в обвивката на зърното и в целите плодове забавят скоростта, с която захарта попада в кръвта.

Неразтворимите фибри в плодовете и зеленчуците пък са тези, които улесняват отвеждането на отпадните продукти от червата, подпомагат храносмилането и преминават през червата и стомаха по-бързо. Освен разхлабващия ефект, важни ползи от тях са предпазването от сърдечни заболявания и регулирането на калорийния прием.

Прочетете в таблицата в кои храни има най-много фибри.

Фруктозата

Според д-р Йозеф Меркола:

“Фруктозата също хитрува с тялото – кара го да трупа килограми като заблуждава метаболизма (изключва системата за контрол на апетита). Фруктозата не стимулира както трябва инсулина, което пък не подтиска грелина (хормона на глада) и не стимулира лептина (хормона на ситостта). Резултатът е, че ядете повече и развивате инсулинова резистенция. Този процес, също така, подтиска имунната система."

 

 

Приготвяне на фреш

При предлагане на фреш, предпочитани са зеленчуците или комбинациите със зеленчуци. Причините са посочени по-горе. Фрешът ви дава възможност детето да получи и приеме по-голямо разнообразие от зеленчуци с една доза, включително такива, които иначе отказва да яде. Например зеленолистни, авокадо, копър и магданоз. Условието все пак остава – в сока трябва да се запазят както фибрите – под формата на пулпа, така и ензимите.

Прочетете още в пълната статия - Фрешове – ползи, недостатъци, рецепти
 

  • Избор на уред за джусинг
  • Избор и подготовка на плодовете и зеленчуците
  • Консумация и рецепти 

 

Много по-добра алтернатива на фрешовете е приготвянето на смути. 

 

Смути

Блендираните пресни плодове и зеленчуци и комбинирането им с мляко, смлени ядки, смлени сушени плодове и други добавки наричаме смути. 

Под формата на нектар, храната също е лесно усвоима, а с различните комбинации от плодове, зеленчуци, смлени ядки, можете да осигурите голямо разнообразие от полезни вещества в една доза. За смути се използва блендер или пасатор. Подходящи за смути са киви, банан, авокадо, ягоди, круша, кайсия, праскова, райска ябълка и други меки плодове. Към всяка от комбинациите плодове и зеленчуци можете да добавите още много полезнотии, като например листни зеленчуци, мляко (кърма, кисело или прясно - внимавайте за алергия или непоносимост), смлени сурови семена и ядки; сушени плодове - например червени, които са силни антиоксиданти: боровинки, касис и др.

Ако все още не сте приготвяли смути, прочетете пълната статия с включени рецепти - Смути: ползи, недостатъци, рецепти

 

Семена и ядки – смляни!

Ако все още не сте предложили ядки на детето, вероятната причина е, че сте попадали на препоръката да не предлагате ядки на малки деца, поради опасност от задавяне. Това може да е оставило у вас усещането, че ядки не се предлагат на деца, но истината е, че е валидно само за цели ядки – не се препоръчват до 5 годишна възраст. В детските заведения и кухни също не се предлагат ядки. Причината там обаче е, че трудно може да се проследи начина на съхранението им. И третата причина е опасността от алергии, макар че последни изследвания доказаха превантивния ефект при предлагане на фъстъци между 4 и 11 месеца. 

Предлагайте ядките смляни, в суров вид. Ако детето се храни балансирано и здравословно, разбира се с месо, включено в менюто, не е нужно да ги изкисвате. 

Повече за ядките, алергиите, начина им на съхранение и как да ги изкисвате, ако все пак се налага, можете да прочетете в пълната статия Семена и ядки. 


Текстовете са подготвени от Елена Бачева въз основата на цитираните статии и техните консултанти.


 

Обратно към начална страница - "1 г. и 3 м.".

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook