Меню

Има ли детето ви нужда от очила и защо?

Има ли детето ви нужда от очила и защо?

Има няколко индикатора, които ще ви помогнат да си отговорите дали детето се нуждае от очила:
  1. Детето свива очи или често примигва и ги търка;
  2. Може да се оплаква от главоболие или болка в очичките;
  3. Появяват се проблеми в училище и учителят или вие откривате, че се дължат на това, че детето не вижда добре.

Понякога, и то не толкова рядко, изобщо не разбираме, че детето има проблеми с очите, докато не го заведем на очен преглед.

Децата са силно приспособими към различни условия, затова не могат да преценят сами, че не виждат ясно, чак до възрастта, в която вече да могат да се сравнят с други хора. Затова очните прегледи при детски офталмолог са едни от задължителните в предучилищна възраст – на 1, 3 и 6 години.

Най-честите проблеми, които могат да доведат до намалено зрение при децата са т.нар. Рефракционни аномалии или грешки на оптичния апарат на окото. В тази група влизат:

Според Световната здравна организация (WHO), в световен мащаб близо 13 млн деца на възраст между 5 и 15 години са с трайно намалено зрение, поради некоригирана рефракционна грешка. Тези състояния са лесни за диагностициане, измерване и коригиране с очила или контактни лещи, за да може детето да развие пълноценно своя зрителен капацитет. Ако, обаче, те останат неоткрити и некоригирани, те стават основна причина за трайно ниско зрение и в зряла възраст, като в редки случаи дори и до практическа слепота.

http://ftp.who.int/nmh/references/RE-estimates-references.pdf


Ранни сигнали за проблем

Наблюдавайте на какво разстояние от телевизора сяда детето, за да вижда. Ако сяда твърде близо - опитайте се да го преместите по-далеч.  Ако то отказва, може да е защото не вижда добре.

  1. Следете дали присвива очите в опит да види нещо – честото присвиване също е знак за късогледство.
  2. Проверявайте, когато разглежда книжки, взира ли се в тях? Вземете книжката и проверете от какво разстояние му е най-лесно да я разглежда. Ако бързо се уморява, почва да търка очичките или да казва, че го боли главата - може да става дума за далекогледство.
  3. Проверявайте как вижда с едното и с другото око. По-често децата не осъзнават, че имат проблем с едното око, ако другото компенсира с добро зрение. Затова, опитайте да закриете едното, а после другото око. Ако има проблем, малките деца реагират с раздразнимост, когато се закрие здравото око. Веднага казват, че не виждат. Възможно е да има “мързеливо око” .

Дори да не откриете нищо, имайте впредвид, че понякога очните проблеми остават невидими и само преглед при специалист може да ги установи.

 

Как изглеждат проблемните състояния?

Обектите, които гледаме, отразяват светлина. Тази светлина, под формата на светлинни лъчи, преминава през очните среди и тогава ние възприемаме (разбираме) какво гледаме. Тези светлинни лъчи нормално се пресичат (фокусират) в една точка, наречена макула. Оттам информацията за това, което гледаме, се предава от двете очи по зрителните пътища към мозъка и ние я възприемаме. Образът на това, което гледаме, трябва да попадне в тези точки и в двете очи – те си кореспондират, за да предадат заедно пълната картина на това, което виждаме. Ако обаче образът не попадне в кореспондиращите точки на двете очи или образът, който попада там е неясен, тогава и това, което се предава към мозъка, е неясен обект. 

 Елементите, от които зависи най-общо окото като оптична система са: 

1. Оптични среди на тази система с техните коефициент на пречупване на светлината и дължина на окото; 
2. Фокусната точка –  мястото, което нормално би следвало да съвпада с макулата. 

Когато сноп успоредни лъчи премине през очните среди и се пречупи така, че те да се съберат и попаднат върху ретината, тогава там се формира ясен образ. Мозъкът не предава ясен образ, когато лъчите се пресекат пред или зад ретината, а не върху нея. Говорим за рефракционна грешка – рефракция означава пречупване. Тоест, има грешка в пречупването на светлината. Ъгълът, под който тя се пречупва, не е какъвто трябва. 

 Според това къде се кръстосват лъчите, рефракционните аномалии биват:

  1. Далекогледство (хиперметропия)  – светлинните лъчи се кръстосват зад ретината
  2. Късогледство (миопия) – светлинните лъчи се кръстосват пред ретината
  3. Астигматизъм по-различен вид рефракционна аномалия, която зависи предимно от пречупването на светлинните лъчи от оптичния апарат на окото - и най-вече от роговицата.

Очаквайте следващите статии, в които подробно ще опишем проблемите и начините за превенция или лечение!

Още по темата

  • Дезифенктантите – опасни за детските очи

    До 4 г окото все още се развива и такива инциденти могат да оставят трайни увреждания. Кои са те, как да предпазите детето и какво да направите при дезинфектант в окото на...

  • Защо е важно да проверявате очите навреме

    Заведете детето на профилактичен очен преглед,

    защото може да се окаже, че има късогледство, далекогледство, астигматизъм или кривогледство. Вероятно е детето да...

  • Мързеливо око при децата

    Когато разликата между зрението на двете очи е по-голяма, по-ясно виждащото око става водещо, а другото – мързеливо. При някои деца може да не се открие до първите...

  • Астигматизъм при децата

    Признак, че детето ви има астигматизъм, са неясно виждане наблизо или надалеч, главоболие, напрежение в очите, зачервяване, често мигане и търкане, поява на ечемици,...

  • Далекогледство при децата

    Голямата част от новородените се раждат далекогледи и с нарастване на очната ябълка това далекогледство намалява. Понякога обаче диоптърът е твърде висок и не се израства...

  • Късогледство при децата

    Проблемът при късогледство е, че колкото и детето да се опитва да вижда надалеч, не може. Много малките деца не могат да осъзнаят това и да си кажат. Но именно с растежа...

Публикации

Харесай ни във Facebook