Меню

1 г. и 3 м.

Деца и родители

Възраст: 1 г. и 3 м.

Да не пречим на детето да учи

Налага се често да тичате след детето и да повтаряте "Не". Иска да ходи и да пипа навсякъде! Чувате да казват: "Малки деца - малки проблеми". Дали наистина като пораснат, проблемите ще станат големи? Зависи от вас. Това, което се случва в първите години  до голяма степен е решаващо за това, което ще бъде. 

Желанието да ходи и пипа навсякъде е част от естествено заложения му начин да опознава себе си и света. Нали не чакате да тръгне на училище, за да започне да учи? То вече учи и едно от най-важните неща, които можете да направите, е да не му пречите.

Мозъкът се развива най-бързо до 3-годишна възраст – създават се невронни връзки, за което са нужни стимули. Припомнете си съветите за стимулиране на потенциала на детето. Колко важни сега са ходенето, движението, хвърлянето на топка, говоренето, изследователските умения, постиженията. Това е най-чувствителният период за усвояването им, или казано по-просто - точният момент.*

При малките деца невроните създават нови връзки помежду си с удивителната скорост от 700 до 1000 връзки в секунда. Тези ранни синаптични връзки са в основата на невропластичността, която от своя страна е в основата на физическото и психическото здраве на детето, на проявяващата се през целия му живот способност да учи, да се адаптира към промяната и да развива психична устойчивост. Научните доказателствата подчертават важността на добрата грижа, доброто здраве, храненето и стимулирането за всички малки деца и особено за децата, които растат в неблагоприятни условия.

Из брошура на Уницеф "По-добро развитие на мозъка: Нови хоризонти в ранното детско развитие"


Предпазливи до безкрайност?

Обърнете внимание как носите детето. Татковците го слагат да гледа напред – разкриват му света. Смелостта им помага за "отварянето" на Малчо към нови неща. Майките обикновено го обръщат към себе си – закрила. До около 3 г. детето преживява света чрез майката – психиките им не са напълно отделени. Така тревожната майка лесно предава тревогата си на детето. Трудно е да се преструвате, че не ви е страх да се пусне по стръмната пързалка, но помислете колко ще бъде доволно от себе си, когато успее да го направи (стига да иска). 

На какво ще се е научило, ако успее?

Когато казваме, че детето учи, това не означава само, че се учи да казва Чао, да ходи или да се пуска от пързалката. Като казва чао, то се учи да общува. Като се спуска самостоятелно по пързалката, то се учи да вярва в собствените си възможности. Сега е моментът, в който се учат тези неща и дали това ще стане, зависи и от нас. Да се опитаме да казваме "Не" само когато наистина се налага и да бъдем невидими, когато това е необходимо.
 

Меките умения - мислене, креативност, действие, взаимоотношения, постижения.

Тези така наречени меки умения започват да се усвояват още в първите години. Училището помага да бъдат доразвити или ги блокира чрез системата за преподаване (наливане на знания) и оценки (стресът пречи на ученето). Затова е важно да знаем предварително какво да очакваме от училището, какво да изискваме от детето, когато тръгне на училище, как ще искаме да учи. И да го подготвим като го зачитаме и признаваме нуждите му, насърчаваме любопитството му, обичаме го, даваме му от своето време и пространство и най-вече – от примера си.

Представете си, че детето ви е ученик. Какво мислите за това:

  • Учене, основано на любопитството, интереса и връзката с другите – деца, учители, родители. 
  • Умение да мисли критично и да анализира информацията, която му се поднася и която то само намира. Информацията вече не е само в учебниците,  в библиотеките, в главите на учителите, или на 1 година разстояние от нас. Тя е навсякъде!
  • Учене чрез движение, игра, връзка с природата и реалните неща.

 

Да казваме "Не" , когато наистина трябва

Понякога вашето "Не" е последвано от чаровна усмивка. Малките имат способността да чуват не смисъла на думите, а интонацията на гласа ви. 

Вашето "Не" е изречено спокойно и в поредица от още няколко "Не"-та. Ясно е, че не може да се бърка в саксията, но оставете поне да опита. Контактът с почвата, също както лазенето по пода, помага на детето да изгради своя естествен имунитет срещу намиращите се там микроорганизми. И вие чудесно знаете това, затова маркирате с небрежно "Не", без да звучите настойчиво.

Вашето "Не" е изречено с тон на тревога. Детето рязко спира да бърка в контакта. Посланието е предадено. Може да обясните защо не трябва да се бърка в контакта, както и да използвате различна дума за опасните неща, например: "Опасно", вместо обичайното "Не". С няколко повторения на ситуацията, може да има ефект. Но децата учат и чрез опита – затова, ако котлонът не е толкова горещ или стълбите не са чак толкова страшни и виждате, че детето има чувство за самосъхранение, оставете го да опита под ваш надзор. 

Дали да не запазите "Не"- то само за когато наистина трябва?

 

Да бъдем чувствителни наблюдатели

В книгата си „60 занимания с моето бебе по системата Монтесори“, Мари-Елен Плас казва: важно е да бъдем чувствителни наблюдатели, за да разбираме какво усеща детето по време на заниманията си. От какво всъщност има нужда детето в този период, тя описва като използва и цитати на Мария Монтесори:

Детето има нужда...

...да бъде разбирано

Момиченцето многократно изпускаше и отново търсеше своята дрънкалка, сякаш нарочно... А майката услужливо я вдигаше и му я подаваше, без да губи търпение. Така тя участваше в заниманието на дъщеря си, проявявайки разбиране към тези повтарящи се упражнения, толкова важни за детето.

/Из „Детето в семейството“ от Мария Монтесори/

...от нашето съдействие по време на своите периоди на чувствителност

По време на периодите на чувствителност детето усвоява някакво умение.

Те може да бъдат сравнени с фар, който осветява вътрешната му същност,

или с електрически заряд, задействащ различни явления.

Именно тази чувствителност кара детето да се свързва с външния свят

по изключително интензивен начин, да подхожда към всичко с лекота, изпълнено с въодушевление и жизнена сила.

/Из „Детето в семейството“ от Мария Монтесори/

...да бъде зачитано

Да се отнасяме към детето с търпение и да не вършим вместо него онова, на което е способно.

...от сигурност

В своите изследователски начинания детето има нужда от емоционална и физическа сигурност. Не бива да оставяме на достъпно място опасните или изкушаващи неща, които все още не са за него, като бонбоните например.

...от многократни повторения на една и съща дейност

Детето изпитва потребност да повтаря многократно една и съща дейност.

Повторението му помага да я овладее, постигайки много силна концентрация.

Важно е да го оставяме да се отдава на своите занимания до насита.

...от ред

Един от най-важните и най-загадъчни периоди на чувствителност е този на отношението на детето към реда. Той започва през първата и продължава през втората година.

/Из „Детето в семейството“ от Мария Монтесори/

 

През този период всяко нещо трябва да бъде на мястото си.

 

 


Текстът е подготвен от Елена Бачева

 


Хекман е американски професор, който доказва, че инвестициите в ранно детско развитие имат най-висока възвращаемост, защото ранното обгрижване, ученето чрез опита и физическото здраве до 5 г имат съществено значение за успеха или провала в обществото. Това е онагледено чрез създадената от него на база на емпирични изследвания Крива на Хекман, която често се дава за пример на симпозиуми, свързани с детсткото развитие и образованието. Причината е, че правителствата често насочват по-големи инвестиции в Образованието след 7 г. възраст. Ако същите бъдат направени в ранното детство (до 5 г), ефектът би бил много по-голям. 

Обратно към начална страница - "1 г. и 3 м.".

Още по темата

  • Дума с пет букви

    Как или дали правим нещо за това децата ни да бъдат човешки същества с морал? Какво се случва в средата, в която масово волю-неволю израстват? Какви послания получават от...

  • Детето от 6-ия месец и първите 5 години.

    Колко бързо отминаха първите 6 месеца, нали? Сякаш беше вчера, когато държахте в обятията си онова крехко мъниче, с полупрозрачна кожа. Ето че вече стигнахте половината на...

  • Борбата за авторитет

    Възпитанието – най-голямото изпитание, пред което се изправя всеки родител. Да покажеш на детето какво трябва да прави, да не позволиш да върши неща, които не трябва. Да...

  • Да си поговорим за авторитета: Видове авторитет

    Какво точно влагат хората в думата „авторитет“? Особено когато се използва за родителската роля? Често чуваме, че „родителят трябва да е авторитет за децата...

  • Напрежението у дома се покачва: можем ли да го овладеем?

    Как става така, че напрежението се покачва с хиляди волта за секунди? Могат ли тези моменти да се избегнат? Трябва ли? Колко „лошо‘‘ е ставащото...

  • „Мила моя мамо...“

    Колко пъти сме се карали с родителите си? Колко пъти сме се карали с децата си? Не винаги има една гледна точка. Понякога децата трябва да изживеят сами определени мигове,...

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook