Стандарти и показатели от 19 до 24 м – пълна версия
Здраве, физическо и двигателно развитие
Груби двигателни умения
Фини двигателни умения
Сензорно-двигателни умения
Физическо развитие и активност
Хранене
Безопасни практики
Поддържане на личното здраве и хигиена
|
Социално развитие. Себепознание
Ранна комуникация в семейството
Взаимодействие с връстници и други деца
Овладяване на правила и норми
Познание за себе си. Себеоценяване. Развиване на самостоятелност
|
Емоционално развитие
Емоционален опит. Изразяване на чувства
Познание за емоции
Емоционална регулация
|
Учене, игра и активност
Любопитство и интерес
Активно проучване на средата
Постоянство и адаптация на опита
Игра и креативност
|
Познавателно развитие
Внимание и памет. Разбиране на причинно-следствени връзки
Наивни теории за света. Знание за одушевеност – неодушевеност и физически закономерности
Познание за количество и числа
Символни функции
Решаване на проблеми
Категории и класифициране
|
Езиково и комуникативно развитие
Рецептивна реч (разбиране): речникПасивният речник се обогатява с нови съществителни, включително някои абстрактни, с глаголи, прилагателни, някои местоимения, числителни, наречия, частици.
Рецептивна реч (разбиране): граматика (морфология и синтаксис)Детето разбира прости разширени изречения – съобщителни, въпросителни (с въпросителни думи и въпросителната частица „ли“), подбудителни; разбира редица предложни изрази, означаващи местоположение, разбира оценъчни изрази.
Експресивна реч (говорене): речникАктивният речник достига от няколко до няколко десетки думи: съществителни, прилагателни, глаголи, някои местоимения, наречия, частици.
Експресивна реч (говорене): граматика (морфология и синтаксис)Появяват се първите комбинации от думи, но като готови изрази или само в рамките на именната фраза, а не и като двусъставно изречение с подлог и сказуемо.
Умения за общуванеДетето участва активно в диалози с отглеждащите го лица, макар че изказванията му са предимно еднословни, като разбира и отговаря на въпроси (с въпросителни думи и с частицата „ли“), ориентира се в комуникативните роли в диалога (говорещ и слушащ), разбира оценки на поведението.
|
Текстът е от документа СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ
Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева