Здраве, физическо и двигателно развитие
Груби двигателни умения
- Детето стои изправено на краката си, когато е придържано под мишниците; така може да извършва движения, подобни на пристъпване и подскачане.
- Обръща се от гръб по корем и обратно. Някои деца се опитват да пълзят.
- Повдига главата си, легнало по гръб и хваща краката си; рита свободно с тях.
Фини двигателни умения
- Детето посяга и хваща играчка в обсега на ръцете му.
- Хваща подадена играчка и я задържа с две ръце между пръстите и дланта.
- Прехвърля играчка от едната ръка в другата.
Сензорно-двигателни умения
- Детето се заглежда по-продължително в ярки предмети.
- Докосва, взема и слага в устата си различни предмети.
Физическо развитие и активност
- За периода детето наддава на тегло с общо 1800 гр средно и увеличава ръста си с общо около 6 см.
- Детето е будно по-продължително време (няколко пъти в денонощието по 1,5– 2 часа) и има добра двигателна активност – например рита, маха с ръце и др.
- Показва повишена двигателна активност, като движенията на ръцете са по-целенасочени и координирани.
Безопасни практики
- Детето сигнализира с неспокойство и раздразнение нуждата от смяна на пелената
- Разграничава майката (грижещия се) от непознати, което е предпоставка за безопасно поведение в по-горна възраст.
Поддържане на личното здраве и хигиена
- Детето проявява повишена двигателна активност (движи крака, ръце, наблюдава наоколо) по време на бодърстване и при закалителни процедури (разходки, гимнастика, въздушни бани).
|
Социално развитие. Себепознание
Ранна комуникация в семейството
- Детето започва да формира привързаност към майката (грижещия се):
- спира да плаче, когато я види или чуе гласа ѝ, протяга ръце, за да бъде взето;
- търси близост с майката (възрастния) и понякога плаче, ако тя напусне стаята.
-
Участва все по-активно в „диалога“ с майката, в който се постига по-добър синхрон и съгласуваност между тях.
- Следи действията на майката (грижещия се) и „отговаря“ със съответен емоционален израз, със звуци и движения в съответствие с нейните емоции, действия и реч, насочени към него.
- Насочва се към интересни предмети, които майката му подава и поставя в зрителното поле;
- Отличава членовете на своето семейство от непознати:
- радва се при добронамерено държане на близки и познати хора;
- проявява предпазливост към непознати хора.
Взаимодействие с връстници и други деца
-
Детето започва да разменя погледи с децата от близкото му обкръжение.
Овладяване на правила и норми
- Детето научава някои многократно повтарящи се действия в ежедневния му режим – при хранене, при поддържане на хигиената и др.
Познание за себе си. Себеоценяване. Развиване на самостоятелност
- Детето изпробва възможностите на своето тяло в различни движения – например протяга се да хване играчки на различно разстояние.
- Вглежда се в образа си в огледалото.
|
Емоционално развитие
Емоционален опит. Изразяване на чувства
- Детето отговаря избирателно със съответна емоционална реакция на различни предмети и ситуации и при общуването с хора както близки, така и непознати.
- усмихва се, когато вижда познати лица;
- смее се с глас в отговор на закачки и занимания с близък възрастен – люлеене, пляскане на ръчички и др.;
- изразява недоволство с плач и рита с крака при дискомфорт;
- изпитва страх и безпокойство при среща с непознати хора и предмети в непозната среда;
- изразява изненада и учудване, когато се случи нещо неочаквано и странно.
Познание за емоции
- Детето разграничава и реагира по различен начин на израза на радост, тъга и гняв от страна на майката (възрастния).
- Може да различава звукови сигнали за позитивните и негативни емоционални състояния.
Емоционална регулация
- При слабо безпокойство детето демонстрира начални форми на самоуспокояване (например игра с крайниците, косата и др.).
- При по-силно безпокойство, страх и раздразнение, детето сигнализира с плач своето състояние и търси успокоение от майката (протяга ръце към нея, не се успокоява с подадена играчка).
|
Учене, игра и активност
Любопитство и интерес
- Детето показва интерес към:
- предмети, като ги докосва, опипва, извършва действия с тях;
- разнообразни звуци (заслушва се, стои по-дълго време неподвижно или пък става по-активно, когато чуе музика с ритъм и др.);
- близки или познати лица на хора.
Активно проучване на средата
- Детето се насочва самостоятелно към играчки в близкото пространство, като посяга с ръка и ги взема, поставя ги в устата си, рита ги.
- Търси контакт с познати възрастни или деца (например усмихва се, гука, обръща глава към тях, протяга ръце).
Постоянство и адаптация на опита
- Детето наблюдава интересен предмет и е съсредоточено върху него за кратко време.
- Внимателно следи с поглед движение на предмет или човек.
- Проявява настойчивост и стремеж за достигане на предмет/играчка, която е в полезрението му.
- Повтаря многократно движения или действия, за да получи очакван резултат (рита дрънкалка над креватчето или я пуска на пода).
Игра и креативност
- Детето изследва предмети и играчки, като ги опипва, удря, поклаща, за да издадат звук, поставя ги в устата си.
- Подражава на емоционален израз – весела или тъжна мимика на близкия човек.
|
Познавателно развитие
Внимание и памет. Разбиране на причинно-следствени връзки
- Детето може да се съсредоточи върху интересна играчка за около 5 минути.
- При движение на обект ту вляво, ту вдясно се обръща по посока на очакваната му поява.
- Помни някои недалечни минали събития (например посещение при лекар).
- Започва да разбира, че някои негови действия предизвикват определен резултат (например дърпа или рита играчка, за да я задвижи; плаче, за да повика възрастен).
Наивни теории за света. Знание за одушевеност – неодушевеност и физически закономерности
- Детето разбира прости физически закономерности, като извръща глава и гледа надолу, когато наблюдава падащ предмет.
- Долавя нови разлики между одушевени и неодушевени обекти (например заглежда се по-често и по-дълго в движение на човек, отколкото в движение на механична играчка).
Познание за количество и числа
- Детето забелязва разликата между един и повече от два обекта, представени едновременно в близост до него (насочва се към по-големия брой предмети).
Решаване на проблеми
- Детето имитира някои прости движения на възрастен (например отваряне и затваряне на ръцете и др.).
Категории и класифициране
- Детето долавя разлики между различните предмети, обекти, животни (например куче и кола, куче и риба).
- Разграничава и реагира по различен начин при общуване с познати и непознати.
|
Езиково и комуникативно развитие
Рецептивна реч (разбиране): речник
- Детето започва да разграничава речеви звукове по някои признаци.
- Различава интонации в речта и ги свързва с настроението на говорещия: реагира с усмивка на дружелюбни интонации и отговаря с хленч или плач на груби и сърдити интонации.
Експресивна реч (говорене): речник
- Детето произнася звуци, подобни на гласни (а, о, ъ) и съгласни (б, п, м, н, д, т, г, к, х), но доста неясно и нечленоразделно (понякога спонтанно, а понякога в отговор на реч, насочена към него); проявяват се ранни форми на лепетна реч – случайно произнася отделни срички.
Умения за общуване
- Детето започва да търси присъствието на обгрижващите го лица и обръща внимание на човека, който му говори;
- Започва да реагира с гукане на нежен говор, отправен към него.
|
Текстът е от документа СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ
Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева