4. Осъзнаване на своите и чуждите емоции
В началото на своето развитие децата трудно разпознават усещанията си и предават недоволството си с плач, независимо какво го е причинило. С времето повечето родители се научават да разпознават причините за този плач и да откликват адекватно на нуждите на децата. Не по-малко важно е обаче да помогнат на децата си в процеса на своето израстване сами да разпознават емоциите си и да се справят с тях – важен етап от тяхното личностно, социално и емоционално развитие.
Как да помогнем на детето да опознае емоциите:
- като уважаваме чувствата на детето и ги приемаме сериозно, дори и когато поводът ни се струва маловажен:
- като назоваваме чувствата на детето и му помагаме да изгради представи за различните състояния:
- като сами осъзнаваме и говорим за своите емоции пред детето, показвайки му причинно-следствените връзки между отделни събития:
- като анализираме емоциите на трети лица, герои от приказки, филмчета и пр., насочвайки вниманието на детето към факта, че всички живи същества имат чувства и че чрез своите действия те карат другите да се чувстват добре или зле.
- Като използваме ролеви игри, разиграваме различни ситуации чрез кукли, играчки и други предмети, които помагат детето да наблюдава отстрани дадена ситуация и да намери най-доброто разрешение, което после да насложи върху личния си опит.
Основното в случая е да помогнем на детето да опознае емоциите си и да му признаем правото да ги изпитва и изразява, а постепенно и да изгради адекватна реакция към завладелите го чувства, вместо да ги потисне и отхвърли.
Изрази, които игнорират емоциите на детето:
„Момчетата не плачат.“
„Нищо ти няма, голяма работа!“
„Какво толкова е станало и защо ревеш за глупости?“
„Стига си се лигавил!“
С подобни изрази може и да тушираме „досадния“ рев и да не губим време за „дреболии“. Но рискуваме да отгледаме човек, който ще е неспособен да разпознава собствените си емоции и съответно да съчувства на другите.
Важно е да осъзнаем, че дори и най-незначителният повод в нашите очи може да е от огромно значение за детето от позицията на неговия опит и нужди. |
Виж още в подраздел Модели на родителско поведение
За да прочетете какво още се случва през този период - първите 5 години, кликнете на линковете:
Още от Емилия Славова