Меню

3. Създаване на първите приятелства

3. Създаване на първите приятелства

Умението да се свързваме с другите и да изграждаме приятелства е сред основните умения, които са необходими в живота и важна част от личностното, социално и емоционално развитие.

Макар че в ранните си години децата влагат в думата „приятел“ различен смисъл, основите на умението да създават приятелства се полагат именно през този период.

Известно е, че 2-3 годишните деца не умеят да играят заедно; по-скоро, те играят паралелно едно до друго, като уменията за взаимодействие, редуване, споделяне и обмяна се създават на по-късен етап. Въпреки това, този период е важен, защото децата наблюдават с интерес други малки деца; свикват с тях, учат се как да взаимодействат и постепенно се отпускат и сприятеляват с техните връстници.

Нереалистично е да се очаква, че малкото дете с готовност ще даде играчката си или ще сподели пакетчето си с бонбони, винаги ще изчаква реда си и никога няма да удря другите.


Как можем ние да помогнем:

  • Като предложим справедлива размяна; 
  • Като посочим какъв е редът;
  • Като припомним какви са правилата при възникване на проблем;
  • Като подадем реплики, които да направят играта по-приятна и за двете страни.
     

Примерни реплики, които улесняват играта:
 


Родителите могат да помогнат на децата си да усвоят важни социални умения, като създават възможности за срещи с деца на сходна възраст и деликатно насочват играта на децата. Особено удачни в ранния период са групите за игра, които дават възможност на детето да се запознае с други деца в присъствието и с подкрепата на родител.


Добрите групи за игра имат следните характеристики:

  • ритмичност на срещите (веднъж или два пъти седмично);
  • малък брой познати деца;
  • добре подбрана, безопасна среда;
  • подходящи качествени играчки и разнообразни занимания;
  • приятелска атмосфера и изграждане на позитивни взаимоотношения между възрастни и деца;
  • както и близостта до възрастен, с който децата се чувстват сигурни.

В подобна среда децата имат оптимални условия да развият социалните си умения и да се научат как да играят с други деца, като избягват конфликти и неприятности – едно умение, което ще им бъде полезно за цял живот.

 

За да прочетете какво още се случва през този период - първите 5 години, кликнете на линковете:

1. Изграждане на доверие към света и околните

2. Развиване на самостоятелност, увереност и самочувствие

4. Осъзнаване на своите и чуждите емоции

5. Социализация в общността


Снимка: www.pixabay.com

Още по темата

  • Игри и играчки с подръчни материали

    През първите години от живота си детето овладява умения, които предопределят бъдещето му. Как обаче родителите и близките, които се грижат за детето, да стимулират това...

  • За бананите, хипопотамите и проектите (или защо някои деца могат повече от други)

    Каква е разликата между истинските проекти, които ангажират децата и развиват уменията им и тези, които само ги карат да се лутат насам-натам в търсене на... банани?!

  • Дума с пет букви

    Как или дали правим нещо за това децата ни да бъдат човешки същества с морал? Какво се случва в средата, в която масово волю-неволю израстват? Какви послания получават от...

  • Играта от 1 до 3 години

    Между 1 и 3 г сетивата са изключително активни, любопитството е в своя пик, увереността се покачва с всяка успешна стъпка. Връзката с родителите е ключовият фактор за...

  • Заплаха дебне в пластмасите – фталати

    Сигурно сте виждали на етикетите на „марковите” бебешки шишета, чесалки, залъгалки, неразливащи се чаши и т.н., че производителят гарантира не само липса на бисфенол А, но...

  • Как преждевременното раждане оказва влияние върху характера

    Учените установяват, че преждевременното раждане може да окаже влияние върху нашия темперамент, характер и личност, а позитивните родителски грижи могат да помогнат в...

  • Отделянето на детето от нас – криза и порастване

    След 1 годинка детето започва да се отделя от нас, както и ние от него. Това отделяне е започнало много по-рано и е много важно за бъдещата самостоятелност на детето....

  • Лидер ли е моето дете?

    Според най-разпространеното мнение лидерът се ражда в състезание, а животът всекидневно поставя децата в конкурентна среда – все някой тича по-бързо, рисува по-добре...

  • Емоционалната интелигентност ни прави мъдри

    Продължаваме темата за емоционалната интелигентност. Защото разбирането на собствените ни емоции и на емоциите на околните, уменията ни да се справяме с тях ни помагат да...

Публикации

Харесай ни във Facebook