3. Създаване на първите приятелства
Умението да се свързваме с другите и да изграждаме приятелства е сред основните умения, които са необходими в живота и важна част от личностното, социално и емоционално развитие.
Макар че в ранните си години децата влагат в думата „приятел“ различен смисъл, основите на умението да създават приятелства се полагат именно през този период.
Известно е, че 2-3 годишните деца не умеят да играят заедно; по-скоро, те играят паралелно едно до друго, като уменията за взаимодействие, редуване, споделяне и обмяна се създават на по-късен етап. Въпреки това, този период е важен, защото децата наблюдават с интерес други малки деца; свикват с тях, учат се как да взаимодействат и постепенно се отпускат и сприятеляват с техните връстници.
Нереалистично е да се очаква, че малкото дете с готовност ще даде играчката си или ще сподели пакетчето си с бонбони, винаги ще изчаква реда си и никога няма да удря другите.
Как можем ние да помогнем:
- Като предложим справедлива размяна;
- Като посочим какъв е редът;
- Като припомним какви са правилата при възникване на проблем;
- Като подадем реплики, които да направят играта по-приятна и за двете страни.
Примерни реплики, които улесняват играта:
Родителите могат да помогнат на децата си да усвоят важни социални умения, като създават възможности за срещи с деца на сходна възраст и деликатно насочват играта на децата. Особено удачни в ранния период са групите за игра, които дават възможност на детето да се запознае с други деца в присъствието и с подкрепата на родител.
Добрите групи за игра имат следните характеристики:
- ритмичност на срещите (веднъж или два пъти седмично);
- малък брой познати деца;
- добре подбрана, безопасна среда;
- подходящи качествени играчки и разнообразни занимания;
- приятелска атмосфера и изграждане на позитивни взаимоотношения между възрастни и деца;
- както и близостта до възрастен, с който децата се чувстват сигурни.
В подобна среда децата имат оптимални условия да развият социалните си умения и да се научат как да играят с други деца, като избягват конфликти и неприятности – едно умение, което ще им бъде полезно за цял живот.
За да прочетете какво още се случва през този период - първите 5 години, кликнете на линковете:
1. Изграждане на доверие към света и околните
2. Развиване на самостоятелност, увереност и самочувствие
4. Осъзнаване на своите и чуждите емоции
Снимка: www.pixabay.com
Още от Емилия Славова