Меню

Захарта в храната на децата

От колко захар се нуждаят бебетата и децата?

Когато говорим за препоръчителни количества захар, се има предвид съдържанието на така наречените свободни захари (моно- и дизахариди) в различни храни и напитки, както и съдържащите се естествено в меда, сиропите и неподсладените плодови и зеленчукови сокове, смутита и пюрета. Става дума за добавена захар.

Според първите препоръки на СЗО от 1989 г, съдържанието на свободните захари не бива да надвишава 10% от дневния енергиен прием. Организацията издава допълнителни препоръки за намаляване на количеството до 5%, основани на доказателства за намаляване на риска от зъбен кариес в дългосрочен план. Такива са и препоръките на Националната служба по здравеопазване на Великобритания, която пояснява, че няма посочени препоръки за децата под 4 г, тъй катпо за тях не е препоръчително да приемат храни и напитки с добавена в тях захар. 

Ограничение от 5% свободни захари от дневния енергиен прием означава: 

възраст количество свободни  захари дневно равнява се на:
от 4 до 6 г не повече от 19 г около 5 бучки захар
от 7 до 10 г не повече от 24 г  около 6 бучки захар
възрастни не повече от 30 г около 7 бучки захар

 

За България има издадени СЪВРЕМЕННИ ПРЕПОРЪКИ ЗА  ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ  НА КЪРМАЧЕТА И ДЕЦА ДО 7 ГОДИНИ, в които относно приема на захар е посочено следното:

  1. Високият и чест прием на захар, захарни и сладкарски изделия и безалкохолни напитки, съдъращизахар допринася за висока енергийна стойност на храната, като същевременно не се внасят есенциални  хранителни вещества като витамини и минерали. 
  2. Препоръчва се консумацията на храни и напитки с високо съдържание на захар да се ограничава, чрез влагане на не повече от 5% захар за подслаждане на чай, прясно и кисело мляко; включване на сладкарски  изделия (пасти, торти, реване) до един прием седмично.  
  3. Подходящо е заменяне на част от захарта с пресни, замразени или сушени  плодове.
  4. Пчелният мед,за разлика от другите захари, съдържа биологично активни вещества, поради което е предпочитана алтернатива на захарта. В ранната детска възраст, някои деца могат да имат алергия към меда, поради което той трябва да се използва с предпазливост, а при организиранохранене в детските ясли и детските кухни, не е подходящо да се включва при приготвяне на храните и напитките, поради възможност от неочаквани  алергични реакции.

Четете етикетите

Търсете надписа въглехидрати, от които захари. 

  • Високо съдържание на захари означава: повече от 22.5 г общо захари на 100 г от продукта
  • Ниско съдържание на захари означава : до 5 г общо захари на 100 г от продукта.

Това включва съдържанието на захари от всякакви източници: свободни захари, млечна захар и захар, съдържаща се в плодове и зеленчуци.

В допълнение, в списъка със съставки, те се подреждат по възходящ ред, т.е. ако захарта е сред първите в списъка, това означава, че количеството й е високо.

Бебета

Когато приготвяте храна за бебета, не е нужно да добавяте сол: 

  • Кърмените бебета получават правилното количество сол чрез кърмата.
  • В бебешката формула се съдържат подобни на тези в кърмата количества соли (натрий и хлорид). 
  • Когато започнете захранването на бебето, не добавяйте сол към храните, които му предлагате, защото бъбреците все още не могат да се справят с нея. Необходимо е да избягвате и предлагането на храни, които не са специално произведени за бебета, като например зърнени закуски, тъй като те могат да съдържат повече сол. 
Деца

Не е нужно да добавяте сол към храната, която приготвяте за децата. 

  • Много храни, произведени за деца съдържат големи количества сол.
  • Четете хранителната информация на етикетите им, преди да ги купите. 

Съдържанието на сол понякога се представя като стойности натрий:

сол = натрий х 2.5

Можете да изчислите съдържанието на сол в храната като умножите количеството натрий по 2.5. Например, 1 г натрий = 2.5 г сол.  

Четете етикета: повече от 5 г сол на 100 г се счита за високо; под 0.3 г сол на 100 г се счита за ниско съдържание на сол

 

Да се уверите, че детето ви не яде твърде много сол означава също, че му помагате да не развие вкус към солени храни, което пък намалява вероятността да яде твърде много сол и като възрастен. 

Тази статия е преводна, прочетете оригиналната статия тук Последна редакция на текста: 17/04/2015

* Препоръките на СЗО не се отнасят за периода на изключително кърмене (0-6 месеца) или периода на хранене с допълнителни храни с продължаване на кърменето (6–24 месеца), бел.ред.


Какво и е вредното на солта?

Според научните изследвания, високият прием на сол от децата влияе на кръвното налягане и може да увеличи тяхната предразположеност към развитието на заболявания като високо кръвно налягане, остеопороза, респираторни заболявания като астма, рак на стомаха, затлъстяване, увреждане на бъбреците. Тоест, децата, които от малки свикнат на безсолна храна, ще са по-малко предразположени към тези заболявания.

Има ли нещо полезно в солта?

Уницеф и СЗО препоръчват приема само на йодирана сол – като източник на йод. (Хималайската сол не съдържа йод, предпочитана е заради по-чистия си произход). Чистата готварска сол е рафинирана, т.е. пречистена изцяло от полезните й съставки. В био магазините се предлага качествена йодирана, богата на микроелементи, сол.


Къде колко натрий се съдържа?

(за да изчислите колко е солта, умножете по 2.5)

По данни на СЗО, естествен източник на натрий са редица храни, сред които млякото и яйцата. Сол се съдържа и в редица обработени храни като хляба, колбасите, снаксовете и сосовете:

  • мляко и сметана (около 0.05 г натрий на 100 г)
  • яйца (приблизително 0.08 г/100 г)
  • хляб (приблизително 0.25 г/100 г)
  • колбаси като бекон (1.5 г/100 г)
  • закуски като гевреци (бретцели), сиренки и пуканки (около 1.5 г/100 г)
  • подправики като соев сос (приблизително 7 г/100 г)
  • кубчета бульони (приблизително 20 г/100 г).

Богати на натрий са също консервираните храни, туршиите, сиренето, кашкавала – обезсолявайте сиренето за детето, осолените и пушени меса, някои минерални води също са богати на натрий.  За всяка храна съдържанието на сол е описано на етикета.

 

Как да направим храната вкусна без сол?

С използването на подправки – букет от ароматни подправки може да придаде вкус на ястието. Готвенето с джинджифил, къри, чесън и лук, лимонов сок към салатите също. Съвременните домакински уреди предлагат опции за готвене без сол, при което в храната се запазват естествените й соли. 

 


Източници:

https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/how-does-sugar-in-our-diet-affect-our-health/
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/149782/9789241549028_eng.pdf;jsessionid=6D5E538A2616EB5CC1E1A38DA994BFD2?sequence=1
http://sou.slivnitsa.com/files/2018/10/2018-Nutrition-infant-and-children-under-7-za-roditeli.pdf

Последна редакция на 8 октомври 2019 г

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook