Меню

Най-важните хранителни вещества за децата

Най-важните хранителни вещества за децата

След 6-тия месец, майчината кърма и изкуственото мляко не могат да задоволят нуждите на детето от хранителни вещества. То се нуждае от храна, която включва основните хранителни вещества, най-вече:

  1. Висококачествени белтъчини (протеини) – важни са за растежа на тялото и му доставят енергия. В храненето на децата е желателно да преобладават животинските белтъци. 

Къде се съдържат: 

  • месо и риба, (около 20%)
  • яйца, 14%,
  • мляко, 3-5%.
  • бобови (грах, леща, нахут и зрял фасул), 23%,
  • ядки, 14-26%,
  • зърнени храни, 7-12%. * 

Прехранването с белтъци, особено от животински произход затруднява храносмилането им, усилва гнилостните процеси в червата, натоварва черния дроб, сърцето и бъбреците. Продължителният недостиг на белтъчини в храната води до забавяне на растежа и развитието в ранната детска възраст, отслабва имунозащитните механизми, води до анемия и др. 

  1. Незаменими мастни киселини (полезни мазнини) – повишават съпротивителните сили на организма при настинки и грип, за умственото развитие и познавателните процеси, при алергии и атопичен дерматит. Дефицитът на незаменими мастни киселини при децата може да затрудни растежа и развитието.

Къде се съдържат:

  • майчино мляко
  • млека за кърмачета и преходните млека – но се различават структурно от тези в кърмата
  • растителни мазнини – зехтин, рапично олио, сусамово масло, орехово масло 
  • риба

Най-важните незаменими мастни киселини са омега-3 и омега-6. Балансът помежду ми следва да бъде от 1:1 до 1:4. Причината в храненето ни да липсва не само добрия баланс, но и изобщо есенциални мастни киселини, е в консумацията на предимно рафинирани растителни мазнини като слънчогледовото олио.

Подпомагат усвояването на витамин Д.

  1. Витамин А – укрепва устойчивостта на детето към болести, подпомага здравето на кожата, както и зрението при здрач.

Къде се съдържа: 

  • майчино мляко
  • черен дроб от риба (моруна, тон),
  • птиче месо и бозайници
  • по-малко в яйца, масло, краве мляко и месо.

Провитамин А се съдържа в морковите, листните, кайсийте, пъпешите, тиквите, червените чушки и доматите.

Липсата му води до забавяне на растежа и развитието, влошена устойчивост към инфекции, промени в епитела на кожата и лигавиците. С витамин А не бива и да се прекалява (над 100 мг при деца) – симптоми за това са повръщане, болки в корема, главоболие и др. 

 

  1. Йод – осигурява безпроблемното развитие на мозъка на детето, подпомага имунитета. Недостигът му предизвиква нарушение в обмяната на веществата, понижение на имунитета и др. Недостигът на йод по време на израстването води до забавяне в развитието (физическото, психическото и познавателното развитие). Лек недостиг на йод може да намали способността за учене и общата интелигентност на детето.

 Къде се съдържа:

  • йодирана сол
  • рибата
  • мляко
  • яйца
  • спанак
  • вода
     
  1. Желязо – за умствените и психическите способности на детето. 

Желязото е необходимо за правилния растеж и развитие на бебето, особено през първата година от живота му. 

Къде се съдържа:

  • майчина кърма – под формата на лесно усвоимо за детския организъм желязо
  • млека за кърмачета, преходни млека и други бебешки храни, обогатени с желязо (четете етикета)
  • черен дроб
  • яйца
  • червено месо
  • пълнозърнести храни
  • тъмно-зелени зеленчуци
  • бобови (грах, леща, нахут и зрял фасул) 

Около 6-месечна възраст започват да се изчерпват запасите от желязо. Според препоръките на експертните организации, ранното въвеждане на месни продукти и храни, обогатени на желязо (каши), са важна превенция на дефицити на желязо и желязно-дефицитни анемии при децата.

Желязото от растителни храни не се усвоява добре от тялото, затова месото е най-добрият източник на желязо за децата. За по-добро усвояване на желязото от растителните храни се препоръчва да се дават с храни, богати на витамин C (например плодове като десерт след обяда).

  1. Витамин C – подсилва имунитета и помага за усвояването на желязото

Къде се съдържа: 

  • портокали
  • киви
  • ягоди
  • дини
  • пъпеши
  • броколи
  • домати
  • червени чушки
  • листни зеленчуци
  • магданоз
  • копър

Важно е захранването с плодове, защото съдържащият се в тях Витамин C подпомага усвояването на желязото, което детето ще започне да приема със  зеленчуците (най-вече зелените). Храненето може да завърши с 1-2 лъжички плодово пюре „за десерт“.

Според последните проучвания, месо може да се предложи на детето почти веднага след първата храна, но не преди навършването на 6 м., когато храносмилателната система все още не е готова за усвояването му. След тази възраст то е лесно усвоимо и важно заради съдържащото се в него желязо и пълноценни белтъчини. 

 

* Митове и истината за храните, храненето и диетите, проф. д-р Божидар Попов

Още по темата

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Доброволно изтегляне на дигитален видео монитор Philips Avent (SCD620) 

Като предпазна мярка Philips доброволно изтегля и обезщетява притежателите на този модел. Прочети повече...

Харесай ни във Facebook