Меню

Наднормено тегло при децата

Наднормено тегло при децата

Защо е важно?

Наднормено тегло не означава просто да си пълничък. Означава да не се чувстваш добре както физически, така и емоционално. Сега и като възрастен.

Физически: за хората с наднормено тегло има по-висок риск от диабет тип 2, астма, остеопороза, сънна апнея, чернодробни, респораторни, репродуктивни и сърдечно-съдови заболявания. Затлъстяването е симптом  на метаболитен синдром.

Емоционално: хората с наднорменото тегло може да имат ниска самооценка и самочувствие, да изпитват по-често тъга, самота, нервност, променливо поведение.

С възрастта децата осъзнават начина, по който изглеждат и това им влияе. Но също така, с възрастта, става все по-трудно да отслабнат. Образувалите се в ранна детска възраст излишни мастни клетки остават за цял живот и винаги имат нужда от храна. Дори диетите се оказват временно решение и не могат да преодолеят апетита. 

Ето защо, колкото по-рано се намесим, толкова по-добре.

Ако детето ви е между 1 и 3 г, вероятността да е с наднормено тегло е 11%. Ако детето ви е ученик, вероятността е 30%*. Така през 2015 г България зае почетното пето място в Европа по затлъстяване сред децата. Проблемът е, че половината от затлъстелите деца в ученическа възраст стават затлъстели възрастни. А цифрите вървят нагоре с всяка следваща година.

 

Какво зависи от нас?

Кърменето, здравословно хранене, достатъчно движение и среда, в която няма лесен достъп до примамлива храна, на която не може да устои.

Да учим с примера си и да създадем у детето култура на здравословно хранене още в първите години. Така ще го подготвим за ученическата възраст, в която контролът ни върху храненето намалява.

Следването на съветите за кърмене, захранване, хранене, гимнастика, движение през първите няколко години са достатъчна гаранция за оптимален старт по отношение на "програмиране" чрез хранене

 

  1. Хранителен режим

В рамките на един ден, много деца не закусват, а на вечеря приемат основното количество храна за деня. Получава се дисбалансиран хранителен режим, към който можем да добавим и приема на бързи и сладки храни и напитки. Балансираният хранителен режим обаче е важен, защото осигурява не само правилно отделяне на инсулин във времето, но и на други важни за метаболизма вещества (гренлин и адипонектин). 
 

Култура на здравословно хранене
Диетите, които някои родители налагат на децата си, могат да задълбочат проблема, докато в същото време, достатъчно е децата с наднормено тегло да се хранят здравословно: с пълноценни, естествени и непреработени храни; без газирани и подсладени напитки, в които има високо съдържание на въглехидрати; без бърза храна като бургери, чипсове, дори млечни шейкове и др.** Именно бързите храни и лесният достъп до тях се сочат като причина за пандемията от затлъстяване в развитите страни. По-големите деца е важно да осъзнават вредата и сами да могат да ограничават тези вредни храни. 

Размерът на порцията
Изследвания доказват, че 5-годишните деца изяждат по-голямо количество храна, ако тя им бъде поднесена, за разлика от 3-годишните. Т.е. усетът за количество се губи с възрастта, затова не предлагайте повече от необходимото.**Порциите трябва да са малки (според препоръките и детето), допълнително да се предлага при поискване.

  1. Повече движение и спорт

Когато чрез храната детето приема повече енергия (калории), отколкото изразходва чрез движението, има дисбаланс. Излишната енергия се складира под формата на мазнини. За децата се препоръчват поне 60 минути движение всеки ден. Един пример: ако детето ви изяде един биг мак+средни картофки, ще му бъдат нужни 3 часа ходене, за да изразходи приетата енергия. 

  1. Време пред екрана

В Америка децата, завършили университет са прекарали повече часове пред телевизора, отколкото в класните стаи. Затова американската педиатрична асоциация препоръчва времето пред екрана да се ограничи до 1-2 часа дневно, при това, след 2 годишна възраст.


Как бързите въглехидрати водят до бързо повишаване на кръвната захар и натрупване на мазнини

Когато говорим за бързи храни, става дума най-вече за така известните прости въглехидрати. От тях е съставена захарта, глюкозата, рафинираните брашна и нишестето. Тези въглехидрати не бива да носят повече от 10% от общия енергиен прием с храната. Наричат ги още бързи, защото бързо попадат в кръвта под формата на захари и повишават рязко нивото на кръвната захар. Това рязко повишаване на кръвната захар води до отделяне на хормона инсулин. Наричат го хормонът на изобилието, защото в ситуации, в които има изобилие на източници на енергия, той подпомага излишните от тях да се складират в мастните депа и блокира използването на запасите.

Целта всъщност е да се възтановят нормалните нива на захар (глюкоза) в кръвта. То е последвано от бързото връщане към ниски нива на кръвната захар, което пък е сигнал за липса на "енергия" – детето изпитва глад за още. За да не се влиза в този омагьосан кръг, е нужно да контролираме скоростта, с която захарта се поднася в кръвта ни. Тогава и отделеното количество инсулин няма да е толкова голямо, че да предизвика рязък спад на кръвната захар. Или с други думи, да не приемаме толкова често и в големи количества бързи храни. Когато говорим за плодове и зеленчуци – те се препоръчват цели, а не под формата на сок, защото при изцеждането на сока се отнемат и фибрите. Фибрите са тези, които забавят рязкото покачване на кръвната захар, а с това ни предпазват от отлагането на излишни мазнини. Освен това, те придават усещане за ситост. Помислете дали да не осигурите на детето повече фибри.

Прочетете повече по тази тема.


Изследване в Италия обръща внимание на сутрешната закуска, като открива, че много деца не закусват правилно. Малката сутрешна закуска предопределя по-голям апетит на обяд.

 

Какво зависи от гените?

През последните години стана ясно, че не всичко зависи от гените. Тоест, дори децата с по-висока генетична предразположеност могат да бъдат препограмирани в ранна възраст, така че точно тези гени да не бъдат активирани.

Възможно е да съобразите хранителния режим и двигателната активност, включително избора на спорт на детето с неговите генетични особености и по този начин да намалите риска от развитието на здравословни проблеми, към които е налице предразположение. За тази цел е необходимо да направите генетично изследване. 


Кога е нужно да се изследва генетичният потенциал на детето?

  • Когато в семейството има хронични заболявания като диабет тип 2, остеопороза, онкологични заболявания и други;
  • Когато са налице признаци на индивидуално за детето състояние или заболяване (затлъстяване, чупливи кости, чести инфекции);
  • Когато детето проявява признаци на непоносимост към лактоза или глутен;
  • Когато стандартните „рецепти“ за превенция и лечение на здравословни проблеми, повлияни от начина на живот, не дават резултат;
  • Когато искате детето да следва хранителен и двигателен режим, който да осигури оптимално добра среда за протичането не метаболитните процеси в тялото му;
  • Когато искате то да тренира спорт, който ще му помогне да поддържа добро здраве и физическо състояние, както и да постига високи спортни резултати, намалявайки риска от травми и възпаления.

Прочетете повече за генетичните изследвания тук.
 

Как да следите за наднормено тегло?

  1. Индекс на телесна маса (ИТМ)

Определя се от теглото и ръста на детето. Нормите за възрастни са неприложими за деца, защото за децата значение има и възрастта. Можете да прочетете как се изчислява ИТМ и да го следите в таблиците по възрасти

  1. Обиколка на талията

Дава информация за наличие на подкожни мазнини. Тези мазнини се натрупват в адипозната тъкан. Когато е претоварена с излишни мазнини, тази тъкан освобождава адипоцити от възпалителен тип, които увеличават риска от метаболитни и сърдечно-съдови заболявания. Коремните мазнини са в състояние да произведат възпалителни адипоцити в по-голямо количество. Затова измерването на обиколката на талията е не по-маловажно от проследяването на ИТМ.

Коремната обиколка на децата с наднормено тегло при момчетата още на възраст 8-9 години, а при момичетата след 11-годишна възраст е по-голяма с 2.5-5 см, сочи проучване сред педиатрите, проведено през 2006 г.

Измерването Индекс на телесна маса, обиколката на талията и съотношението между талия/височина (W/Hr) може да се използва за бърза диагностика на метаболитен синдром, кардиологични проблеми и диабет. Трите показателя помагат да се оцени наднормено тегло и двигателна активност.

 


*По данни на Националния център по обществено здраве и анализи за 2010‐2011 г. 
** "Здраве от природата", д-р Джон Брифа 

 

 

Още по темата

Публикации

Смяна на фокуса ►►►

Откъс от книгата на Шефали Тсабари "Осъзнатост в семейството. Как да отгледаме силни, устойчиви и самоуверени деца".

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Искате да получавате възрастов бюлетин?

Създайте профил с възрастта на вашето дете. Това е първата стъпка, за да получавате текстовете, които подготвяме за вас, точно когато са ви нужни.  

Създаване на профил

Харесай ни във Facebook